25.6.2022

BMW M3 Competition Touring komppaa tehokkainta kolmosta ensi kertaa mallisarjan historiassa

Farmarimallisen M3:n strategiset luvut on helppo muistaa: 500+ hevosvoimaa, 500+ litraa tavaratilaa.

Toisin kuin pääkilpailijat Audi ja Mercedes, BMW ei ole katsonut tarpeelliseksi tehdä M3:sta farmarimallia, tai 3-sarjan Touringista M-mallia, ihan kuinka päin vain. Ei ennen kuin nyt. Goodwoodin Festival of Speedissä ensi kertaa nähty M3 Touring tuo täysikokoisen tavaratilan farmarimallin muodossa BMW:n M-mallistoon ensimmäistä kertaa sitten vuosien 2007 - 2010 M5 Touring E61:n.

Edellinen BMW M -farmari löytyy yli vuosikymmenen takaa. M5 E60/E61:n muhkea, viisilitrainen ja vapaastihengittävä V10 tuotti melko tarkalleen saman verran tehoa, kuin tuoreen M3 Touringin ahdettu rivikuutonen. Farmarimallista M5:tä tuotettiin vain vähän reilut 1 000 kappaletta.

Markkinoilla on eittämättä tilaa M3 Touringin kaltaiselle suorituskykyfarkulle, sillä Audi RS4 Avant on aina farmari, ja AMG:kin on tarjonnut moista versiota Mercedeksen C-sarjasta jo pitkän aikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Enemmän tilaa, mutta edelleenkin vähänlaisesti vaatimattomuutta

Tilaa Touringin M-versiossa on aivan yhtä paljon kuin muissakin 3-sarjan farmarin malliversioissa. M3 Touring on kuitenkin - silminnähdenkin - hieman pidempi ja leveämpi, kuin muut malliversiot. Tämä johtuu M3:n erilaisesta taka-akselidesignista. Joka tapauksessa kokopitkä perä mahdollistaa mukavan 500 litran tavaratilan, tilavuuden ollessa takapenkit kaadettuna 1 500 litraa. Harvoin sitä ovat BMW M-mallien kohdalla tavaratilan mitat ihan ensimmäisenä mielessä.

Vähintäänkin toisena ovat kuitenkin mielessä suorituskykylukemat. M3 Touring on saatavilla ainoastaan tehorikkaampana Competition-mallina, eli 30 lisähepan turvin päästään 510 hevosvoimaan, vääntömomentin ollessa 650 newtonmetriä. Moottorinahan on ahdettu 3-litrainen rivikuutonen. Väkevän voimayksikön ja standardina pitoa antavan nelivedon turvin tämä perhefarmari saavuttaa satasen nopeuden 3,6 sekunnissa. Nollasta kahteensataan päästään 12,9 sekunnissa. M Driver's Packagella huippunopeus on mahdollista nostaa 250:sta aina 280:aan kilometriin tunnissa.

M-malli on noin 8 senttiä pidempi ja saman verran leveämpi, kuin muut 3-sarjan Touringit. Katto on M3 Touringissa poikkeuksetta musta.

Tavaratilan lisäksi M3 Touringin erottaa M3 Sedanista kojelaudalta löytyvä BMW Curved Display, joka on tullut tunnetuksi muutamista viimeisimmän huudon BMW-malleista. Touring on myös 90 kiloa Sedania painavampi, mutta painojakauma on pidetty lähellä vaateria.

Kuninkuusluokan turva-auto

Goodwoodissa paljastettiin myös, että 50-vuotista taivaltaan juhlivan BMW M:n kaikkein viimeisin uutuus pääsee moottoripyöräilyn kuninkuusluokan, MotoGP -sarjan, viralliseksi turva-autoksi. Aiemmin kuluvalla kaudella hommaa on hoitanut huippuhauska M2 CS. Turva-autoksi M3 Touring on tehty tarvittavilla muutoksilla, joihin kuuluvat muiden muassa ratavarustus renkaineen, turvakaarineen ja rataistuimineen sekä vilkkuvalot keulaan ja katolle.

M3 Competition Touring ajaa neitsytkierroksensa MotoGP:ssä elokuussa Silverstonessa Britannian Gran Prix'ssa. BMW M on toimittanut MotoGP -sarjan turva-autot yhtäjaksoisesti vuodesta 1999 lähtien.

Lähteet: BMW, Motor1 Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat