25.9.2015 Ajoneuvot Unelmavertailu: Lexus RC F vastaan Mercedes-AMG C 63 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajoimme kaksi väkevää mutta tyystin erilaista perheautoa. Lexus RC F – Hyvää: Moottori, ajettavuus. Huonoa: Hyvin ristiriitainen luonne. Mercedes-AMG C 63 – Hyvää: Moottori, ajettavuus, kokonaisuus. Huonoa: Miksi S-versiosta pitää maksaa lisää? Jos noin 475 hevosvoimaa kuulostaa sopivalta lukemalta perheautoon, tarjoavat Lexuksen ja Mercedes-AMG:n uutuudet varteenotettavia vaihtoehtoja. Molemmat myös maksavat varusteineen lähes saman verran, noin 160 000 euroa.Jos pelkällä voimalla on väliä, kirii oranssi Lexus valkoisen Mercedes-AMG:n edelle yhdellä hevosvoimalla.Lexus RC F :n hiilikuituisen konepeiton alla lymyää Yamahan kanssa kehitetty viisilitrainen V8. Alakierroksilla käynti on lexusmaisen arvokasta, mutta yläkierroksilla sointiin tulee onttoa ärjyntää. Voimalaitos saavuttaa 477 hevosvoiman huipputehonsa 7 100 kierroksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJulmaa vääntöäYhden hevosvoiman erosta huolimatta Mercedes-AMG C 63 ei jää kauaksi Lexuksesta – päin vastoin. Edellisen sukupolven 6,2-litrainen V8 on korvattu nelilitraisella tuplaturbolla. Ahtimien ansiosta vääntö on julmaa: 650 newtonmetriä jo alle 2 000 kierroksella minuutissa. Väännön ansiosta C 63 tuntuu kaksikosta nopeammalta.Äänenpalvontaa parhaimmillaanUsein imu- ja pakoääniä hiljentävien turbojen sanotaan pilaavan äänimaailmaa, mutta AMG:n insinöörit ovat tehneet hienoa työtä: moottori kuulostaa sivistyneeltä ainoastaan sammutettuna.Jo tyhjäkäynnillä Mercedes-AMG:n pakoputkistosta kantautuu suurelle V8:lle tunnusomaista jytinää ja lotkotusta. Kevyissäkin kiihdytyksissä kuljettaja pidetään tietoisena voimareservistä. Täyskaasulla C 63 suorastaan hyökkää eteenpäin matalan papatuksen saattelemana.Äänenpalvonnasta huolimatta on tärkeää, että matka-ajossa C 63:n ja RC F:n moottorit hiljenevät. Vain leveiden pyörien rengasmelu rasittaa korvia kummassakin autossa.Huimista tehoista huolimatta molemmat autot perustuvat tavallisiin henkilöautoihin (RC pohjautuu IS-sedaniin), joten niiden on sovelluttava arkiajoon.Ristiriitainen LexusLexus yllättää mukavuudellaan. Miekalla veistettyä laavapalloa muistuttava ulkokuori viestii raakaa moottoriurheilua, mutta ajokokemus on toisenlainen: veitsenterävän urheiluauton sijaan RC F tuntuu mukavalta gran turismolta.Alkuun se latistaa tunnelman.Hetken yhteiselon jälkeen Lexusta oppii käsittelemään suurena ja mukavana coupéna. Silloin sen yllättävän hyvää jousitusmukavuutta oppii arvostamaan. RC F selviää kyllä mutkista, mutta aktiivisesta tasauspyörästöstä huolimatta 1 840 kilon paino verottaa ketteryyttä.Lexuksessa olisi enemmän järkeä hillitymmässä värissä. Carbon-varustetason tuomat paljaat hiilikuituosatkaan eivät tahdo sopia auton tyyliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHillitympi MercedesHillityn ulkonäön ja farmarikorin takia C 63:n ei edes odota tekevän asioita, joita 1 785 kiloinen auto ei voi tehdä. Mercedes-AMG ei turhaan ole tehnyt autoa keinotekoisen urheilulliseksi, vaan jättänyt C63:n tavalliseksi autoksi, jonka ohjaus ja jousitus selviävät kunniakkaasti voimavaroista.Sen ansiosta C 63 tuntuu rauhallisemmalta ajokokemukselta, jonka huima suorituskyky osaa jättäytyä arkiajossa taustalle.Sisustoissa kulttuurieroaKummankin auton sisustat ovat laadukkaita, mutta tyylilliset erot ovat suuret. Lexuksen ohjaamon vaakasuuntaiset linjat saavat ohjaamon tuntumaan matalalle. Ilmastoinnin lämpötilaa ohjaavat hipaisukytkimet, hiilikuitulistat ja digitaalimittaristo korostavat teknistä tunnelmaa.Erikoinen yksityiskohta on tietoviihdejärjestelmää ohjaava kosketuslevy, joka parantaa tuntumaa tärähtelemällä kursorin liikkeiden mukaan. Valitettavasti keskimittaisen ajoasennolla kosketuslevy jää luonnottoman taakse.Mercedes-AMG C 63:n musta-oranssit urheiluistuimet näyttävät upeilta, mutta Lexuksen alcantara-verhoillut istuimet ovat mukavammat ja tukevammat. C 63:n istuinta verottaa matalalle jäävä reisituki ja liian leveä selkänoja. Mercedes-AMG:n sisusta on erittäin laadukas, muttei järin urheilullinen.C 63:n ehdoton vahvuus on monikäyttöinen farmarikori. Mercedes-AMG valmistaa autoa myös neliovisena sedanina, ja äskettäin esiteltiin coupé-versio. Lisää menohaluja kaipaaville on tarjolla myös 510 hevosvoimainen C 63 S.Jos kaksikosta saisi pitää edes toisen, kohdistuisi täysin subjektiivinen valinta Mercedes-AMG:hen. C 63 on loppuun asti viimeistelty ja eheä paketti, jonka suorituskyvystä voi nauttia silloin kuin haluaa.Lexus RC F:n eksotiikassa on oma viehätyksensä, mutta lopulta villi ulkonäkö ja upea vapaastihengittävä moottori ovat liian suuressa ristiriidassa auton rauhallisen luonteen kanssa.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus ja Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG C 63 Hinta alkaen 121 831 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 350 kW (476 hv), 5500 r/min Vääntö 650 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 650 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 196 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?