1.5.2021 Ajoneuvot Majava raapii neljällä – BMW M3 ja M4 xDrive Competition Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M3 xDrive Competition ja M4 xDrive Competition laajentavat majavanhammasmallistoa nelivedolla. Tämä on ensimmäinen kerta. Uusi majavanhammaskeulainen BMW M3 ja vastaava coupé-versio M4 julkistettiin syyskuussa samassa rysäyksessä vieläkin tehokkaampien Competition-versioiden kanssa. Jo tuossa yhteydessä valmistaja lupasi, että Motorsport-osaston tuote tulee tarjolle myöhemmin myös nelivetoisena. Nyt nelivedolla varustetut BMW M3 xDrive Competition ja M4 xDrive Competition on hinnoiteltu ja hankittavissa.Tämä tarkoittaa ensimmäistä kertaa nelivetoisuutta M3- ja M4-sarjan Competition-malleissa. Valmistaja tietysti kehuu uudelle tasolle nousevaa dynamiikkaa ja ketteryyttä, vaikka jälkimmäinen yleensä liitetään ennemminkin juuri takavetorakenteen keveyteen.Moni varmasti odottaa jo mielenkiinnolla varsin vahvasti huhuiltua M3 Touring -farmarikoria, joka tosin valitettavasti virnuilee vastaavalla ilmeellä. Siihen sopisi nelivetoisuuskin kivasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW M3 xDrive Competition ja M4 xDrive CompetitionCompetition-mallien kuusisylinterisen moottorin teho on myös nelivetomalleissa 375 kilowattia (510 hv). Tämä voima ohjataan pyörille Drivelogic-järjestelmää käyttävällä 8-pykäläisellä M Steptronic -automaattivaihteistolla. M-sarjan xDrive-nelivetojärjestelmä jakaa voimaa etu- ja takapyörien välillä tarpeen mukaan.Valmistajan mukaan M-sarjan tasauspyörästö, luistonesto ja ajonvakautus toimii yhdessä nelivetojärjestelmän kanssa. Tavoitteena on ohjata vetoa pitäville pyörille tehoa leikkaamatta, vaikka autolla ajetaan pidon äärirajoilla tai esimerkiksi toisella puolella pito on merkittävästi toista heikompi.Malleissa on valittavissa 4WD- ja 4WD Sport -ajotilat, joista jälkimmäinen ohjaa enemmän voimaa takapyörille. Molemmat mallit kiihtyvät nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,5 sekunnissa eli 0,4 sekuntia takavetoisia versioita nopeammin. Näillä tehoilla lisäpidosta on jo hyötyäkin.Asialla ei liene juuri merkitystä, mutta molempien mallien yhdistetty kulutus on, jostain syystä vanhaan NEDC-sykliin mukautettuna, noin 10 litran luokaa 100 kilometriä kohden. Tätä vastaavat hiilidioksidipäästölukemat asettuvat noin 230 gramman tienoille jokaista kilometriä kohden.Autoihin saa lisävarusteena takavetoisten M3- ja M4-mallien tapaan M Drive Professional -ajotilan, joka on tarkoitettu erityisesti kilparadoille. Tässä tilassa M Traction Control -luistonesto on säädettävissä kymmenelle eri voimakkuudelle, M Drift Analyzer analysoi ajamista ja M Laptimer kellottaa kierrosaikoja.M3 Sedan xDrive Competition -mallin hinta alkaa Suomessa 142 511 eurosta. Vastaavasti, aivan yhtä pitkästi nimetyn, M4 Coupé xDrive Competition -mallin hinta (147 514 euroa) on noin 5 000 euroa korkeampi. Molempien tuotanto käynnistyy heinäkuussa.Kuvat ja lähde: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle