6.8.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024: Uskomatonta draamaa – lue Moottorin kisakooste! Teksti Miika Wuorela Kuva Eetu Kokkonen ja Miika Wuorela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain yhdeksän kilometriä erotti Kalle Rovanperän ensimmäisestä kotikisan voitosta. Sami Pajari osoitti kuuluvansa Rally1-tasolle, vaikka kisa lähtikin lahtelaiselta onnahdellen käyntiin. Jari-Matti Latvala nuortui Rally2-auton ratissa ja ajoi WRC2-luokan toiseksi. Vastustajat alkoivat tippua kyydistä, kun siirryttiin aidoille metsäerikoiskokeille. Rallin johtoon siirtyi kolmannella erikoiskokeella Kalle Rovanperä, eikä hän luopunut sijoituksestaan ennen kuin aivan kisan loppupuolella.Kisan uutuuksiin kuuluneella Saarikkaan erikoiskokeella nähtiin paha ulosajo, kun Ott Tänak törmäsi autollaan puuhun volttisarjan päätteeksi.-Ensinnäkin toivon, että Ott ja Martin (kartanlukija Martin Järveoja) ovat kunnossa. Tämä erikoiskoe muuttuu auto autolta hitaammaksi, sillä leikkaamme jokaista mutkaa hieman. Ei tämä niin helppoa ole, painotti Rovanperä.Perjantain päätteeksi Rovanperä johti rallia kahdeksalla sekunnilla ennen tallitoveriaan Elfyn Evansia. Sébastien Ogier oli jäänyt vain 0,6 sekuntia Evansia enemmän, mikä enteili huimaa kilvanajoa, kun karavaani siirtyi Oriveden ja Jämsän maisemiin.Sami Pajari ajoi heti ensimmäisenä täytenä ajopäivänään pääsarjassa pohja-ajan.Avauspäivän onnellisin kuljettaja oli Sami Pajari, joka tarvitsi vain yhdeksän erikoiskoetta Rally1-autolla pohja-aikaan yltääkseen. Parempaan on pystynyt vain Ogier, joka debytoidessaan WRC-autolla RAC-rallissa 2008, oli välittömästi koko porukan nopein.-Oioioi, en tiedä mitä sanoa. Tämä on ollut tunteiden vuoristorataa koko päivän. Pari ensimmäistä jarrutusta olin liian hidas, mutta loppu sujui melko hyvin, iloitsi Pajari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRovanperä karkaaLauantaina ohjelmassa oli kuusi erikoiskoetta. Västilä, Päijälä ja Ouninpohja ajettiin kukin kahdesti kelin vaihdellessa kuivasta sadekuuroihin ja yllättäviin mutapaikkoihin.Kuljettajat saattoivat odottaa kosteaa päivää, sillä sateet olivat muuttaneet tien pintaa monin paikoin arvaamattoman liukkaaksi. Toyotan dominointi jatkui, sillä Hyundain ykkösnyrkkinä kisassa mukana ollut Thierry Neuville nosti kädet pystyyn viimeistään Ouninpohjan ensimmäisen ajokerran jälkeen.Thierry Neuville ei nauttinut Ouninpohjan vuoristoradan ajamisesta Hyundaillaan.-Tämä oli pelottavaa. Olin peloissani koko pätkän ajan, joten olen iloinen, että olemme maalissa. En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Olemme kokeilleet kaikenlaista, enkä pysty ajamaan autoa, murehti belgialainen.Kun Evans joutui ongelmiin autonsa voimansiirron hajottua, oli Rovanperän latu silotettu loppulenkin ajaksi. Walesilainen sai vielä huollosta kaksi minuuttia ja 40 sekuntia aikasakkoa pitkäksi venyneiden korjaustoimien vuoksi.Yötauolle Rovanperä saapui 44,2 sekunnin johtoasemassa ennen Ogieria oltuaan molemmilla Ouninpohjan ajokerroilla nopein kuljettaja.Tunteikas loppuKisan päätöspäivänä kilometrejä oli jäljellä vain 40, mutta uuden pistelaskujärjestelmän ansiosta ne olivat aiempaa merkityksellisempiä.Toyotan murheet EK:lla 19 alkoivat heti ensimmäisessä mutkassa, kun Elfyn Evans ajautuu leveäksi, osuu puihin ja keskeyttää.Rallia johtaneella Rovanperällä ei ollut enää kiire, sillä tukeva johtoasema mahdollisti tilanteen tarkkailun. Tulossa oli joka tapauksessa mukava pistepotti tiimille, eikä se saanut vaarantua.Elfyn Evansilla oli täysi yritys päällä viimeiseen päivään lähdettäessä.Suomen MM-rallin piti vihdoin olla Kalle Rovanperän heiniä. Kaikki näytti hyvältä, kun toiseksi viimeistä erikoiskoetta oli jäljellä noin puoli kilometriä. Rovanperä käskytti Toyotaansa nelosvaihteen vasuriin, vauhdin ollessa 125 km/h.Ajolinjalla ollut kivi ei antanut armoa. Sen Rovanperä näki tilanteessa, jossa väistämisen mahdollisuutta ei ollut.-Se oli Moksin viimeinen mutka ja ajoin siihen ihan normaalisti. Vähän jopa himmailin vauhtia, koska kyse oli viimeisestä mutkasta. Sieltä tulikin vastaan iso irtokivi keskellä tietä. Osuttiin siihen, ajolinja siirtyi ja auto kaatui, harmitteli Rovanperä.Kalle Rovanperä Sahloinen-Moksi -erikoiskokeella hetkeä ennen katastrofia.Toyotalle katastrofiloppu tarkoitti sitä, että japanilaisvalmistaja on nyt 20 pistettä Hyundaita perässä merkkimestaruustaistelussa. Tilanne olisi ollut juuri päinvastainen, mikäli sunnuntai olisi ollut tiimille erilainen.Sami Pajari ajoi Rally1-debyytissään hienosti neljänneksi, mikä noteerataan varmuudella tallipaikkaneuvotteluissa tulevaa kautta ajatellen.Jari-Matti Latvalalla mahtui ralliin myös huono hetki, mutta pääsääntöisesti herra tallipäällikkö oli oma naurava itsensä.WRC2-luokassa Jari-Matti Latvala piti erinomaista vauhtia yllä koko rallin ajan ja laittoi nuoruuden huumassa erikoiskokeita halkovan Oliver Solbergin välillä ahtaalle. Solberg, 22, on hallinnut luokan tapahtumia mielin määrin, joten hänen haastamisensa on tuuhea sulka kenen tahansa päähineeseen.Latvala ajoi luokan kakkoseksi, häviten 39 sekuntia ruotsalaiskuljettajalle. Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?