23.5.2022

Juhlamallit kilpasilla: M4 CSL on Nordschleifen nopein sarjatuotanto-BMW

BMW M4 CSL

Konserniennätys tuli vieläpä rivikuutosella ilman sähköavustusta. Sitä se 100 kilon painonsäästö teettää. On tässä juhlamallissa toki muutakin erityistä.

Juhlan aihe on tietenkin BMW:n M-divisioonan 50-vuotisjuhla. Samaan aikaan kun Mercedes-AMG takoo erikoismallejaan omille 55-vuotissynttäreilleen minkä kerkiää, on BMW M:llä omat projektinsa. Koskahan nämä vanhat kilpakumppanit alkavat sitten keksiä lahjoja toisilleen, kilpaa tietenkin.

BMW M:n juhlavuotena olemme saaneet muun muassa juhlalogot autoihin, juhlamallin M:n ensimmäisestä moottoripyörästä, BMW M 1000 RR:stä sekä tiedon juhlavuoden huipentavasta XM:stä eli M:n ensimmäisestä omasta mallista 40 vuoteen. M4 CSL asettuu merkittävyydessään tässä kerhossa hyvin korkealle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki paino pois

M4 CSL:ää valmistetaan heinäkuusta alkaen vain 1 000 kappaletta, mutta se on silti sarjatuotantomalli, ja BMW:n historian nopein sellainen Nürburgringin Nordschleifella, tuolla urheiluautomaailman tunnetulla mittapuupaikalla. BMW:n erikoismallit ja kilpa-autot ovat toki M4 CSL:n ajan, 7 minuuttia 20 sekuntia, 2 kymmennystä ja niin edelleen, päihittäneet. CSL on jatkokehitetty Moottorinkin maistamasta M4 Competitionista.

M4 on kooltaan ja muodoltaan juuri omiaan kellottamaan kovia aikoja kilparadalla, mutta tuloksen takana on muutakin, muun muassa tiukka painonhallintaohjelma. Hiilikuidun ja -johdannaisten käytöllä on saavutettu painonsäästöä muun muassa takaluukussa, konepellissä sekä syleilevissä kuppi-istuimissa. Takapenkit ovat puolestaan lentäneet romukoppaan, ja sisätiloissa vähän kaikesta, matoista alkaen, on nipistetty grammoja pois. Maskin kuuluisat ”majavanhampaatkin” ovat keventyneet ja niiden läpi virtaa nyt enemmän ilmaa paremman jäähdytyksen nimissä.

Painonsäästöohjelmassa M4:stä on karistettu yli 100 kiloa pois, omamassan ollessa nyt 1 625 kiloa. Keulan uudelleenmuotoilu ei ole pelkästään painoa vähentävä, vaan myös muun muassa downforcea lisäävä.

Lisäboostia nimen velvoittamana

CSL on keveyteen viittaava kirjainyhdistelmä, jonka BMW kaivaa naftaliinista suhteellisen harvoin. Edellisen kerran niin kävi vuonna 2003, silloisen M3 coupén eli tämä nykyisen M4:n esi-isän, kohdalla.

BMW M4 CSL

Paitsi että CSL on kevyt, on se myös tehokas. Tehoja on yli 40 enemmän kuin 500 hevosvoiman nurkille yltävässä Competitionissa. Eroa on kasvatettu muun muassa nostamalla ahtopainetta 1,7:stä 2,1:een baariin. Kolmelitraista rivikuutosta ruokitaan kahdella turboahtimella, joilla molemmilla on omat vastuualueensa eri puolilla sylinteriblokkia.

Huippukierrosaika koostuu paljon muustakin kuin nollasta sataan -tuloksesta tai huippunopeudesta, mutta aina takavetoisella M4 CSL:llä ne ovat 3,7 sekuntia ja 307 kilometriä tunnissa, elektronisesti rajoitettuna. Tämä kaikki on varmasti hyvin paljon sitä, mitä puhtaasta ajamisesta nauttivat ja omaansa säännöllisesti radalla ulkoiluttavat BMW -asiakkaat ovat aina halunneetkin.

Lähteet, BMW, Top Gear Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat