22.10.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mustang Mach 1 vs. SL 55 – V8:n kahdet kasvot Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang ja Mercedes-AMG SL ovat kaksi erilaista urheiluautoa, jotka omaavat V8-moottorin. Kumpi niistä tarjoaa paremman vastineen rahalle? V8 on varmasti automaailman ikonisin voimanlähde. Jokainen autoista kiinnostunut tunnistaa kahdeksansylinterisen moottorin käyntiäänen. V-muodostelmaan sijoitettu kahdeksikko on tuottanut iloa vuosikymmenien ajan, mutta sen katoaminen automarkkinoilta on vääjäämätöntä, sillä sähköistys vyöryy tilalle.Ikonisesta moottorista on olemassa hyvin montaa erilaista luentaa. Muun muassa Amerikkalaiset, eurooppalaiset ja japanilaiset autovalmistajat ovat tehneet omia versioitaan saman perusajatuksen ympärille. Moni kuitenkin mieltää veekasin olevan periamerikkalainen moottori.Toimitukseemme tupsahti samaan aikaan ajoon kaksi hyvin erilaista V8-versiota. Raaka-aineet ovat siis samat, mutta reseptiikka poikkeaa vahvasti. Vertailimme kahta eri keitosta, joiden molempien perusajatus on sama: tarjota urheilullinen ja suorituskykyinen automalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteet kunniaanAloitetaan perinteisemmästä. Ford Mustang Mach 1 edustaa pitkät perinteet omaavaa muskeliautomaailmaa. Mustang tuotiin markkinoille vuonna 1964 ja loppu on historiaa. Ponycar nousi nopeasti automaailman ikoniksi ja auto on säilynyt katkeamatta tuotannossa julkaisustaan lähtien.Fordin konepellin alla lymyää viisilitrainen ja vapaasti hengittävä V8. Voimaa vaparimoottorista irtoaa 338 kW (460 hv) ja vääntöä kunnioitettavat 529 Nm. Voima välitetään takapyörille, joten mustaa pariviivaa piirretään vaivatta. Nollasta sataan mennään 4,8 sekunnissa.Mach 1 -lisämerkintä kertoo siitä, että normaalista GT-mallista poiketen kyseessä on piirun verran urheilullisempi versio. Vaihteisto on aina manuaali, sähköllä säätyvä MagnaRide-alusta on tarvittaessa ratakova ja jarrut ovat normaalia järeämmät Brembot. Mach 1 sijoittuu GT:n ja Shelbyn välimaastoon.Mustang on raaka, äänekäs ja ihana. Fordin muskelimalli on kaikkea sitä, mitä urheiluautolta voi toivoa. Paitsi ajamisen helppoutta ja sulavaa käytöstä. Niitä Mach 1 ei tarjoa, sillä ajamisen pitääkin vaatia kuskilta toimenpiteitä.Pari ahdinta riittäneeMercedes-AMG SL 55 on puolestaan toista maata. SL on loikannut AMG-perheeseen ja herraskasisesta mallista on kuoriutunut hieman sporttiorientoituneempi versio. Mutta mikään räyhähenki SL ei AMG-versionakaan ole. Päinvastoin.SL 55 luottaa samaan peruskallioon kuin Mustang. Lohko on V8, mutta vapaasti hengittävän viisilitraisen sijaan konepeiton alla on tuplasti ahdettu nelilitrainen. Voimaa piisaa ja numerot pysähtyvät mittapenkissä lukemiin 350 kW (476 hv) ja 700 Nm. Etenkin vääntö on massiivinen ja se näkyy kiihdytyksessä. SL55 irtoaa telineistä sataseen 3,9 sekunnissa.Tuplaturbo muuttaa auton luonnetta merkittävästi Mustangiin verrattuna. Kaasunvaste on kiivas ja viivalta Mercedes kimpoaa ripeästi. Tehoa ei jouduta odottelemaan vaparihengessä yläkierroksille saakka, vaan tulta ja tappuraa tulee jo alhaalla. Kaikessa on silti läsnä tyylikkyys ja arvokkuus.Lähestymiskulma urheiluautoon on siis hyvin erilainen. Mercedes-AMG tarjoaa viimeiseen piirtoon hiottua tyyliä, avautuvan katon ja säntillisen käytöksen. SL 55:n alusta on hyvin jämäkkä ja ajomukavuus on aiempiin SL-versioihin verrattuna vähän niin ja näin. Vaikka alusta säätyy sähköllä, ei comfort-asetuskaan tarjoa liiallisesti mukavaa kyytiä.Hieman yllättäen mukavampi alusta on Mach 1:ssä, jonka MagnaRide on hienosti rakennettu kokonaisuus. Track-asetuksella se on ratamaisen kova, mutta muissa ajotiloissa fiilis on mukava. Mukavampi kuin SL:ssä.Fiilistä kahdella eri tavallaJos avo- ja umpikoria ei lasketa, suurimmat eroavaisuudet kaksikon välillä ovat alustassa, voimalinjassa, fiiliksessä ja hinnoittelussa. Näistä viimeinen on koko homman pihvi, mutta palataan siihen hieman tuonnempana.Fiilis ja voimalinja poikkeavat toisistaan merkittävästi. Mach 1 edustaa perinteistä muskelimaailmaa, jossa raakalaismaiset pakoäänet ovat koko homman keskiössä. Mustangin putkistossa on ääntä hillitsevät läpät, jotka ovat ajotilasta riippuen joko auki tai kiinni. Aukinaisena äänet ovat raa’at ja kovat. Syksyinen kylmäkäynnistys saa karvat pystyyn ja hymyn huulille.SL 55 on säyseämpi tapaus, sillä turboahdettu moottori ei lähtökohtaisesti tuota samanlaista meteliä kuin vapari. Vaikka Mercedesiä ohjastaisi kattoluukku auki, eivät äänet yllä samalle tasolle Fordin kanssa. Nekin ovat kauniit, mutta eivät silti yhtä seireenimäiset kuin Jenkkiversiossa.Mustang Mach 1 on juntti katutappelija ja Mercedes hienostunut pörssimeklari. Autojen luonteet ovat niin kaukana toisistaan kuin olla ja saattaa. Mutta se juuri tekee niistä niin kiinnostavan vertailukohdan. Arkisessa ajossa SL 55 on valovuosia mukavampi, mutta ajamisen fiilis on Mach 1:n puolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitäs ne oikein maksaa?Kaikkein suurin erottavin tekijä kaksikon välillä on hinta. Ford Mustang Mach 1 maksaa 110 428 euroa, mitä voidaan pitää kotimaan autoverotus huomioiden varsin kohtuullisena hintana tunnelmalliselle muskeliautolle.Mercedes-Benzin hinta puolestaan kipuaa melkoisesti kovemmaksi. Mercedes-AMG:n valttikortti ei koskaan ole ollut alhaisessa hinnoittelussa, mutta SL nostaa riman niin ylös, ettei sinne meinaa kovin helpolla yltää. SL 55 -mallin hintalapussa seisoo perusvarusteilla jämerät 291 338 euroa. Varusteltuna hinta kipuaa helposti kolmensadan paremmalle puolelle.Realiteetti on siis se, että yhden SL:n hinnalla itselleen saa lähes kolme Mustangin erikoisversiota. Erotus on huikea, vaikka SL:n tapauksessa kyseessä onkin avoauto. Mutta onko Mercedesin hienostunut urheiluauto todella niin hyvä, että siitä voi hyvällä omatunnolla maksaa kolminkertaisesti Mustangiin verrattuna?Jos kaksikon paremmuutta pohtii parhaan hinta-laatu-suhteen näkökulmasta, on peli selvä. Reilut sata tonnia maksava Mustang tarjoaa elämyksellistä ajonautintoa niin huokeassa paketissa, ettei Stuttgartin siloposkella ole tässä suhteessa mitään jakoa.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Ajatuksia autoista Mitkä ovat oikeita klassikkoautoja ja mitkä eivät? Ajatuksia autoista 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?