7.11.2019

Valmiiksi huippuhauska saa lisää tehoa: BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS saattaa olla valmistajan malliston hauskin auto.

BMW M2 on kenties baijerilaisvalmistajan malliston helmi: kompakti, tehokas ja juuri sopivasti hallittava.

Malli esiteltiin alkujaan 365-hevosvoimaisella moottorilla, joka M-mallien historiasta poiketen ei ollut varta vasten kehitetty erikoismoottori, vaan tavallinen BMW:n rivikuutonen. Väliäkös sillä, N55B30T0-nimellä kulkenut moottori sai osia M3/M4-malleista, kiersi innolla ja kuulosti upealle.

BMW M2 CS

Kesällä 2018 BMW M2 kehittyi Competition versioon, ja nyt keulalle tuli ehta M-moottori: matalaviritteisempi versio M3/M4-mallejakin liikuttaneesta S55B30-voimanlähteestä. Huipputeho nousi 405 hevosovoimaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paras loppuun

BMW Motorsportin perinteiseen tapaan paras on jätetty viimeiseksi: nyt autosta esiteltiin M2 CS, jossa saman S55-moottorista on kiristetty 450 hevosvoimaa.

BMW M2 CS

CS-painos ei ole vain lisää tehoa: katto on vaihdettu hiilikuituiseksi, ja samasta materiaalista on muovattu myös konepelti, takadiffuusori sekä takaluukun Gurney-lippa.

Jarrupuolella on vakiona tarjolla edessä 400 milliset levyt kuudella männällä, takana 380 millimetrisiä levyjä puristavat nelimäntäiset satulat. Lisävarusteena tarjolla on myös hiilikuitukeraamiset jarrulevyt.

Adaptive M Suspension -alustan kerrotaan olevan lainaa M4-malleista, ja renkaiksi BMW tarjoaa Michelinin Pilot Sport Cup 2 -semisliksejä – renkaat tosin voi vaihtaa hieman arkipäivään paremmin sopiviin Michelin Pilot SuperSporteihin ilman lisähintaa.

BMW M2 CS

Takapyörien välistä löytää sähkömekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen, joka parhaimmillaan kykenee siirtämään 2500 newtonmetriä pyörältä toiselle.

BMW M2 CS on tarjolla kuusivaihteisella manuaalilla ja 7-vaihteisella kaksoiskytkinlaatikolla. Jälkimmäinen kirmaa nollasta sataan tasan neljässä sekunnissa, manuaali käyttää sprinttiin kaksi sekunnin kymmenystä pidempään.

BMW M2 CS

Auton istuimet lainataan M4 CS -mallista, ja lisävarusteena ohjauspyörän materiaalin voi vaihtaa Alcantaraan.

Miltä se tuntuu?

Teknisiä tietoja enemmän meitä kiinnostaa BMW M2 CS:n ajettavuus: jos CS-muutoksilla muuten kylmäksi jättänyt M3 muuntui siksi autoksi, mitä sen alkujaan olisi pitänyt olla, mitä tapahtuu jo valmiiksi mainiolle M2:lle?

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW

Luetuimmat