19.6.2024

Pääkirjoitus: Kesä on liikenteen vaarallisinta aikaa

Päihdeonnettomuuksia tapahtuu eniten viikonloppuisin. Kuukausista vaarallisin on heinäkuu.

Suomessa tehdään ainutlaatuista työtä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tätä työtä tekevät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat, jotka tutkivat jokaisen tie- ja maastoliikenteessä kuolemaan johtaneen onnettomuuden. Tutkinta on lakisääteistä ja tapahtuu virkavastuulla.

Tutkinnassa selvitetään, miten onnettomuus tapahtui, sen taustalla olevat riskitekijät, onnettomuushetken olosuhteet ja tietenkin sen seuraukset. Onnettomuuteen johtaneet syyt pyritään selvittämään mahdollisimman tarkoin, jotta vastaava onnettomuus voitaisiin jatkossa välttää.

Tutkintaselostusten pohjalta tehdään myös erilaisia raportteja ja selvityksiä, joilla halutaan seurata pidemmän jakson kehitystä.

Keväällä ilmestyi yksi hyvin ajankohtainen selvitys: Onnettomuustietoinstituutin päihderaportti. Raportissa tarkastellaan vuosina 2018–2022 tapahtuneita tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneita päihdeonnettomuuksia. Tällä ajanjaksolla tapahtui 742 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Pääaiheuttajista, joista on käytettävissä raportin vaatimat tiedot, 38 prosenttia ajoi yhden tai useamman päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena. Kevyen liikenteen onnettomuuksissa kuolleista jalankulkijoista ja pyöräilijöistä vähintään yhden päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena oli 24 prosenttia.

Päihdeonnettomuuksia tapahtuu eniten viikonloppuisin. Kuukausista vaarallisin on heinäkuu, kun taas talvella marraskuusta helmikuuhun päihdeonnettomuuksia sattuu vähiten.

Sama linja pätee muihinkin vakaviin onnettomuuksiin: niitä sattuu eniten kesällä ja viikonloppuina.

Tuore raportti nostaa jälleen esiin myös karun totuuden. Päihtymys yksin ei edes riitä, vaan usein päihdeonnettomuuksiin liittyy muita riskitekijöitä. Tyypillisimmillään päihtynyt kuljettaja ajaa ylinopeutta, ei käytä turvavyötä tai on ylipäätään piittaamaton liikennesäännöistä. Piittaamattomuus ilmenee päihteiden lisäksi suurina ylinopeuksina, ajokortittomuutena ja toistuvina liikennerikkomuksina.

Kesä on liikenteen vaarallisinta aikaa, mutta niin ei tarvitsisi olla. Säännöt eivät kaikkia kuljettajia pitele, mutta sääntöjen kunnioittamiseen voidaan aina kannustaa. Jokaisen oma lähipiiri on siinä paras ja tehokkain vaikuttaja. Tämä nousee esiin usein myös tutkijalautakuntien suosituksissa.

Moottori on julkaissut tutkijalautakuntien tutkintaselostusten tiivistelmiä vuodesta 1997. Ne ovat vuodesta toiseen olleet haluttua ja luettua sisältöä. Jatkossa nämä sisällöt löytyvät ja säilyvät tallessa Moottorin verkkosivuilla. Joka kuukausi julkaistavat kolariselostukset on sijoitettu maksumuurin taakse, jolloin niitä pääsee lukemaan kirjautumalla palveluun Autoliiton jäsentunnuksilla. Tiivistelmät toivottavasti jatkossakin herättävät meitä välttämään turhia riskejä ja tunnistamaan salakavaliakin vaaratekijöitä, olivat ne sitten omaan terveyteen tai olosuhteisiin liittyviä. Jokainen vältetty onnettomuus säästää läheiset surulta ja huolelta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat