29.1.2023

550 hevosvoiman BMW M3 CS – vähän kuin CSL takaovilla ja nelivedolla

M3:n kohdalla CS tarkoittaa ensisijaisesti tehonlisäystä ja vain toissijaisesti painonpudotusta, sillä sedan saa pitää takaistuimensa.

Tätä BMW M:n uusinta rajoitetun erän supermallia verrataan ensisijaisesti viime vuoden kaksioviseen tulokkaaseen, M4 CSL:ään, mutta sitä voi toki verrata myös edeltäjäänsä, josta Moottorilla on kokemusta vuodelta 2018. Edellinen M3 CS (CS = Competition Sports) edusti nykyistä edeltävän sukupolven 3-sarjan tuotannon loppupäätä. Osapuilleen viidessä vuodessa CS:stä on tullut entistä purevampi, kuten voidaan huomata.

M3 CS jakaa monia elementtejään CSL:n kanssa, mutta tästä Nordschleifen nopeimmasta sarjatuotanto-BMW:stä CS erottuu teknisesti eritoten nelivetoisuutensa kautta. Vaikka tehoa on saman verran ja painoa enemmän, on vetopito sen verran paljon nelivedon puolella, että M3 CS onnistuu pyyhkäisemään CSL:n 0 - 100 km/h -tuloksesta kolme kymmennystä pois. Edelliseen M3 CS:ään ero on jo puoli sekuntia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

40 lisähepan turvin

Keulalta löytyy M3:lle ominainen kolmelitrainen rivikuutonen, ja aivan kuten M4 CSL:kin, myös M3 CS on jatkokehitetty oman korimallinsa Competition -versiosta. Muun muassa moottorinohjausyksikköä säätämällä ja ennen kaikkea ahtopainetta nostamalla molemmissa turboissa 1,7:stä 2,1:een bariin, kohoavat CS:n teholukemat 405 kilowattiin eli 550 hevosvoimaan.

Erotus Competitioniin on 40 hevosvoimaa ja perus-M3:een 70 heppaa. Edeltävän polven M3 CS:ään verrattuna tehoa on peräti 90 hevosvoimaa lisää. Huippuvääntömomentti pysyy Competitionin 650 newtonmetrissä.

Kiihtyvyyslukemia tulikin jo sivuttua, mutta todetaan vielä auki, että M3 CS kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa. M Driver's packagella on mahdollista päästä 302 km/h huippunopeuteen, sekin eletronisesti rajoitettuna. M3 CS on suunniteltu ratakäyttöön, ja se esimerkiksi lainaa suoraan M4 GT3 -rata-autosta jäähdytysjärjestelmänsä. Niin ikään moottorin kiinnitykset ovat CSL:ää seuraten tavallista jäykemmät. Rataorientaatio näkyy myös auton renkaissa.

Voimansiirto koostuu kahdeksanvaihteisesta automaattilaatikosta sekä M xDrive -nelivetojärjestelmästä, joka on jo lähtökohtaisen takapainotteinen. Kuitenkin valitsemalla asetuksista 4WD Sportin, saa nelivedon jakaumasta vieläkin takavetopainotteisemman. Ja mikäli renkaissa on ylimääräistä kulutuspintaa, voi luistoneston kytkeä suoraan pois, ja heittää valikosta päälle täyden takavetomoodin.

20 kiloa kevyempi

Päivän sana M3 CS:n korissa on hiilikuituvahvisteinen muovi, CFRP. Tätä kevyttä mutta vahvaa materiaalia on käytetty muun muassa CSL:n tavoin hyvin monissa erikokoisissa osissa. Kontrasti ulottuu konepeitosta kattoon, peilien kupuihin sekä ilmanohjaimiin ympäri koria, ja sisällä keskikonsolista aina ratin takaa löytyviin vaihdeläpysköihin asti.

Jopa titaanipakoputkiston osallistuessa painonsäästötalkoisiin, jää tulos kuitenkin jokseenkin hataraksi. 20 kilogrammaa pois 1 730-kiloisesta M3 Competitionista vastaa noin prosenttia. Edellispolven M3 CS onnistui pudottamaan 50 kiloa, ja M4 CSL peräti 100 kiloa. Toisaalta, CSL:ään verrattuna, M3 CS:ää kirjaimellisesti painavat neliveto sekä takapenkit, jotka sedan saa onneksi pitää. M4 CSL on vastaavasti kaksipaikkainen.

BMW kertoo M3 CS:n etenevän Münchenin tehtaalla tuotantoon maaliskuussa, suurimpien markkinamaiden ollessa Saksa, Iso-Britannia, Yhdysvallat ja Japani. Kyseessä on rajoitettu erä, jonka tuotantomäärä ei ole tiedossa, mutta suurin osa autoista myydään mainituissa suurvalloissa. M4 CSL:ää myytiin 1 000 kappaletta ja edeltävää kaimaa 1 200 kappaletta, joten joka tapauksessa mallivuoden 2024 M3 CS:n tuotantomäärältä ei varmaankaan sovi tätä enempää odottaa.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat