1.5.2021

Majava raapii neljällä – BMW M3 ja M4 xDrive Competition

BMW M3 Sedan xDrive Competition ja M4 Coupé xDrive Competition

BMW M3 xDrive Competition ja M4 xDrive Competition laajentavat majavanhammasmallistoa nelivedolla. Tämä on ensimmäinen kerta.

Uusi majavanhammaskeulainen BMW M3 ja vastaava coupé-versio M4 julkistettiin syyskuussa samassa rysäyksessä vieläkin tehokkaampien Competition-versioiden kanssa. Jo tuossa yhteydessä valmistaja lupasi, että Motorsport-osaston tuote tulee tarjolle myöhemmin myös nelivetoisena. Nyt nelivedolla varustetut BMW M3 xDrive Competition ja M4 xDrive Competition on hinnoiteltu ja hankittavissa.

Tämä tarkoittaa ensimmäistä kertaa nelivetoisuutta M3- ja M4-sarjan Competition-malleissa. Valmistaja tietysti kehuu uudelle tasolle nousevaa dynamiikkaa ja ketteryyttä, vaikka jälkimmäinen yleensä liitetään ennemminkin juuri takavetorakenteen keveyteen.

Moni varmasti odottaa jo mielenkiinnolla varsin vahvasti huhuiltua M3 Touring -farmarikoria, joka tosin valitettavasti virnuilee vastaavalla ilmeellä. Siihen sopisi nelivetoisuuskin kivasti.

BMW M3 Sedan xDrive Competition ja M4 Coupé xDrive Competition

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW M3 xDrive Competition ja M4 xDrive Competition

Competition-mallien kuusisylinterisen moottorin teho on myös nelivetomalleissa 375 kilowattia (510 hv). Tämä voima ohjataan pyörille Drivelogic-järjestelmää käyttävällä 8-pykäläisellä M Steptronic -automaattivaihteistolla. M-sarjan xDrive-nelivetojärjestelmä jakaa voimaa etu- ja takapyörien välillä tarpeen mukaan.

Valmistajan mukaan M-sarjan tasauspyörästö, luistonesto ja ajonvakautus toimii yhdessä nelivetojärjestelmän kanssa. Tavoitteena on ohjata vetoa pitäville pyörille tehoa leikkaamatta, vaikka autolla ajetaan pidon äärirajoilla tai esimerkiksi toisella puolella pito on merkittävästi toista heikompi.

BMW M3 Sedan xDrive Competition

Malleissa on valittavissa 4WD- ja 4WD Sport -ajotilat, joista jälkimmäinen ohjaa enemmän voimaa takapyörille. Molemmat mallit kiihtyvät nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,5 sekunnissa eli 0,4 sekuntia takavetoisia versioita nopeammin. Näillä tehoilla lisäpidosta on jo hyötyäkin.

Asialla ei liene juuri merkitystä, mutta molempien mallien yhdistetty kulutus on, jostain syystä vanhaan NEDC-sykliin mukautettuna, noin 10 litran luokaa 100 kilometriä kohden. Tätä vastaavat hiilidioksidipäästölukemat asettuvat noin 230 gramman tienoille jokaista kilometriä kohden.

BMW M3 Sedan xDrive Competition ja M4 Coupé xDrive Competition

Autoihin saa lisävarusteena takavetoisten M3- ja M4-mallien tapaan M Drive Professional -ajotilan, joka on tarkoitettu erityisesti kilparadoille. Tässä tilassa M Traction Control -luistonesto on säädettävissä kymmenelle eri voimakkuudelle, M Drift Analyzer analysoi ajamista ja M Laptimer kellottaa kierrosaikoja.

M3 Sedan xDrive Competition -mallin hinta alkaa Suomessa 142 511 eurosta. Vastaavasti, aivan yhtä pitkästi nimetyn, M4 Coupé xDrive Competition -mallin hinta (147 514 euroa) on noin 5 000 euroa korkeampi. Molempien tuotanto käynnistyy heinäkuussa.

Kuvat ja lähde: BMW

Luetuimmat