12.9.2024

Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen?

Kuva Miika Wuorela

Hyundai Motorsport vahvisti sen, joka monilla oli jo tiedossa: merkin rallisatsaukset on pian nähty, kun korealaismerkki hakee uutta valloitusta rata-ajon parista.

Jo keskikesällä tiimipäällikkö Cyril Abiteboul lupaili syyskuussa tapahtuvaa tiedotusta. Se oli kuin varoituslaukaus sille, mitä tuleman pitää.

Hyundain kaikki askelmerkit eivät edelleenkään ole tiedossa, mutta lyhykäisyydessään merkki kertoi olevansa matkalla radalle. Siellä se kilpailee merkin ylellisyystuotteisiin luettavalla Genesis-merkillään.

Kyse on LMDh-ohjelmasta, joka viittaa prototyyppikilpuriin. Autoilla voi ajaa WEC-sarjaa, jota alkujaankin uumoiltiin Hyundain uudeksi osoitteeksi.

Ensi vuonna merkki pysyy kuitenkin yhä rallin MM-sarjassa, mutta sen jälkeinen aika on hämärän peitossa. Hyundailla on kyetty merkkimestaruuteen kausina 2019 ja 2020, mutta kuljettajien mestaruutta merkillä ei vielä ole voitettu kertaakaan.

Tällä kaudella saattaa jopa tuplapotti olla lähellä, sillä Thierry Neuville johtaa MM-sarjaa melko selvällä 34 pisteen erolla ennen tallitoveriaan Ott Tänakia. Hyundain johto merkkien välisessä mittelössä on Toyotaan 35 pistettä.

Uuden edessä. Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Cyril Abiteboul on luotsannut tiimiään hyvin, sillä kuluvan kauden päätteeksi tiimi saattaa napata niin kuljettajien kuin valmistajienkin mestaruuden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katastrofin ainekset ilmassa

Rallin MM-sarja on kuihtunut viimeisimpien kolmen kauden aikana uhkaavan heikoksi. Kulisseissa ammutaan jo isoilla kanuunoilla, vaikka pintaa koetetaan pitää yhä sileänä.

Vahva huhu siitä, että rallipromoottori olisi myymässä MM-sarjan oikeuksia eteenpäin, on kenties vakavin yksittäinen merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa, eikä tule olemaan jatkossakaan.

Kuten kaikessa yritystoiminnassa, sisäpiiri reagoi ensimmäisenä niin positiivisiin kuin negatiivisiin uutisiin. Näin ollen promoottorin luopumishalussa on vaikea nähdä minkäänlaista hopeareunusta – ottaen huomioon, että kesällä julkistettiin kiireellä ylipitkä sopimus Saudi-Arabian kanssa MM-osakilpailun järjestämisestä, sekä Paraguayn mukaan tulo sarjaan.

Molemmat ovat rallissa vahvoja nollakulttuurin maita, joihin pitää kaikki osaaminen ulkopuolelta. Etenkin, kun kyse on MM-arvoisesta tapahtumasta.

Kuljettajien äänitorvi. Sébastien Ogier on ottanut roolin toimia kuljettajakollegojensa puolesta puhujana. Ranskalainen on ollut moniin asioihin tyytymätön, eikä sanojensa mukaan innostu enää mestaruustaistelusta.

Viekö Hyundai muut mukanaan?

Autoteollisuuden jämähdettyä odotushuoneeseen tulevia teknologioita pähkäilemään, on ralli jäänyt lajina puun ja kuoren väliin.

Hyundain lähtö yksinään ei ole kaiken kertova merkki MM-sarjan tilasta, sillä sen voi halutessaan nähdä yhden markkinointisuunnitelman päättymisenä. Korealaisvalmistaja on ensi vuonna ollut mukana jo 12 vuotta sarjassa – paljon pidempään kuin moni muista MM-tasolla vierailleista merkeistä on pysynyt yhtäjaksoisesti mukana.

Uutinen on siitä huolimatta musertava, sillä se osuu äärimmäisen pahaan saumaan. Brittitiimi M-Sport ei puolivillaisena haastajana riitä kannattelemaan sarjaa, eikä Toyotan ole järkeä jäädä ajelemaan pelkkiä jäsentenvälisiä MM-sarjaan.

Näin ollen oletettavaa on, että mikäli Kansainvälisen Autoliitto FIA:n kuhnurit vain uskaltavat ja jaksavat tehdä kovia päätöksiä kautta 2026 koskien, voidaan MM-sarjan raameihin piirtää uusi sisältö.

Siinä tapauksessa se tarkoittaisi Rally2-luokan siirtymistä pääluokaksi, jolloin myös autojen arvo nousisi aidosti ensimmäistä kertaa puheen aiheeksi, kun niiden hankkiminen pitäisi mahdollistaa myös yksityistiimille ja korkeatasoisille, puoliammattimaisesti toimiville tiimeille.

Palkinto onnistumisesta on kuitenkin kova. Kilpailu kiristyisi itsestään, kun teknisillä säännöillä poistettaisiin varakkaampien tahojen mahdollisuus karata pelkästään tukevamman kassan vuoksi.

Nyt riitti. Hyundai on ollut yhtäjaksoisesti mukana rallin MM-sarjassa vuodesta 2014, mutta ensi kausi jäänee merkin viimeiseksi.

Hiekka tiimalasissa hupenee

Onnistuminen vaatisi pilliin puhaltamista välittömästi, ja se on yksinomaan FIA:n tehtävä. Suuri laiva kääntyy hitaasti, mutta Hyundain poistuminen on riittävä kimmoke uuteen suuntaan.

Surkeinta, mitä tässä tilanteessa voi tapahtua, on se, että uusia sääntöjä ei nuijita ajoissa pöytään, ja menetetään mahdollisuus luoda uusi sapluuna, jolla siirrytään lennosta Rally1-autoista aavistuksen miedommin viritettyihin Rally2-autoihin.

Nykyisten sääntöjen mukaiseen pääluokkaan ja Rally1-autoihin on turha odottaa uusia merkkejä, koska ei ole olemassa sääntöjä, johon tulokkaat voisivat sitoutua.

Rallin MM-sarja tarvitsee uuden alun, jossa pahasti kesken jäänyt palapeli kipataan pöydälle ja lähdetään virkein aivoin rakentaa aivan uutta kokonaisuutta. Kaikki palaset ovat olemassa, puuttuu vain kasaaminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat