25.6.2022 Ajoneuvot BMW M3 Competition Touring komppaa tehokkainta kolmosta ensi kertaa mallisarjan historiassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Farmarimallisen M3:n strategiset luvut on helppo muistaa: 500+ hevosvoimaa, 500+ litraa tavaratilaa. Toisin kuin pääkilpailijat Audi ja Mercedes, BMW ei ole katsonut tarpeelliseksi tehdä M3:sta farmarimallia, tai 3-sarjan Touringista M-mallia, ihan kuinka päin vain. Ei ennen kuin nyt. Goodwoodin Festival of Speedissä ensi kertaa nähty M3 Touring tuo täysikokoisen tavaratilan farmarimallin muodossa BMW:n M-mallistoon ensimmäistä kertaa sitten vuosien 2007 - 2010 M5 Touring E61:n. Edellinen BMW M -farmari löytyy yli vuosikymmenen takaa. M5 E60/E61:n muhkea, viisilitrainen ja vapaastihengittävä V10 tuotti melko tarkalleen saman verran tehoa, kuin tuoreen M3 Touringin ahdettu rivikuutonen. Farmarimallista M5:tä tuotettiin vain vähän reilut 1 000 kappaletta. Markkinoilla on eittämättä tilaa M3 Touringin kaltaiselle suorituskykyfarkulle, sillä Audi RS4 Avant on aina farmari, ja AMG:kin on tarjonnut moista versiota Mercedeksen C-sarjasta jo pitkän aikaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän tilaa, mutta edelleenkin vähänlaisesti vaatimattomuutta Tilaa Touringin M-versiossa on aivan yhtä paljon kuin muissakin 3-sarjan farmarin malliversioissa. M3 Touring on kuitenkin - silminnähdenkin - hieman pidempi ja leveämpi, kuin muut malliversiot. Tämä johtuu M3:n erilaisesta taka-akselidesignista. Joka tapauksessa kokopitkä perä mahdollistaa mukavan 500 litran tavaratilan, tilavuuden ollessa takapenkit kaadettuna 1 500 litraa. Harvoin sitä ovat BMW M-mallien kohdalla tavaratilan mitat ihan ensimmäisenä mielessä. Vähintäänkin toisena ovat kuitenkin mielessä suorituskykylukemat. M3 Touring on saatavilla ainoastaan tehorikkaampana Competition-mallina, eli 30 lisähepan turvin päästään 510 hevosvoimaan, vääntömomentin ollessa 650 newtonmetriä. Moottorinahan on ahdettu 3-litrainen rivikuutonen. Väkevän voimayksikön ja standardina pitoa antavan nelivedon turvin tämä perhefarmari saavuttaa satasen nopeuden 3,6 sekunnissa. Nollasta kahteensataan päästään 12,9 sekunnissa. M Driver's Packagella huippunopeus on mahdollista nostaa 250:sta aina 280:aan kilometriin tunnissa. M-malli on noin 8 senttiä pidempi ja saman verran leveämpi, kuin muut 3-sarjan Touringit. Katto on M3 Touringissa poikkeuksetta musta. Tavaratilan lisäksi M3 Touringin erottaa M3 Sedanista kojelaudalta löytyvä BMW Curved Display, joka on tullut tunnetuksi muutamista viimeisimmän huudon BMW-malleista. Touring on myös 90 kiloa Sedania painavampi, mutta painojakauma on pidetty lähellä vaateria. Kuninkuusluokan turva-auto Goodwoodissa paljastettiin myös, että 50-vuotista taivaltaan juhlivan BMW M:n kaikkein viimeisin uutuus pääsee moottoripyöräilyn kuninkuusluokan, MotoGP -sarjan, viralliseksi turva-autoksi. Aiemmin kuluvalla kaudella hommaa on hoitanut huippuhauska M2 CS. Turva-autoksi M3 Touring on tehty tarvittavilla muutoksilla, joihin kuuluvat muiden muassa ratavarustus renkaineen, turvakaarineen ja rataistuimineen sekä vilkkuvalot keulaan ja katolle. M3 Competition Touring ajaa neitsytkierroksensa MotoGP:ssä elokuussa Silverstonessa Britannian Gran Prix'ssa. BMW M on toimittanut MotoGP -sarjan turva-autot yhtäjaksoisesti vuodesta 1999 lähtien. Lähteet: BMW, Motor1 Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta 50 vuotta kolmiraitaa: BMW M tuo juhlavuoden kunniaksi retromerkit autoihin 40 vuotta Andy Warholia: BMW M1 Art Car juhlii uusin kuvin 350 kappaleen synttärikakku: BMW M5 Edition 35 Jahre juhlii keski-ikäistä BMW M 1000 RR 50 Years M – BMW Motorsport GmbH:n 50-vuotisjuhlamalli BMW M 1000 RR – Ensimmäinen M-tunnusta kantava BMW-moottoripyörä BMW M kiusoittelee virallisilla salakuvilla – XM onkin jo lähellä tuotantovalmista BMW M2 saa M-lisävarusteita BMW iX M60 – alabrändien sulatusuuni BMW XM Concept – heille, jotka valitsevat tehon vaikka silmät kiinni Ennusmerkit pitivät paikkansa: myös BMW M3 Touring tulee vääräleukana Majava raapii neljällä – BMW M3 ja M4 xDrive Competition Vihaisin M3 tähän mennessä: rajoitettu BMW M3 CS lisää puhtia sedaniin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku