23.5.2022 Ajoneuvot Juhlamallit kilpasilla: M4 CSL on Nordschleifen nopein sarjatuotanto-BMW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konserniennätys tuli vieläpä rivikuutosella ilman sähköavustusta. Sitä se 100 kilon painonsäästö teettää. On tässä juhlamallissa toki muutakin erityistä. Juhlan aihe on tietenkin BMW:n M-divisioonan 50-vuotisjuhla. Samaan aikaan kun Mercedes-AMG takoo erikoismallejaan omille 55-vuotissynttäreilleen minkä kerkiää, on BMW M:llä omat projektinsa. Koskahan nämä vanhat kilpakumppanit alkavat sitten keksiä lahjoja toisilleen, kilpaa tietenkin. BMW M:n juhlavuotena olemme saaneet muun muassa juhlalogot autoihin, juhlamallin M:n ensimmäisestä moottoripyörästä, BMW M 1000 RR:stä sekä tiedon juhlavuoden huipentavasta XM:stä eli M:n ensimmäisestä omasta mallista 40 vuoteen. M4 CSL asettuu merkittävyydessään tässä kerhossa hyvin korkealle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki paino pois M4 CSL:ää valmistetaan heinäkuusta alkaen vain 1 000 kappaletta, mutta se on silti sarjatuotantomalli, ja BMW:n historian nopein sellainen Nürburgringin Nordschleifella, tuolla urheiluautomaailman tunnetulla mittapuupaikalla. BMW:n erikoismallit ja kilpa-autot ovat toki M4 CSL:n ajan, 7 minuuttia 20 sekuntia, 2 kymmennystä ja niin edelleen, päihittäneet. CSL on jatkokehitetty Moottorinkin maistamasta M4 Competitionista. M4 on kooltaan ja muodoltaan juuri omiaan kellottamaan kovia aikoja kilparadalla, mutta tuloksen takana on muutakin, muun muassa tiukka painonhallintaohjelma. Hiilikuidun ja -johdannaisten käytöllä on saavutettu painonsäästöä muun muassa takaluukussa, konepellissä sekä syleilevissä kuppi-istuimissa. Takapenkit ovat puolestaan lentäneet romukoppaan, ja sisätiloissa vähän kaikesta, matoista alkaen, on nipistetty grammoja pois. Maskin kuuluisat ”majavanhampaatkin” ovat keventyneet ja niiden läpi virtaa nyt enemmän ilmaa paremman jäähdytyksen nimissä. Painonsäästöohjelmassa M4:stä on karistettu yli 100 kiloa pois, omamassan ollessa nyt 1 625 kiloa. Keulan uudelleenmuotoilu ei ole pelkästään painoa vähentävä, vaan myös muun muassa downforcea lisäävä. Lisäboostia nimen velvoittamana CSL on keveyteen viittaava kirjainyhdistelmä, jonka BMW kaivaa naftaliinista suhteellisen harvoin. Edellisen kerran niin kävi vuonna 2003, silloisen M3 coupén eli tämä nykyisen M4:n esi-isän, kohdalla. Paitsi että CSL on kevyt, on se myös tehokas. Tehoja on yli 40 enemmän kuin 500 hevosvoiman nurkille yltävässä Competitionissa. Eroa on kasvatettu muun muassa nostamalla ahtopainetta 1,7:stä 2,1:een baariin. Kolmelitraista rivikuutosta ruokitaan kahdella turboahtimella, joilla molemmilla on omat vastuualueensa eri puolilla sylinteriblokkia. Huippukierrosaika koostuu paljon muustakin kuin nollasta sataan -tuloksesta tai huippunopeudesta, mutta aina takavetoisella M4 CSL:llä ne ovat 3,7 sekuntia ja 307 kilometriä tunnissa, elektronisesti rajoitettuna. Tämä kaikki on varmasti hyvin paljon sitä, mitä puhtaasta ajamisesta nauttivat ja omaansa säännöllisesti radalla ulkoiluttavat BMW -asiakkaat ovat aina halunneetkin. Lähteet, BMW, Top Gear Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt