25.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi BMW M4 Competition puhkuu yli 500 hevosvoiman voimalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 4-sarjan malliston kärkeen on saatu M4. Tarjolla on alusta alkaen kaksi tehoversiota, joista tehokkaamman tunnistaa lisänimestä Competition. Aina, kun BMW:n mallinimi alkaa M-kirjaimella, kohdistuu auton suorituskykyyn kovat odotukset. Uusi M4 vastaa näihin odotuksiin 3,0-litraisen kahdella turbolla ahdetun rivikuutosen voimin. Tehoa tämä BMW:lle klassinen moottorityyppi tarjoaa varsin muhkeat 375 kW (510 hv) ja vääntöä rapeat 650 newtonmetriä. Käynnistystä seuraa edeltäjästä tuttu pörisevä ääni. Siinä on tietynlaista röyhkeyttä, mutta ensikuulemalta se ei herätä välitöntä ihastusta. Auton vakiovarusteluun kuuluu säädettävä putkisto ja keskikonsolin painikkeella ohjataan putkistosta löytyviä läppiä. M4:n vaihteistona toimii 8-portainen automaattivaihteisto. Se ei kuitenkaan toimi hitaissa nopeuksissa merkin muiden automaattivaihteistojen mukavuudella, vaan muistuttaa enemmän kulmikasta kaksoiskytkinvaihteistoa. Esimerkiksi hidas lipuminen ja muutamien senttien liikuttaminen parkkiruuduissa on suorastaan ärsyttävää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vauhti parantaa asioita Asiat paranevat heti parkkipaikkanopeuksien yläpuolella. Vaihteiston vaihdot ovat nopeita ja rauhallisessa ajossa sulavia. Muusta mallistosta eroava alusta on toki jämäkkä, mutta ei epämiellyttävän kova säädettävän iskunvaimennuksen pehmeimmällä asetuksella. Ohjaus edustaa BMW:n nykypäivää turhan suodatetulla tuntumalla, mutta välityssuhde on sopiva ja auto reagoi viiveettä kuljettajan käskyihin. Rauhallisessa ajossa myös äänimaailma pysyy kurissa, eikä mikään varsinaisesti viesti keulalla piilevistä voimavaroista. Tunnelma on yllättävän lähellä muita 3- ja 4-sarjalaisia. Tilanne muuttuu nopeasti ajoasetuksia vaihtamalla. M4 Competitionista kuoriutuu terävä ja rajun oloinen paketti, kun moottorin, vaihteiston ja alustan asetukset laittaa säätövarojen sporttisempaan päähän. Katuajossa moottorin voimavarojen kokeilusta voi vain unelmoida, sillä ahdettu kuusisylinterin siivittää auton hetkessä lain rajoille. Myös auton ajo-ominaisuuksista saa vain suuntaa antavan käsityksen kadulla, sillä ominaisuudet sallisivat hurjat nopeudet käytännössä kaikissa ajotilanteissa. Ohjauksen tuntuma paranee nopeuden ja kääntökulman kasvaessa, alusta hoitaa tehtävänsä hienosti ja moottorin lisäksi vaihteisto tottelee kuljettajan käskyjä viiveettä. Uusi M4 Competition jättää hieman kaksijakoisen vaikutelman. Rauhallisessa arkiajossa auto ei juuri ihastuta eikä tarjoa eksotiikkaa. Sen ominaisuuksista nauttiminen vaatii nopeuden nousemista vain suljetuilla alueilla sallittuihin lukemiin. Kuten monien muiden nykyautojen tapauksessa pelkkä teho ei takaa hauskuutta. Nautinnollisuuden tarjoaminen myös rauhallisessa ajossa nykypäivän taitolaji. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?