1.5.2021 Ajoneuvot Majava raapii neljällä – BMW M3 ja M4 xDrive Competition Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M3 xDrive Competition ja M4 xDrive Competition laajentavat majavanhammasmallistoa nelivedolla. Tämä on ensimmäinen kerta. Uusi majavanhammaskeulainen BMW M3 ja vastaava coupé-versio M4 julkistettiin syyskuussa samassa rysäyksessä vieläkin tehokkaampien Competition-versioiden kanssa. Jo tuossa yhteydessä valmistaja lupasi, että Motorsport-osaston tuote tulee tarjolle myöhemmin myös nelivetoisena. Nyt nelivedolla varustetut BMW M3 xDrive Competition ja M4 xDrive Competition on hinnoiteltu ja hankittavissa. Tämä tarkoittaa ensimmäistä kertaa nelivetoisuutta M3- ja M4-sarjan Competition-malleissa. Valmistaja tietysti kehuu uudelle tasolle nousevaa dynamiikkaa ja ketteryyttä, vaikka jälkimmäinen yleensä liitetään ennemminkin juuri takavetorakenteen keveyteen. Moni varmasti odottaa jo mielenkiinnolla varsin vahvasti huhuiltua M3 Touring -farmarikoria, joka tosin valitettavasti virnuilee vastaavalla ilmeellä. Siihen sopisi nelivetoisuuskin kivasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW M3 xDrive Competition ja M4 xDrive Competition Competition-mallien kuusisylinterisen moottorin teho on myös nelivetomalleissa 375 kilowattia (510 hv). Tämä voima ohjataan pyörille Drivelogic-järjestelmää käyttävällä 8-pykäläisellä M Steptronic -automaattivaihteistolla. M-sarjan xDrive-nelivetojärjestelmä jakaa voimaa etu- ja takapyörien välillä tarpeen mukaan. Valmistajan mukaan M-sarjan tasauspyörästö, luistonesto ja ajonvakautus toimii yhdessä nelivetojärjestelmän kanssa. Tavoitteena on ohjata vetoa pitäville pyörille tehoa leikkaamatta, vaikka autolla ajetaan pidon äärirajoilla tai esimerkiksi toisella puolella pito on merkittävästi toista heikompi. Malleissa on valittavissa 4WD- ja 4WD Sport -ajotilat, joista jälkimmäinen ohjaa enemmän voimaa takapyörille. Molemmat mallit kiihtyvät nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,5 sekunnissa eli 0,4 sekuntia takavetoisia versioita nopeammin. Näillä tehoilla lisäpidosta on jo hyötyäkin. Asialla ei liene juuri merkitystä, mutta molempien mallien yhdistetty kulutus on, jostain syystä vanhaan NEDC-sykliin mukautettuna, noin 10 litran luokaa 100 kilometriä kohden. Tätä vastaavat hiilidioksidipäästölukemat asettuvat noin 230 gramman tienoille jokaista kilometriä kohden. Autoihin saa lisävarusteena takavetoisten M3- ja M4-mallien tapaan M Drive Professional -ajotilan, joka on tarkoitettu erityisesti kilparadoille. Tässä tilassa M Traction Control -luistonesto on säädettävissä kymmenelle eri voimakkuudelle, M Drift Analyzer analysoi ajamista ja M Laptimer kellottaa kierrosaikoja. M3 Sedan xDrive Competition -mallin hinta alkaa Suomessa 142 511 eurosta. Vastaavasti, aivan yhtä pitkästi nimetyn, M4 Coupé xDrive Competition -mallin hinta (147 514 euroa) on noin 5 000 euroa korkeampi. Molempien tuotanto käynnistyy heinäkuussa. Kuvat ja lähde: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt