6.8.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024: Uskomatonta draamaa – lue Moottorin kisakooste! Teksti Miika Wuorela Kuva Eetu Kokkonen ja Miika Wuorela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain yhdeksän kilometriä erotti Kalle Rovanperän ensimmäisestä kotikisan voitosta. Sami Pajari osoitti kuuluvansa Rally1-tasolle, vaikka kisa lähtikin lahtelaiselta onnahdellen käyntiin. Jari-Matti Latvala nuortui Rally2-auton ratissa ja ajoi WRC2-luokan toiseksi. Vastustajat alkoivat tippua kyydistä, kun siirryttiin aidoille metsäerikoiskokeille. Rallin johtoon siirtyi kolmannella erikoiskokeella Kalle Rovanperä, eikä hän luopunut sijoituksestaan ennen kuin aivan kisan loppupuolella.Kisan uutuuksiin kuuluneella Saarikkaan erikoiskokeella nähtiin paha ulosajo, kun Ott Tänak törmäsi autollaan puuhun volttisarjan päätteeksi.-Ensinnäkin toivon, että Ott ja Martin (kartanlukija Martin Järveoja) ovat kunnossa. Tämä erikoiskoe muuttuu auto autolta hitaammaksi, sillä leikkaamme jokaista mutkaa hieman. Ei tämä niin helppoa ole, painotti Rovanperä.Perjantain päätteeksi Rovanperä johti rallia kahdeksalla sekunnilla ennen tallitoveriaan Elfyn Evansia. Sébastien Ogier oli jäänyt vain 0,6 sekuntia Evansia enemmän, mikä enteili huimaa kilvanajoa, kun karavaani siirtyi Oriveden ja Jämsän maisemiin.Sami Pajari ajoi heti ensimmäisenä täytenä ajopäivänään pääsarjassa pohja-ajan.Avauspäivän onnellisin kuljettaja oli Sami Pajari, joka tarvitsi vain yhdeksän erikoiskoetta Rally1-autolla pohja-aikaan yltääkseen. Parempaan on pystynyt vain Ogier, joka debytoidessaan WRC-autolla RAC-rallissa 2008, oli välittömästi koko porukan nopein.-Oioioi, en tiedä mitä sanoa. Tämä on ollut tunteiden vuoristorataa koko päivän. Pari ensimmäistä jarrutusta olin liian hidas, mutta loppu sujui melko hyvin, iloitsi Pajari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRovanperä karkaaLauantaina ohjelmassa oli kuusi erikoiskoetta. Västilä, Päijälä ja Ouninpohja ajettiin kukin kahdesti kelin vaihdellessa kuivasta sadekuuroihin ja yllättäviin mutapaikkoihin.Kuljettajat saattoivat odottaa kosteaa päivää, sillä sateet olivat muuttaneet tien pintaa monin paikoin arvaamattoman liukkaaksi. Toyotan dominointi jatkui, sillä Hyundain ykkösnyrkkinä kisassa mukana ollut Thierry Neuville nosti kädet pystyyn viimeistään Ouninpohjan ensimmäisen ajokerran jälkeen.Thierry Neuville ei nauttinut Ouninpohjan vuoristoradan ajamisesta Hyundaillaan.-Tämä oli pelottavaa. Olin peloissani koko pätkän ajan, joten olen iloinen, että olemme maalissa. En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Olemme kokeilleet kaikenlaista, enkä pysty ajamaan autoa, murehti belgialainen.Kun Evans joutui ongelmiin autonsa voimansiirron hajottua, oli Rovanperän latu silotettu loppulenkin ajaksi. Walesilainen sai vielä huollosta kaksi minuuttia ja 40 sekuntia aikasakkoa pitkäksi venyneiden korjaustoimien vuoksi.Yötauolle Rovanperä saapui 44,2 sekunnin johtoasemassa ennen Ogieria oltuaan molemmilla Ouninpohjan ajokerroilla nopein kuljettaja.Tunteikas loppuKisan päätöspäivänä kilometrejä oli jäljellä vain 40, mutta uuden pistelaskujärjestelmän ansiosta ne olivat aiempaa merkityksellisempiä.Toyotan murheet EK:lla 19 alkoivat heti ensimmäisessä mutkassa, kun Elfyn Evans ajautuu leveäksi, osuu puihin ja keskeyttää.Rallia johtaneella Rovanperällä ei ollut enää kiire, sillä tukeva johtoasema mahdollisti tilanteen tarkkailun. Tulossa oli joka tapauksessa mukava pistepotti tiimille, eikä se saanut vaarantua.Elfyn Evansilla oli täysi yritys päällä viimeiseen päivään lähdettäessä.Suomen MM-rallin piti vihdoin olla Kalle Rovanperän heiniä. Kaikki näytti hyvältä, kun toiseksi viimeistä erikoiskoetta oli jäljellä noin puoli kilometriä. Rovanperä käskytti Toyotaansa nelosvaihteen vasuriin, vauhdin ollessa 125 km/h.Ajolinjalla ollut kivi ei antanut armoa. Sen Rovanperä näki tilanteessa, jossa väistämisen mahdollisuutta ei ollut.-Se oli Moksin viimeinen mutka ja ajoin siihen ihan normaalisti. Vähän jopa himmailin vauhtia, koska kyse oli viimeisestä mutkasta. Sieltä tulikin vastaan iso irtokivi keskellä tietä. Osuttiin siihen, ajolinja siirtyi ja auto kaatui, harmitteli Rovanperä.Kalle Rovanperä Sahloinen-Moksi -erikoiskokeella hetkeä ennen katastrofia.Toyotalle katastrofiloppu tarkoitti sitä, että japanilaisvalmistaja on nyt 20 pistettä Hyundaita perässä merkkimestaruustaistelussa. Tilanne olisi ollut juuri päinvastainen, mikäli sunnuntai olisi ollut tiimille erilainen.Sami Pajari ajoi Rally1-debyytissään hienosti neljänneksi, mikä noteerataan varmuudella tallipaikkaneuvotteluissa tulevaa kautta ajatellen.Jari-Matti Latvalalla mahtui ralliin myös huono hetki, mutta pääsääntöisesti herra tallipäällikkö oli oma naurava itsensä.WRC2-luokassa Jari-Matti Latvala piti erinomaista vauhtia yllä koko rallin ajan ja laittoi nuoruuden huumassa erikoiskokeita halkovan Oliver Solbergin välillä ahtaalle. Solberg, 22, on hallinnut luokan tapahtumia mielin määrin, joten hänen haastamisensa on tuuhea sulka kenen tahansa päähineeseen.Latvala ajoi luokan kakkoseksi, häviten 39 sekuntia ruotsalaiskuljettajalle. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa 6.12.2024 Moottoriurheilu Red Bull Racing 20 vuotta – Jaguarin F1-seuraajalla on nyt jo kahdeksan kuljettajien maailmanmestaruutta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa 25.11.2024 Moottoriurheilu MM-rallikooste 2024: hetki löi rallin belgialaistähdelle 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 16.11.2024 Moottoriurheilu Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin 6.11.2024 Moottoriurheilu Valtteri Bottas lähtee Sauberilta, pitkä suomalaisputki F1:ssä päättyy – lohdutuksena ensi kaudella mukana on yksi Kimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti