2.10.2024

Nimi muutettu: oudon tutun näköinen Iveco eMoovy on Hyundai Staria eurooppalaisena sähköpakettiautona – tarjolla supernopeaa lataustehoa

Kuva Iveco, Hyundai

EMoovy on varsin mielenkiintoinen aluevaltaus Ivecolta Euroopassa.

Sähköpakettiautomarkkinoille on syntynyt uusi mielenkiintoinen eteläkorealais-italialainen yhteistyöprojekti, kun Iveco on lainannut Hyundain persoonallisen Starian/ST1:n, ja tehnyt siitä kompakteimman pakettiautonsa Dailyn alapuolelle. Eikä siinä kaikki, Ivecona auto on alustamallinen ja täyssähköinen.

Hyundai Staria on markkinoiden persoonallisimpia tila-/pakettiautoja, mutta nyt sillä on klooni.

Iveco eMoovy kuului tämän vuoden Hannoverin IAA -näyttelyn uutuuksiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköversio ennen Hyundaita

Iveco kertoo avoimesti eMoovyn olevan Hyundain kanssa yhteistyönä tehty. Sen lisäksi, että auto lainaa keulansa ja hyttinsä suoraan tila-auto Hyundai Starialta, tulee sen alustamallinen toteutus Starian hyötyajoneuvoversio ST1:ltä.

Hyundai ST1 on sama auto kuin Iveco eMoovy, mutta saatavilla toistaiseksi vain polttomoottorisena.

Siinä missä Staria ja ST1 ovat toistaiseksi saatavilla vain polttomoottorisena sekä hybridinä, Iveco eMoovy on suoraan täyssähköinen. Tuoltakin osin tekniikka tulee kuitenkin Hyundailta eli Starian ja ST1:n täyssähköversio, siis Iveco eMoovyn täysi sisarmalli, on varmaankin ihan kulman takana.

Iveco eMoovyn tekniikka 800 voltin arkkitehtuurilla on peräisin Hyundai-konsernin ylemmän pään sähköautoilta, joista Kia EV9 on toistaiseksi suurin tuotannossa oleva. Auton tulee saamaan joko 63- tai 76-kilowattituntisella akustolla. Auto on aina takavetoinen, ja pyöriä pyörittää 160 kilowattia ja 350 newtonmetriä tuottava sähkömoottori.

Mielenkiintoinen asetelma

Iveco eMoovy asettuu Euroopassa mielenkiintoiseen markkinarakoon houkuttelevien ominaisuuksiensa ansiosta. Ensinnäkin Iveco kuvailee uutuuden olevan markkinoiden ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa "2,5 - 3,5 tonnin luokan sähköpakettiauto." Tuohon kokonaismassahaarukkaan mahtuu versioita, joiden kantavuus on jopa 1,5 tonnia.

Toisekseen, Iveco eMoovy tarjoaa kaikkien sähköpakettiautoluokkien näkökulmasta erittäin tehokasta pikalatausta. EMoovyn kerrotaan yltävän jopa 350 kilowatin lataustehoille eli vastaan tulee enemmin latauspaikan kuin auton kapasiteetti.

Iveco lupailee suuremmalla akulla varustetulle eMoovylle 320 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. Mainitulla superlaturilla 100 kilometriä toimintamatkaa pitäisi olla saavutettavissa 10 minuutin latauksella. Myös V2L- eli "autosta lastiin" virran ulosotto on mahdollista 230 voltin jännitteellä ja 3,6 kilowatin teholla.

Kuten Ivecon tarjoamista pressikuvistakin näkee, eMoovya tullaan tarjoamaan eri konfiguraatioissa. Löytyy jopa 10 kuution rahtitilan tarjoavaa "umpikaappia", lämpötilasäädeltyä elintarvikekuljetusversiota sekä lavaversiota. Varmasti myös pelkkä alustamalli tulee olemaan tilattavissa.

Lähteet: Iveco, Carscoops

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat