
Ajoneuvot | Moottoripyörät | MP19 | Uutinen | 31.1.2019
100 000 000 ihmistä ei voi olla väärässä – Honda Super Cub lopultakin Suomeen
Maailman eniten valmistettu moottoripyörämalli Honda Super Cub saapuu vihdoin Suomeen. Ja on tietysti esillä MP19-messuilla.
Vuodesta 1958 eri versioina tuotannossa olleen Honda Super Cubin valmistusmäärä ylitti muutama vuosi sitten sadan miljoonan kappaleen rajan. Mallin valmistus jatkuu yhä.
”Prätkien Hiace”
– Jos jonkin moottoripyörämallin voi sanoa olevan ”prätkien Hiace”, niin tämä on se. Kaikki mitä fysiikan lakien mukaan on mahdollista tehdä moottoripyörällä, niin joku on jo tehnyt tai ainakin yrittänyt sitä Super Cubilla, maalailee Oy Brandt Ab:n Honda-myyntipäällikkö Patrick Manner maailman myydyimmän moottoripyörämallin asemaa markkinoilla.
Suomeen tuotava Super Cub on 125-kuutioinen, ilmajäähdytteinen ja nelitahtinen. Erikoista siinä on automaattikytkin, eli kytkinkahva puuttuu kokonaan. Vaihdepolkimella polkaistaan vaihde päälle ja Super Cub lähtee liikkeelle kaasukahvaa kääntämällä. Nelivaihteinen Super Cub on yksipaikkainen. Tämän vuoden mallissa on edelleen tunnistettavia piirteitä alkuperäisestä 60 vuoden takaisesta ensimmäisestä Super Cubista.
Nykytekniikkaa
Polttoainejärjestelmänä on Hondan PGM-FI -ruiskutus. Nykylainsäädännön vaatimusten mukaisesti etujarrussa on ABS-järjestelmä. Takajarru puolestaan on perinteinen rumpujarru. Perinteistä ulkonäköä korostaa koteloitu ketjurakenne.
– Vaikka tämän tyyppisen ajoneuvon päämarkkinat ovat ihan muualla kuin Suomessa, niin pitäähän meidän maahantuojana tarjota asiakkaille tätä kaikkein legendaarisinta Hondaa ikinä, perustelee Manner.
Kiinnostus uutuutta kohtaan on ollut kovaa, ja Manner lupailee pyöriä saatavan Suomeen lisää, jos messujen jälkeen näyttää siltä että nyt maassa oleva erä viedään käsistä.
Honda Super Cub 125
Moottori: nelitahtinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori
Iskutilavuus: 125 cc
Teho: 7,1 kW (9,5 hv) / 7500 r/min
Vääntö: 10,4 Nm / 5000 r/min
Voimansiirto: automaattikytkin, neljä vaihdetta ja ketjuveto
Istuinkorkeus: 780 mm
Akseliväli: 1245 mm
Tankin tilavuus: 3,7 litraa
Paino tankattuna: 109 kg
Hinta: 4390 €
Valmistajalta: Honda
-
Honda CB4X -konsepti – Sportti, matkapyörä ja crossover samoissa kuorissa Moottoripyörät
-
Honda nopeuttaa sähköistymistään – uusi Jazz Euroopassa ensi vuonna Uutinen
-
Siisti sähköauto! Hilpeä Honda e esittäytyy tuotantovalmiina Autonäyttely
-
Frankfurtissa nyt tuotantovalmiina: sähköinen kaupunkiauto Honda e Autonäyttely
-
Koeajo: 3x yhteisesti erilaiset – Honda CB500F, CB500X ja CBR500R Koeajo
-
Honda CBX Super Sport – Rima korkealla entisöinnissä American Car Show
-
Koeajo: päivitetty pioneeri – Honda HR-V Koeajo
-
Koeajo: kasvanut ikinuori – Honda Monkey 125 Koeajo
-
100 000 000 ihmistä ei voi olla väärässä – Honda Super Cub lopultakin Suomeen Moottoripyörät
-
Maistiainen: Honda CB 650 R – korkeammalta ja kovempaa Moottoripyörät
-
Maistiainen: Honda Monkey 125 – Apina kasvoi aikuiseksi Moottoripyörät
-
Koeajo: crossipyörästä seuraava – Honda CRF450L Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Carado
- Caterham
- CF Moto
- Chevrolet
- Citroën
- CrossCamp
- Cupra
- Dacia
- Dodge
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Indian
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Niu
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu