12.3.2022

Maistiainen: BMW M 1000 RR – Lajinsa ensimmäinen

Kuva Jari Saarentaus
BMW M 1000 RR moottoripyörä

212-hevosvoimainen M 1000 RR on ensimmäinen BMW-moottoripyörä, joka on ansainnut mallimerkintäänsä himoitun M-tunnuksen.

M-kirjaimen saavat mallimerkintäänsä vain kaikkein suorituskykyisimmät BMW-mallit. Se merkitsee myös mallisarjan korkeinta hintaa. Yksityiskohdissa, viimeistelyssä eikä tekniikassa ole säästetty, vaan kaiken halutaan olevan parasta. M eli BMW Motorsport syntyi jo vuonna 1972, mutta vasta 49 vuotta myöhemmin ensimmäinen saksalaisvalmistajan moottoripyörämalli saa tämän himoitun kirjaimen mallimerkintäänsä. BMW M 1000 RR on syntynyt.

Pyörän erikoislaatuisuuden takia myös koeajojärjestelyt ovat tällä kertaa poikkeukselliset. Olemme Ahveniston moottoriradalla, ja normaalimiehityksen lisäksi paikalle on kutsuttu Superbiken vuoden 2020 Suomen mestari Magnus Collin. Hän voitti mestaruuden M:n lähtökohtana olleella BMW S 1000 RR:llä, joten Collin on paras mies arvioimaan uutuusmallin ominaisuuksia.

M 1000 RR yltää vakiovälityksillä 306 kilometrin huippunopeuteen, ja pidemmillä välityksillä voiman luvataan riittävän 315 kilometrin todelliseen tuntinopeuteen asti. Ahveniston radalla ei päästä edes Suomen ratojen mittakaavassa kovin suuriin nopeuksiin, mutta pyörän ominaisuudet selviävätkin parhaiten mutkaisilla osuuksilla; jarrutuksissa, kaarreajossa ja kiihdytyksissä.

BMW M 1000 RR moottoripyörä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mestarin mietteitä

Mitä mieltä BMW-uutuudesta on mestari Collin palatessaan radalta takaisin Ahveniston varikolle?
– Paitsi hyvä jarruteho ja tuntuma, niin suuren vaikutuksen tekee koko pyörän vakaa käytös kovissa jarrutuksissa, kuuluu arvio BMW:n ja Nissinin yhdessä kehittämistä M-jarruista.

Entäpä 212 hevosvoimaa, riittävätkö ne Superbike-kuljettajalle?
– Se on aivan riittävästi mille tahansa Suomen radalle. Kunhan välitykset hieroisi kullekin radalle sopivaksi, niin tällä kamppailisi ihan tällaisenaan Superbike-luokassa aivan niistä kärkipaikoista.

Lue koko koeajoartikkeli Moottorin painetun lehden numerosta 3/2022. Lehden sähköinen versio löytyy Lehtiluukusta. Katso myös video koeajosta YouTubesta.

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, imuventtiileissä kierrosluvun mukaan muuttuva ajoitus
Iskutilavuus: 999 cc
Teho: 156 kW (212 hv) / 14 500 r/min
Vääntö: 113 Nm / 11 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1 457 mm
Istuinkorkeus: 832 mm
Tankin tilavuus: 16,5 litraa
Paino tankattuna: 192 kg

Hinta: 44 990 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat