7.12.2023 Ajoneuvot 130 km/h mittarissa ja Ford käskee irrottamaan kädet ratista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin askel kohti autonomista autoilua kantaa nimeä BlueCruise. Se vapauttaa kuskin kädet ja jalat, mutta silmien täytyy pysyä tiessä. Istun keltaisen Ford Mustang Mach-E GT:n ohjaimissa Saksalaisella Autobahnilla ja mittarissa seisoo 130 km/h. Asiassa ei sinänsä ole mitään erikoista, paitsi se, etten koske auton ohjauspyörään tai polkimiin. Kaiken lisäksi tämä on laillista toimintaa, sillä Mustangissa on Fordin BlueCruise -järjestelmä.Käsien irrottaminen ohjauspyörästä on monelle autoilijalle vaikea pala, mutta aktiivisiin kaistavahteihin ja adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen tottuneelle autotoimittajalle homma on selkeästi helpompaa. Vaikka vauhtia on jopa 130 km/h, luotto tekniikkaan on olemassa.Suuri kiitos luottamuksesta kuuluu sille, että BlueCruise on rauhallinen, johdonmukainen ja looginen. Auto keskittyy kaistalle ilman epäröintiä ja ajotapa on lähellä omaani. Tutkat huolehtivat etäisyydestä edellä oleviin autoihin ja tien laitoihin. Kun auto ohittaa vieressä olevan kuorma-auton, siirtyy se hieman kauemmas isosta ajoneuvosta ja lähemmäs tien reunaa, aivan kuten oikea kuljettajakin.BlueCruise mahdollistaa tason 2+ autonomisen autoilun. Se on siis laajempi kuin perustaso 2, muttei vielä kolmostasoa, mikä tarkoittaisi kokonaan autonomista autoilua. Toisin sanoen itsestään ajavaa autoa. Käyttäjän näkökulmasta tilanne on melko lähellä tieteisfantasialta tuntuvaa itsestään ajamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi sekuntia katse irti tiestäVaikka luotto järjestelmään syntyy nopeasti ja Mach-E tuntuu hoitavan ajosuoritteen varmasti, on kuski koko ajan vastuussa ajoneuvon kuljettamisesta. Tämän vuoksi järjestelmä seuraa kuskin kasvoja ja katseen suuntaa. Se hyväksyy viiden sekunnin mittaiset vilkuilut muualle, mutta ajan ylityttyä se muistuttelee tarkkaavaisuudesta. Havainnointi tapahtuu ratin keskiosan päällä olevalla kameralla.Vaikka kyseessä on autonominen järjestelmä, joka tuntuu hoitavan hommansa vakuuttavasti, Fordin ajatus on enemminkin tarjota kuljettajalle pientä virkistävää lepohetkeä. BlueCruise ei ole turvallisuus- vaan mukavuusvaruste. Tämä käy selväksi 60 kilometrin testilenkin aikana, sillä käsien irrottaminen ohjauspyörästä tuo kieltämättä mukavan lepohetken.Fordin sininen on toiminnassa kahdessa järjestelmän sallineessa maassa: Saksassa ja Iso-Britanniassa. Molemmissa maissa se toimii vain tietyillä BlueZone-tieosuuksilla, jotka ovat käytännössä moottoriteitä. BlueZone vaatii kaksi samansuuntaista ajokaistaa ja eri suuntiin kulkevan liikenteen rajaamista aidalla. Saksassa ja Briteissä teitä on hieman yli 32 000 kilometriä.Järjestelmällä on toki myös rajoituksia, sillä se ei toimi liian ankarissa sääolosuhteissa. Mikäli kaistaviivat eivät ole vaikkapa lumen vuoksi näkyvissä, BlueCruise ei aktivoidu. Tilanne on sama, mikäli vesisade on liian rankka. Käytännössä järjestelmä ei aktivoidu tilanteessa, jossa ihmissilmä ei näkisi ajoratamaalauksia kunnolla.BlueCruise ei tykkää mutkatiestäBlueCruise sammuttaa itsensä myös silloin, jos eteen tulee liian tiukka kaarre. Tällöin järjestelmä ilmoittaa asiasta ja pyytää kuskia ottamaan auton hallintaansa. Se on yksinkertaista, kädet ratille ja homma jatkuu. Kaasuun ei edelleenkään tarvitse koskea, sillä mukautuva vakionopeudensäädin hoitaa homman.Järjestelmä ei myöskään suorita kaistanvaihtoja, sillä niiden tekeminen ei lainsäädännön mukaan ole Euroopassa sallittua. Saattaa kuulostaa hassulta, sillä autoissahan on jo tätä nykyä kaistanvaihtoavustimia. Juju on siinä, että nämä järjestelmät vaativat kuskin kädet ohjauspyörälle. Yhdysvalloissa tilanne on helpompi ja siellä Ford kyllä sukkuloi itsekseen kaistalta toiselle.BlueCruise -teknologia on saatavilla toistaiseksi vain Mustang Mach-E -malleihin Saksassa ja Britanniassa. Suomeen järjestelmä on tarkoitus saada käyttöön piakkoin, kunhan hyväksynnät saadaan hoidettua kuntoon. Varsinaista estettä moiselle ei ole.Fordin järjestelmä osoittaa, ettei autonominen autoilu ole välttämättä kovin kaukana. Ainakin 2+ -taso on jo täällä ja se tuntuu toimivan erinomaisesti. Mukavuusvarusteena se on vertaansa vailla, ja mikäli moiseen tottuu, saattaa olla haastavaa pärjätä ilman. Itse ainakin luovutan tylsät ajosuoritteet mielelläni auton hoidettavaksi.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!