25.9.2015 Ajoneuvot Unelmavertailu: Lexus RC F vastaan Mercedes-AMG C 63 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajoimme kaksi väkevää mutta tyystin erilaista perheautoa. Lexus RC F – Hyvää: Moottori, ajettavuus. Huonoa: Hyvin ristiriitainen luonne. Mercedes-AMG C 63 – Hyvää: Moottori, ajettavuus, kokonaisuus. Huonoa: Miksi S-versiosta pitää maksaa lisää? Jos noin 475 hevosvoimaa kuulostaa sopivalta lukemalta perheautoon, tarjoavat Lexuksen ja Mercedes-AMG:n uutuudet varteenotettavia vaihtoehtoja. Molemmat myös maksavat varusteineen lähes saman verran, noin 160 000 euroa. Jos pelkällä voimalla on väliä, kirii oranssi Lexus valkoisen Mercedes-AMG:n edelle yhdellä hevosvoimalla. Lexus RC F :n hiilikuituisen konepeiton alla lymyää Yamahan kanssa kehitetty viisilitrainen V8. Alakierroksilla käynti on lexusmaisen arvokasta, mutta yläkierroksilla sointiin tulee onttoa ärjyntää. Voimalaitos saavuttaa 477 hevosvoiman huipputehonsa 7 100 kierroksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Julmaa vääntöä Yhden hevosvoiman erosta huolimatta Mercedes-AMG C 63 ei jää kauaksi Lexuksesta – päin vastoin. Edellisen sukupolven 6,2-litrainen V8 on korvattu nelilitraisella tuplaturbolla. Ahtimien ansiosta vääntö on julmaa: 650 newtonmetriä jo alle 2 000 kierroksella minuutissa. Väännön ansiosta C 63 tuntuu kaksikosta nopeammalta. Äänenpalvontaa parhaimmillaan Usein imu- ja pakoääniä hiljentävien turbojen sanotaan pilaavan äänimaailmaa, mutta AMG:n insinöörit ovat tehneet hienoa työtä: moottori kuulostaa sivistyneeltä ainoastaan sammutettuna. Jo tyhjäkäynnillä Mercedes-AMG:n pakoputkistosta kantautuu suurelle V8:lle tunnusomaista jytinää ja lotkotusta. Kevyissäkin kiihdytyksissä kuljettaja pidetään tietoisena voimareservistä. Täyskaasulla C 63 suorastaan hyökkää eteenpäin matalan papatuksen saattelemana. Äänenpalvonnasta huolimatta on tärkeää, että matka-ajossa C 63:n ja RC F:n moottorit hiljenevät. Vain leveiden pyörien rengasmelu rasittaa korvia kummassakin autossa. Huimista tehoista huolimatta molemmat autot perustuvat tavallisiin henkilöautoihin (RC pohjautuu IS-sedaniin), joten niiden on sovelluttava arkiajoon. Ristiriitainen Lexus Lexus yllättää mukavuudellaan. Miekalla veistettyä laavapalloa muistuttava ulkokuori viestii raakaa moottoriurheilua, mutta ajokokemus on toisenlainen: veitsenterävän urheiluauton sijaan RC F tuntuu mukavalta gran turismolta. Alkuun se latistaa tunnelman. Hetken yhteiselon jälkeen Lexusta oppii käsittelemään suurena ja mukavana coupéna. Silloin sen yllättävän hyvää jousitusmukavuutta oppii arvostamaan. RC F selviää kyllä mutkista, mutta aktiivisesta tasauspyörästöstä huolimatta 1 840 kilon paino verottaa ketteryyttä. Lexuksessa olisi enemmän järkeä hillitymmässä värissä. Carbon-varustetason tuomat paljaat hiilikuituosatkaan eivät tahdo sopia auton tyyliin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hillitympi Mercedes Hillityn ulkonäön ja farmarikorin takia C 63:n ei edes odota tekevän asioita, joita 1 785 kiloinen auto ei voi tehdä. Mercedes-AMG ei turhaan ole tehnyt autoa keinotekoisen urheilulliseksi, vaan jättänyt C63:n tavalliseksi autoksi, jonka ohjaus ja jousitus selviävät kunniakkaasti voimavaroista. Sen ansiosta C 63 tuntuu rauhallisemmalta ajokokemukselta, jonka huima suorituskyky osaa jättäytyä arkiajossa taustalle. Sisustoissa kulttuurieroa Kummankin auton sisustat ovat laadukkaita, mutta tyylilliset erot ovat suuret. Lexuksen ohjaamon vaakasuuntaiset linjat saavat ohjaamon tuntumaan matalalle. Ilmastoinnin lämpötilaa ohjaavat hipaisukytkimet, hiilikuitulistat ja digitaalimittaristo korostavat teknistä tunnelmaa. Erikoinen yksityiskohta on tietoviihdejärjestelmää ohjaava kosketuslevy, joka parantaa tuntumaa tärähtelemällä kursorin liikkeiden mukaan. Valitettavasti keskimittaisen ajoasennolla kosketuslevy jää luonnottoman taakse. Mercedes-AMG C 63:n musta-oranssit urheiluistuimet näyttävät upeilta, mutta Lexuksen alcantara-verhoillut istuimet ovat mukavammat ja tukevammat. C 63:n istuinta verottaa matalalle jäävä reisituki ja liian leveä selkänoja. Mercedes-AMG:n sisusta on erittäin laadukas, muttei järin urheilullinen. C 63:n ehdoton vahvuus on monikäyttöinen farmarikori. Mercedes-AMG valmistaa autoa myös neliovisena sedanina, ja äskettäin esiteltiin coupé-versio. Lisää menohaluja kaipaaville on tarjolla myös 510 hevosvoimainen C 63 S. Jos kaksikosta saisi pitää edes toisen, kohdistuisi täysin subjektiivinen valinta Mercedes-AMG:hen. C 63 on loppuun asti viimeistelty ja eheä paketti, jonka suorituskyvystä voi nauttia silloin kuin haluaa. Lexus RC F:n eksotiikassa on oma viehätyksensä, mutta lopulta villi ulkonäkö ja upea vapaastihengittävä moottori ovat liian suuressa ristiriidassa auton rauhallisen luonteen kanssa. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus ja Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG C 63 Hinta alkaen 121 831 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, kaksi turboahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 350 kW (476 hv), 5500 r/min Vääntö 650 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 650 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 196 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt