7.12.2023 Ajoneuvot 130 km/h mittarissa ja Ford käskee irrottamaan kädet ratista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin askel kohti autonomista autoilua kantaa nimeä BlueCruise. Se vapauttaa kuskin kädet ja jalat, mutta silmien täytyy pysyä tiessä. Istun keltaisen Ford Mustang Mach-E GT:n ohjaimissa Saksalaisella Autobahnilla ja mittarissa seisoo 130 km/h. Asiassa ei sinänsä ole mitään erikoista, paitsi se, etten koske auton ohjauspyörään tai polkimiin. Kaiken lisäksi tämä on laillista toimintaa, sillä Mustangissa on Fordin BlueCruise -järjestelmä.Käsien irrottaminen ohjauspyörästä on monelle autoilijalle vaikea pala, mutta aktiivisiin kaistavahteihin ja adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen tottuneelle autotoimittajalle homma on selkeästi helpompaa. Vaikka vauhtia on jopa 130 km/h, luotto tekniikkaan on olemassa.Suuri kiitos luottamuksesta kuuluu sille, että BlueCruise on rauhallinen, johdonmukainen ja looginen. Auto keskittyy kaistalle ilman epäröintiä ja ajotapa on lähellä omaani. Tutkat huolehtivat etäisyydestä edellä oleviin autoihin ja tien laitoihin. Kun auto ohittaa vieressä olevan kuorma-auton, siirtyy se hieman kauemmas isosta ajoneuvosta ja lähemmäs tien reunaa, aivan kuten oikea kuljettajakin.BlueCruise mahdollistaa tason 2+ autonomisen autoilun. Se on siis laajempi kuin perustaso 2, muttei vielä kolmostasoa, mikä tarkoittaisi kokonaan autonomista autoilua. Toisin sanoen itsestään ajavaa autoa. Käyttäjän näkökulmasta tilanne on melko lähellä tieteisfantasialta tuntuvaa itsestään ajamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi sekuntia katse irti tiestäVaikka luotto järjestelmään syntyy nopeasti ja Mach-E tuntuu hoitavan ajosuoritteen varmasti, on kuski koko ajan vastuussa ajoneuvon kuljettamisesta. Tämän vuoksi järjestelmä seuraa kuskin kasvoja ja katseen suuntaa. Se hyväksyy viiden sekunnin mittaiset vilkuilut muualle, mutta ajan ylityttyä se muistuttelee tarkkaavaisuudesta. Havainnointi tapahtuu ratin keskiosan päällä olevalla kameralla.Vaikka kyseessä on autonominen järjestelmä, joka tuntuu hoitavan hommansa vakuuttavasti, Fordin ajatus on enemminkin tarjota kuljettajalle pientä virkistävää lepohetkeä. BlueCruise ei ole turvallisuus- vaan mukavuusvaruste. Tämä käy selväksi 60 kilometrin testilenkin aikana, sillä käsien irrottaminen ohjauspyörästä tuo kieltämättä mukavan lepohetken.Fordin sininen on toiminnassa kahdessa järjestelmän sallineessa maassa: Saksassa ja Iso-Britanniassa. Molemmissa maissa se toimii vain tietyillä BlueZone-tieosuuksilla, jotka ovat käytännössä moottoriteitä. BlueZone vaatii kaksi samansuuntaista ajokaistaa ja eri suuntiin kulkevan liikenteen rajaamista aidalla. Saksassa ja Briteissä teitä on hieman yli 32 000 kilometriä.Järjestelmällä on toki myös rajoituksia, sillä se ei toimi liian ankarissa sääolosuhteissa. Mikäli kaistaviivat eivät ole vaikkapa lumen vuoksi näkyvissä, BlueCruise ei aktivoidu. Tilanne on sama, mikäli vesisade on liian rankka. Käytännössä järjestelmä ei aktivoidu tilanteessa, jossa ihmissilmä ei näkisi ajoratamaalauksia kunnolla.BlueCruise ei tykkää mutkatiestäBlueCruise sammuttaa itsensä myös silloin, jos eteen tulee liian tiukka kaarre. Tällöin järjestelmä ilmoittaa asiasta ja pyytää kuskia ottamaan auton hallintaansa. Se on yksinkertaista, kädet ratille ja homma jatkuu. Kaasuun ei edelleenkään tarvitse koskea, sillä mukautuva vakionopeudensäädin hoitaa homman.Järjestelmä ei myöskään suorita kaistanvaihtoja, sillä niiden tekeminen ei lainsäädännön mukaan ole Euroopassa sallittua. Saattaa kuulostaa hassulta, sillä autoissahan on jo tätä nykyä kaistanvaihtoavustimia. Juju on siinä, että nämä järjestelmät vaativat kuskin kädet ohjauspyörälle. Yhdysvalloissa tilanne on helpompi ja siellä Ford kyllä sukkuloi itsekseen kaistalta toiselle.BlueCruise -teknologia on saatavilla toistaiseksi vain Mustang Mach-E -malleihin Saksassa ja Britanniassa. Suomeen järjestelmä on tarkoitus saada käyttöön piakkoin, kunhan hyväksynnät saadaan hoidettua kuntoon. Varsinaista estettä moiselle ei ole.Fordin järjestelmä osoittaa, ettei autonominen autoilu ole välttämättä kovin kaukana. Ainakin 2+ -taso on jo täällä ja se tuntuu toimivan erinomaisesti. Mukavuusvarusteena se on vertaansa vailla, ja mikäli moiseen tottuu, saattaa olla haastavaa pärjätä ilman. Itse ainakin luovutan tylsät ajosuoritteet mielelläni auton hoidettavaksi.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km 22.9.2024 Ajoneuvot Ensitutustuminen Suomessa: Ford Explorer EV:stä odotetaan merkin uutta myyntiohjusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla