29.1.2023 Ajoneuvot 550 hevosvoiman BMW M3 CS – vähän kuin CSL takaovilla ja nelivedolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä M3:n kohdalla CS tarkoittaa ensisijaisesti tehonlisäystä ja vain toissijaisesti painonpudotusta, sillä sedan saa pitää takaistuimensa. Tätä BMW M:n uusinta rajoitetun erän supermallia verrataan ensisijaisesti viime vuoden kaksioviseen tulokkaaseen, M4 CSL:ään, mutta sitä voi toki verrata myös edeltäjäänsä, josta Moottorilla on kokemusta vuodelta 2018. Edellinen M3 CS (CS = Competition Sports) edusti nykyistä edeltävän sukupolven 3-sarjan tuotannon loppupäätä. Osapuilleen viidessä vuodessa CS:stä on tullut entistä purevampi, kuten voidaan huomata. M3 CS jakaa monia elementtejään CSL:n kanssa, mutta tästä Nordschleifen nopeimmasta sarjatuotanto-BMW:stä CS erottuu teknisesti eritoten nelivetoisuutensa kautta. Vaikka tehoa on saman verran ja painoa enemmän, on vetopito sen verran paljon nelivedon puolella, että M3 CS onnistuu pyyhkäisemään CSL:n 0 - 100 km/h -tuloksesta kolme kymmennystä pois. Edelliseen M3 CS:ään ero on jo puoli sekuntia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 40 lisähepan turvin Keulalta löytyy M3:lle ominainen kolmelitrainen rivikuutonen, ja aivan kuten M4 CSL:kin, myös M3 CS on jatkokehitetty oman korimallinsa Competition -versiosta. Muun muassa moottorinohjausyksikköä säätämällä ja ennen kaikkea ahtopainetta nostamalla molemmissa turboissa 1,7:stä 2,1:een bariin, kohoavat CS:n teholukemat 405 kilowattiin eli 550 hevosvoimaan. Erotus Competitioniin on 40 hevosvoimaa ja perus-M3:een 70 heppaa. Edeltävän polven M3 CS:ään verrattuna tehoa on peräti 90 hevosvoimaa lisää. Huippuvääntömomentti pysyy Competitionin 650 newtonmetrissä. Kiihtyvyyslukemia tulikin jo sivuttua, mutta todetaan vielä auki, että M3 CS kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa. M Driver's packagella on mahdollista päästä 302 km/h huippunopeuteen, sekin eletronisesti rajoitettuna. M3 CS on suunniteltu ratakäyttöön, ja se esimerkiksi lainaa suoraan M4 GT3 -rata-autosta jäähdytysjärjestelmänsä. Niin ikään moottorin kiinnitykset ovat CSL:ää seuraten tavallista jäykemmät. Rataorientaatio näkyy myös auton renkaissa. Voimansiirto koostuu kahdeksanvaihteisesta automaattilaatikosta sekä M xDrive -nelivetojärjestelmästä, joka on jo lähtökohtaisen takapainotteinen. Kuitenkin valitsemalla asetuksista 4WD Sportin, saa nelivedon jakaumasta vieläkin takavetopainotteisemman. Ja mikäli renkaissa on ylimääräistä kulutuspintaa, voi luistoneston kytkeä suoraan pois, ja heittää valikosta päälle täyden takavetomoodin. 20 kiloa kevyempi Päivän sana M3 CS:n korissa on hiilikuituvahvisteinen muovi, CFRP. Tätä kevyttä mutta vahvaa materiaalia on käytetty muun muassa CSL:n tavoin hyvin monissa erikokoisissa osissa. Kontrasti ulottuu konepeitosta kattoon, peilien kupuihin sekä ilmanohjaimiin ympäri koria, ja sisällä keskikonsolista aina ratin takaa löytyviin vaihdeläpysköihin asti. Jopa titaanipakoputkiston osallistuessa painonsäästötalkoisiin, jää tulos kuitenkin jokseenkin hataraksi. 20 kilogrammaa pois 1 730-kiloisesta M3 Competitionista vastaa noin prosenttia. Edellispolven M3 CS onnistui pudottamaan 50 kiloa, ja M4 CSL peräti 100 kiloa. Toisaalta, CSL:ään verrattuna, M3 CS:ää kirjaimellisesti painavat neliveto sekä takapenkit, jotka sedan saa onneksi pitää. M4 CSL on vastaavasti kaksipaikkainen. BMW kertoo M3 CS:n etenevän Münchenin tehtaalla tuotantoon maaliskuussa, suurimpien markkinamaiden ollessa Saksa, Iso-Britannia, Yhdysvallat ja Japani. Kyseessä on rajoitettu erä, jonka tuotantomäärä ei ole tiedossa, mutta suurin osa autoista myydään mainituissa suurvalloissa. M4 CSL:ää myytiin 1 000 kappaletta ja edeltävää kaimaa 1 200 kappaletta, joten joka tapauksessa mallivuoden 2024 M3 CS:n tuotantomäärältä ei varmaankaan sovi tätä enempää odottaa. Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku