25.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi BMW M4 Competition puhkuu yli 500 hevosvoiman voimalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 4-sarjan malliston kärkeen on saatu M4. Tarjolla on alusta alkaen kaksi tehoversiota, joista tehokkaamman tunnistaa lisänimestä Competition. Aina, kun BMW:n mallinimi alkaa M-kirjaimella, kohdistuu auton suorituskykyyn kovat odotukset. Uusi M4 vastaa näihin odotuksiin 3,0-litraisen kahdella turbolla ahdetun rivikuutosen voimin. Tehoa tämä BMW:lle klassinen moottorityyppi tarjoaa varsin muhkeat 375 kW (510 hv) ja vääntöä rapeat 650 newtonmetriä.Käynnistystä seuraa edeltäjästä tuttu pörisevä ääni. Siinä on tietynlaista röyhkeyttä, mutta ensikuulemalta se ei herätä välitöntä ihastusta. Auton vakiovarusteluun kuuluu säädettävä putkisto ja keskikonsolin painikkeella ohjataan putkistosta löytyviä läppiä.M4:n vaihteistona toimii 8-portainen automaattivaihteisto. Se ei kuitenkaan toimi hitaissa nopeuksissa merkin muiden automaattivaihteistojen mukavuudella, vaan muistuttaa enemmän kulmikasta kaksoiskytkinvaihteistoa. Esimerkiksi hidas lipuminen ja muutamien senttien liikuttaminen parkkiruuduissa on suorastaan ärsyttävää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVauhti parantaa asioitaAsiat paranevat heti parkkipaikkanopeuksien yläpuolella. Vaihteiston vaihdot ovat nopeita ja rauhallisessa ajossa sulavia. Muusta mallistosta eroava alusta on toki jämäkkä, mutta ei epämiellyttävän kova säädettävän iskunvaimennuksen pehmeimmällä asetuksella. Ohjaus edustaa BMW:n nykypäivää turhan suodatetulla tuntumalla, mutta välityssuhde on sopiva ja auto reagoi viiveettä kuljettajan käskyihin. Rauhallisessa ajossa myös äänimaailma pysyy kurissa, eikä mikään varsinaisesti viesti keulalla piilevistä voimavaroista. Tunnelma on yllättävän lähellä muita 3- ja 4-sarjalaisia.Tilanne muuttuu nopeasti ajoasetuksia vaihtamalla. M4 Competitionista kuoriutuu terävä ja rajun oloinen paketti, kun moottorin, vaihteiston ja alustan asetukset laittaa säätövarojen sporttisempaan päähän. Katuajossa moottorin voimavarojen kokeilusta voi vain unelmoida, sillä ahdettu kuusisylinterin siivittää auton hetkessä lain rajoille.Myös auton ajo-ominaisuuksista saa vain suuntaa antavan käsityksen kadulla, sillä ominaisuudet sallisivat hurjat nopeudet käytännössä kaikissa ajotilanteissa. Ohjauksen tuntuma paranee nopeuden ja kääntökulman kasvaessa, alusta hoitaa tehtävänsä hienosti ja moottorin lisäksi vaihteisto tottelee kuljettajan käskyjä viiveettä.Uusi M4 Competition jättää hieman kaksijakoisen vaikutelman. Rauhallisessa arkiajossa auto ei juuri ihastuta eikä tarjoa eksotiikkaa. Sen ominaisuuksista nauttiminen vaatii nopeuden nousemista vain suljetuilla alueilla sallittuihin lukemiin. Kuten monien muiden nykyautojen tapauksessa pelkkä teho ei takaa hauskuutta. Nautinnollisuuden tarjoaminen myös rauhallisessa ajossa nykypäivän taitolaji.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen