7.12.2023 Ajoneuvot 130 km/h mittarissa ja Ford käskee irrottamaan kädet ratista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin askel kohti autonomista autoilua kantaa nimeä BlueCruise. Se vapauttaa kuskin kädet ja jalat, mutta silmien täytyy pysyä tiessä. Istun keltaisen Ford Mustang Mach-E GT:n ohjaimissa Saksalaisella Autobahnilla ja mittarissa seisoo 130 km/h. Asiassa ei sinänsä ole mitään erikoista, paitsi se, etten koske auton ohjauspyörään tai polkimiin. Kaiken lisäksi tämä on laillista toimintaa, sillä Mustangissa on Fordin BlueCruise -järjestelmä. Käsien irrottaminen ohjauspyörästä on monelle autoilijalle vaikea pala, mutta aktiivisiin kaistavahteihin ja adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen tottuneelle autotoimittajalle homma on selkeästi helpompaa. Vaikka vauhtia on jopa 130 km/h, luotto tekniikkaan on olemassa. Suuri kiitos luottamuksesta kuuluu sille, että BlueCruise on rauhallinen, johdonmukainen ja looginen. Auto keskittyy kaistalle ilman epäröintiä ja ajotapa on lähellä omaani. Tutkat huolehtivat etäisyydestä edellä oleviin autoihin ja tien laitoihin. Kun auto ohittaa vieressä olevan kuorma-auton, siirtyy se hieman kauemmas isosta ajoneuvosta ja lähemmäs tien reunaa, aivan kuten oikea kuljettajakin. BlueCruise mahdollistaa tason 2+ autonomisen autoilun. Se on siis laajempi kuin perustaso 2, muttei vielä kolmostasoa, mikä tarkoittaisi kokonaan autonomista autoilua. Toisin sanoen itsestään ajavaa autoa. Käyttäjän näkökulmasta tilanne on melko lähellä tieteisfantasialta tuntuvaa itsestään ajamista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viisi sekuntia katse irti tiestä Vaikka luotto järjestelmään syntyy nopeasti ja Mach-E tuntuu hoitavan ajosuoritteen varmasti, on kuski koko ajan vastuussa ajoneuvon kuljettamisesta. Tämän vuoksi järjestelmä seuraa kuskin kasvoja ja katseen suuntaa. Se hyväksyy viiden sekunnin mittaiset vilkuilut muualle, mutta ajan ylityttyä se muistuttelee tarkkaavaisuudesta. Havainnointi tapahtuu ratin keskiosan päällä olevalla kameralla. Vaikka kyseessä on autonominen järjestelmä, joka tuntuu hoitavan hommansa vakuuttavasti, Fordin ajatus on enemminkin tarjota kuljettajalle pientä virkistävää lepohetkeä. BlueCruise ei ole turvallisuus- vaan mukavuusvaruste. Tämä käy selväksi 60 kilometrin testilenkin aikana, sillä käsien irrottaminen ohjauspyörästä tuo kieltämättä mukavan lepohetken. Fordin sininen on toiminnassa kahdessa järjestelmän sallineessa maassa: Saksassa ja Iso-Britanniassa. Molemmissa maissa se toimii vain tietyillä BlueZone-tieosuuksilla, jotka ovat käytännössä moottoriteitä. BlueZone vaatii kaksi samansuuntaista ajokaistaa ja eri suuntiin kulkevan liikenteen rajaamista aidalla. Saksassa ja Briteissä teitä on hieman yli 32 000 kilometriä. Järjestelmällä on toki myös rajoituksia, sillä se ei toimi liian ankarissa sääolosuhteissa. Mikäli kaistaviivat eivät ole vaikkapa lumen vuoksi näkyvissä, BlueCruise ei aktivoidu. Tilanne on sama, mikäli vesisade on liian rankka. Käytännössä järjestelmä ei aktivoidu tilanteessa, jossa ihmissilmä ei näkisi ajoratamaalauksia kunnolla. BlueCruise ei tykkää mutkatiestä BlueCruise sammuttaa itsensä myös silloin, jos eteen tulee liian tiukka kaarre. Tällöin järjestelmä ilmoittaa asiasta ja pyytää kuskia ottamaan auton hallintaansa. Se on yksinkertaista, kädet ratille ja homma jatkuu. Kaasuun ei edelleenkään tarvitse koskea, sillä mukautuva vakionopeudensäädin hoitaa homman. Järjestelmä ei myöskään suorita kaistanvaihtoja, sillä niiden tekeminen ei lainsäädännön mukaan ole Euroopassa sallittua. Saattaa kuulostaa hassulta, sillä autoissahan on jo tätä nykyä kaistanvaihtoavustimia. Juju on siinä, että nämä järjestelmät vaativat kuskin kädet ohjauspyörälle. Yhdysvalloissa tilanne on helpompi ja siellä Ford kyllä sukkuloi itsekseen kaistalta toiselle. BlueCruise -teknologia on saatavilla toistaiseksi vain Mustang Mach-E -malleihin Saksassa ja Britanniassa. Suomeen järjestelmä on tarkoitus saada käyttöön piakkoin, kunhan hyväksynnät saadaan hoidettua kuntoon. Varsinaista estettä moiselle ei ole. Fordin järjestelmä osoittaa, ettei autonominen autoilu ole välttämättä kovin kaukana. Ainakin 2+ -taso on jo täällä ja se tuntuu toimivan erinomaisesti. Mukavuusvarusteena se on vertaansa vailla, ja mikäli moiseen tottuu, saattaa olla haastavaa pärjätä ilman. Itse ainakin luovutan tylsät ajosuoritteet mielelläni auton hoidettavaksi. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan