Päivän kuva: käytetty Mersu ja hikitauko Sääksmäellä

Kuva Jari Saarentaus

Vanhan Mersun ratin takana voi kokea nostalgisia kesähetkiä ajalta, jolloin ilmastointia ei Suomen kesässä tarvittu.

Nykyään ilmastointilaite on autoissa niin itsestäänselvyys, että sen puutetta on vaikea kuvitella. Niinpä koen nostalgisia hetkiä, kun ajan vanhalla Mercedes-Benzillämme helteisenä päivänä Valkeakoskelta Helsinkiin.

Mersu kiiltää kuin uutena, sillä olen juuri hakenut sen Kiiltotaikuri Jari Istolaisen käsittelystä.

Myös sisustus on kokenut melkoisen nuorennusleikkauksen, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että ohjaamossa eivät vallitse erityisen viileät hetket.

Onneksi autossamme on kattoluukku, joka tuo edes hieman helpotusta kuumuuteen. Sen kautta virtaava viilentävä ilmavirta on kuin virkistävä henkäys helteessä. Kattoluukun huono puoli on kuitenkin se, että auringon polte porottaa siitä suoraan kuljettajan päälakeen. Mukaan tullut lippalakki kuitenkin pelastaa tilanteen.

Hetken ajettuani päätän veivata molemmat etusivulasit alas, ja vanhasta tottumuksesta työnnän vasemman käteni rennosti ulos ikkunasta. Silloin tällöin ohjaan kämmenellä ilmavirtaa kattoluukusta sisään.

Vanha kolmostie tuo mukavia muistoja nuoruuden lomareissuilta, kun ylitän Sääksmäen sillan ja käännyn sen kahvilan pihaan ottamaan muutaman valokuvan. Samalla muistuu mieleen, miten auton pysäköinti varjoon oli tärkeää. Muuten istuimme loppumatkan entistä kuumemmassa autossa!

Jatkan matkaa. Aurinko porottaa, joten käännän puhalluksen kolmoselle ja suuttimet puhaltamaan naamaa kohti. Tämän enempää ei oloa voi enää helpottaa. Matkavauhti asettuu luontevasti 80 km/h -tasolle, enkä edes haaveile moottoritielle siirtymisestä. Sujuu se matka näinkin. Onhan metsän ympäröimä vanha valtatie myös viileämpi kuin paahteinen moottoritie, jossa puiden muodostamia varjoja ei ole lainkaan.

Ilmavirran pyörre humisee korvissa, ja lopulta on pakko nostaa sivulasit ylös. Saavuttuani viimein Helsinkiin huomaan, että vaikka matka kesti normaalia kauemmin, se herätti myös iloisia takautumia. Onneksi tällaisia aikakoneita on vielä liikenteessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (2)

  • TIMO TURKULA

    Tuon ajan Mersuissa on poikkeuksellisen tehokas raitisilmatuuletus etenkin keskisuuttimista, kunhan vain ilman suuntauksen säätöpyörä on käännetty oikeaan raitisilma-asentoon. Kun autossa on lisäksi kattoluukku, ilmanvirtauksen pitäisi olla riittävä puhaltimen 2-3 asennossa ilman ikkunoiden avaamista. Ilmastointia alkaa kaivata vasta ulkolämpötilan lähestyessä plus 30 astetta. On kokemusta 313 000 km W 201 190 E 2.6 -mallista ja Saksassa 10 000 km W 124 300 D-mallista.

  • TIMO TURKULA

    Hei! Onko tuossa autossa ”tilt/slide -kattoluukku, onko sähkötoiminen vai mekaaninen? Mersun mekaanisessa, käsin veivattavassa kattoluukussa on muistaakseni vain slide-toiminto siten, että luukun saa kokonaan auki, mutta ei takaosaa nostamalla tilt-asentoon.

    Jos Mersussa on sähkötoiminen tilt/slide-tyyppinen sähkötoiminen kattoluukku, jo pelkkä tilt-asento, kattoluukku viistosti sen takaosa auki antaa tosi tehokkaan tuuletuksen, kunhan vain lämppärin ilmansuuntaus on raitisilma-asennossa. Kattoluukun tilt-asennossa aurinko ei porota autoon sisään, mutta ilmanvaihto tehostuu huomattavasti ja ilmanvirtauksen aiheuttama ajomelu pysyy siedettävänä 100 km/h saakka, jopa 120 km/h menettelee.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat