25.9.2015 Ajoneuvot Unelmavertailu: Lexus RC F vastaan Mercedes-AMG C 63 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajoimme kaksi väkevää mutta tyystin erilaista perheautoa. Lexus RC F – Hyvää: Moottori, ajettavuus. Huonoa: Hyvin ristiriitainen luonne. Mercedes-AMG C 63 – Hyvää: Moottori, ajettavuus, kokonaisuus. Huonoa: Miksi S-versiosta pitää maksaa lisää? Jos noin 475 hevosvoimaa kuulostaa sopivalta lukemalta perheautoon, tarjoavat Lexuksen ja Mercedes-AMG:n uutuudet varteenotettavia vaihtoehtoja. Molemmat myös maksavat varusteineen lähes saman verran, noin 160 000 euroa. Jos pelkällä voimalla on väliä, kirii oranssi Lexus valkoisen Mercedes-AMG:n edelle yhdellä hevosvoimalla. Lexus RC F :n hiilikuituisen konepeiton alla lymyää Yamahan kanssa kehitetty viisilitrainen V8. Alakierroksilla käynti on lexusmaisen arvokasta, mutta yläkierroksilla sointiin tulee onttoa ärjyntää. Voimalaitos saavuttaa 477 hevosvoiman huipputehonsa 7 100 kierroksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Julmaa vääntöä Yhden hevosvoiman erosta huolimatta Mercedes-AMG C 63 ei jää kauaksi Lexuksesta – päin vastoin. Edellisen sukupolven 6,2-litrainen V8 on korvattu nelilitraisella tuplaturbolla. Ahtimien ansiosta vääntö on julmaa: 650 newtonmetriä jo alle 2 000 kierroksella minuutissa. Väännön ansiosta C 63 tuntuu kaksikosta nopeammalta. Äänenpalvontaa parhaimmillaan Usein imu- ja pakoääniä hiljentävien turbojen sanotaan pilaavan äänimaailmaa, mutta AMG:n insinöörit ovat tehneet hienoa työtä: moottori kuulostaa sivistyneeltä ainoastaan sammutettuna. Jo tyhjäkäynnillä Mercedes-AMG:n pakoputkistosta kantautuu suurelle V8:lle tunnusomaista jytinää ja lotkotusta. Kevyissäkin kiihdytyksissä kuljettaja pidetään tietoisena voimareservistä. Täyskaasulla C 63 suorastaan hyökkää eteenpäin matalan papatuksen saattelemana. Äänenpalvonnasta huolimatta on tärkeää, että matka-ajossa C 63:n ja RC F:n moottorit hiljenevät. Vain leveiden pyörien rengasmelu rasittaa korvia kummassakin autossa. Huimista tehoista huolimatta molemmat autot perustuvat tavallisiin henkilöautoihin (RC pohjautuu IS-sedaniin), joten niiden on sovelluttava arkiajoon. Ristiriitainen Lexus Lexus yllättää mukavuudellaan. Miekalla veistettyä laavapalloa muistuttava ulkokuori viestii raakaa moottoriurheilua, mutta ajokokemus on toisenlainen: veitsenterävän urheiluauton sijaan RC F tuntuu mukavalta gran turismolta. Alkuun se latistaa tunnelman. Hetken yhteiselon jälkeen Lexusta oppii käsittelemään suurena ja mukavana coupéna. Silloin sen yllättävän hyvää jousitusmukavuutta oppii arvostamaan. RC F selviää kyllä mutkista, mutta aktiivisesta tasauspyörästöstä huolimatta 1 840 kilon paino verottaa ketteryyttä. Lexuksessa olisi enemmän järkeä hillitymmässä värissä. Carbon-varustetason tuomat paljaat hiilikuituosatkaan eivät tahdo sopia auton tyyliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hillitympi Mercedes Hillityn ulkonäön ja farmarikorin takia C 63:n ei edes odota tekevän asioita, joita 1 785 kiloinen auto ei voi tehdä. Mercedes-AMG ei turhaan ole tehnyt autoa keinotekoisen urheilulliseksi, vaan jättänyt C63:n tavalliseksi autoksi, jonka ohjaus ja jousitus selviävät kunniakkaasti voimavaroista. Sen ansiosta C 63 tuntuu rauhallisemmalta ajokokemukselta, jonka huima suorituskyky osaa jättäytyä arkiajossa taustalle. Sisustoissa kulttuurieroa Kummankin auton sisustat ovat laadukkaita, mutta tyylilliset erot ovat suuret. Lexuksen ohjaamon vaakasuuntaiset linjat saavat ohjaamon tuntumaan matalalle. Ilmastoinnin lämpötilaa ohjaavat hipaisukytkimet, hiilikuitulistat ja digitaalimittaristo korostavat teknistä tunnelmaa. Erikoinen yksityiskohta on tietoviihdejärjestelmää ohjaava kosketuslevy, joka parantaa tuntumaa tärähtelemällä kursorin liikkeiden mukaan. Valitettavasti keskimittaisen ajoasennolla kosketuslevy jää luonnottoman taakse. Mercedes-AMG C 63:n musta-oranssit urheiluistuimet näyttävät upeilta, mutta Lexuksen alcantara-verhoillut istuimet ovat mukavammat ja tukevammat. C 63:n istuinta verottaa matalalle jäävä reisituki ja liian leveä selkänoja. Mercedes-AMG:n sisusta on erittäin laadukas, muttei järin urheilullinen. C 63:n ehdoton vahvuus on monikäyttöinen farmarikori. Mercedes-AMG valmistaa autoa myös neliovisena sedanina, ja äskettäin esiteltiin coupé-versio. Lisää menohaluja kaipaaville on tarjolla myös 510 hevosvoimainen C 63 S. Jos kaksikosta saisi pitää edes toisen, kohdistuisi täysin subjektiivinen valinta Mercedes-AMG:hen. C 63 on loppuun asti viimeistelty ja eheä paketti, jonka suorituskyvystä voi nauttia silloin kuin haluaa. Lexus RC F:n eksotiikassa on oma viehätyksensä, mutta lopulta villi ulkonäkö ja upea vapaastihengittävä moottori ovat liian suuressa ristiriidassa auton rauhallisen luonteen kanssa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus ja Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG C 63 Hinta alkaen 121 831 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 350 kW (476 hv), 5500 r/min Vääntö 650 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 650 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 196 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan