22.6.2024

Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis – uutta löytyy kaikista matkustusluokista

Kuva Finnair, Benjamin Helander

Laajarunkokoneiden matkustamoremontti oli kaikkiaan 200 miljoonan euron suursatsaus. Seuraavaksi viimeisimmän huudon mukaiseksi aletaan päivittää Embraer 190 -kapearunkokoneita.

Jos olet matkustanut viimeaikoina Finnairin laajarunkokoneilla kaukokohteisiin Aasiaan, Lähi-itään tai Pohjois-Amerikkaan, tai jos jokin niistä on sattunut kohdallesi reittilennolla Lontooseen Amsterdamiin tai Müncheniin, olet todennäköisesti päässyt jo nauttimaan koneiden uudesta matkustamokokemuksesta. Finnair esitteli tämän 200 miljoonan euron projektin vuonna 2022, ja valmista tuli siis noin parissa vuodessa.

Airbus A350 maaliongelmat

Matkustamouudistus koskee kahta konetyyppiä, jotka Finnairin laajarunko- eli kaukoliikennelaivaston muodostavat. Ne ovat Airbus A330, joita Finnairin laivastoon tuli kahdeksan kappaletta vuosina 2009 - 2010 sekä hieman suurempi ja kenties tunnetumpi Airbus A350, joilla laivastoa on täytetty nyt 17 koneyksilön vahvuudella vuodesta 2015 lähtien. Finnairin 19 koneen A350-tilauksesta puuttuu vielä kaksi koneyksilöä, ja ne tullaan varustamaan uudistetulla matkustamoilmeellä luonnollisesti jo tehtaalla Ranskan Toulousessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokonaisvaltainen uudistus

Finnair pisti laajarunkokoneissaan uusiksi Business- ja Economy-luokat, ja toi samalla matkustamoon kokonaan uuden luokan, Premium Economyn. Tämä taiwanilaisen EVA Airin aikoinaan 1990-luvulla keksimä matkustusluokka on tasaiseen tahtiin kasvattanut suosiotaan täyden palvelun lentoyhtiöiden joukossa ympäri maailmaa.

Premium Economy -luokkaa Airbus A350:ssä.

Kaukoliikennekoneessa se on nimensäkin mukaisesti monelle matkustajalle juuri täydellinen välimuoto alimpien ja ylimpien matkustusluokkien palvelukonsepteista. Tilaa on hieman lisää ja palvelu paranee, kuitenkin varsinaista business-luokkaa edullisemmalla hinnalla.

Finnairin Premium Economy -luokka sijaitsee molemmissa konetyypeissä Economy- ja Business -luokkien välissä. A330:ssa Premium Economy -istuimia on 21 kappaletta, kun taas A350:ssä niitä on joko 24- tai 26 kappaletta, riippuen siitä, ollaanko 278-paikkaisessa isomman Business-luokan omaavassa yksilössä vai 321-paikkaisessa isomman Economy-luokan omaavassa yksilössä.

Premium Economy -luokassa myös istuinrivit ovat väljemmät, sillä A330:ssa yksi istuinrivi koostuu Economyn kahdeksan (2+4+2) sijaan vain seitsemästä (2+3+2) istuimesta, kun taas A350:ssä Premium Economyssä on Economyn yhdeksän (3+3+3) sijaan kahdeksan (2+4+2) istuinta. A350:n matkustamohan on kaikkiaan 35 senttimetriä A330:n matkustamoa leveämpi, millä on iso vaikutus esimerkiksi juuri istuinten asetteluun.

Finnairin laajarunkokoneiden Business-luokka koki tämän päivityksen yhteydessä suuremman uudistuksen, mutta myös Economy-luokan istuimet uudistettiin.

A350:n uusi Business -luokan istuin.

Business-luokassa uudistus toteutettiin yhteistyössä amerikkalaisen ilmailualan jätin Collins Aerospacen kanssa. Finnair oli näet Collinsin uuden lounge-istuinkonseptin avausasiakas. Uusi Business-luokan istuin taittuu moniin eri istuma- ja makuuasentoihin. Finnairin mukaan "matkustamo on saanut inspiraationsa Finnairin pohjoismaisesta muotoilukielestä ja lämpimästä, tummasta ja rauhoittavasta värimaailmasta, joka noudattelee Finnairin loungejen värimaailmaa ja muotoilua Helsinki-Vantaan lentoasemalla." Vastaavaa kädenjälkeä on siis nähtävissä myös Finnairin tuoreista tuoreimmassa non-Schengen Loungessa Helsinki-Vantaalla.

A350:n uudistettua Economy -luokkaa.

Uusi kabiini on voittanut myös alansa palkintoja. Finnair kertoo, että "Onboard Hospitality nimesi uuden kaukoliikennekokemuksen "Cabin Concept of the Year" -voittajaksi ja APEX "Best Cabin Innovation" -voittajaksi. Tämän lisäksi uusi matkustamo voitti Yacht and Aviation Awards -kilpailussa ”Best Cabin (First & Business Class)” -tittelin. Uusittu matkustamo on saanut tunnustusta lisäksi Crystal Cabin Awards -kilpailun tuomareilta sekä kansainväliseltä ilmailualan arviointiorganisaatio Skytraxilta."

Seuraavaksi keskitytään Embraer-laivaston matkustamoon

Nyt kun kaukoliikennelaivaston matkustamon suuruudistus on saatu kunnialla maaliin, Finnairin on aika keskittyä suihkukonekalustonsa pienimpään päähän. Brasilialaisvalmisteiset Embraer 190 -koneet ovat siis seuraavan ison matkustamouudistuksen kohde.

Tämän projektin on määrä alkaa kuluvan vuoden loppupuolella, ja olla vastaavasti valmis ensi vuonna. Projektista tulee huomattavasti laajarunkolaivaston matkustamouudistusta mittakaavaltaan pienempi sekä halvempi, sillä uudistettavia koneita on puolet vähemmän, ne ovat paljon pienempiä ja niissä on teknisesti vain yksi matkustusluokka.

Embraer 190 -laivastoa operoi Finnairille Norra, mutta koneet noudattavat Finnairin brändi-ilmettä. Embraer-koneiden uudistetussa matkustamossa tullaankin näkemään samaa "pohjoismaista muotoilukieltä ja lämmintä, tummaa ja rauhoittavaa värimaailmaa" kuin laajarunkokoneissa. Koneet tulevat pitämään saman 100-paikkaisen, 2+2 -rivisen matkustamokonfiguraation kuin aiemminkin.

Norralla eli Finnairilla on Embraer 190:siä käytössään 12 kappaletta, ja ne on luovutettu yhtiölle vuosina 2006 - 2011. Taloudellisia Embraereja käytetään pääasiassa lyhyillä ja keskipitkillä reiteillä. Finnairille tyypillisiä Embraer-kohteita ovat esimerkiksi Pohjois-Suomi, Puola, monet Saksan kaupungit, Italian kausikohteet, Brittein saaret Lontoota lukuun ottamatta sekä muut pienemmän kapasiteetin kohteet Euroopassa, joihin kannattaa mennä suihkukoneella. Joskus Embraer 190:ää käytetään jopa Finnairin lyhimmällä reitillä Helsingistä Tallinnaan. Tuolla alle sadan kilometrin legillä suihkari ehtii juuri ja juuri nousta ja laskeutua.

Lähteet: Finnair, Business Traveller, Condé Nast Traveler

Luetuimmat