17.5.2022

BMW M kiusoittelee virallisilla salakuvilla – XM onkin jo lähellä tuotantovalmista

BMW XM

M-divisioonan ensimmäinen oma tuote yli 40 vuoteen käy nyt läpi testiohjelmaansa, koittaen samalla löytää paikkaansa urheiluautomaailmassa. "Crossöverin" sähköistetty V8 takoo 650 hevosvoiman edestä tehoja.

Taannoisen julkistuksensa yhteydessä XM:n konseptiversio, BMW Concept XM, sai melko ristiriitaisen vastaanoton kansainväliseltä bensalenkkariyhteisöltä. Toisaalta BMW M:ää kiiteltiin paluustaan oman mallin valmistajaksi 50-vuotisjuhlansa kunniaksi, yli 40 vuoden tauon jälkeen. Toisaalta taas suoranaista lokaa tuli niskaan tavasta, jolla paluu toteutettiin - XM:stä. Se, että aikansa suuruuden, Italdesign Giugiaron muotoileman keskimoottorisen M1:n henkinen seuraaja olikin neliovinen katumaasturi, aiheutti närää, ja muotoilukin pisti aika tavalla silmään.

BMW XM

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Crossöveri ei pyytele anteeksi

Camoteippausten läpikin voi havaita, että XM säilyttää ainakin pääpiirteissään myös tuotantoasussaan konseptissa nähdyn, anteeksipyytelemättömän överin ilmeensä. Piti siitä, tai sitten ei, BMW XM tulee kyllä löytämään oman asiakaskuntansa. Onhan sentään tiedossa, että katumaasturit ovat tätä nykyä valttikortteja melkein missä tahansa autoluokassa ja millä tahansa merkillä Ferrarista Lamborghiniin ja Rolls-Royceen. Siinä mielessä XM oli BMW M:ltä hyvä veto.

Pohjimmiltaan XM perustuu BMW:n SUV-mallistosta suurimpaan, X7:aan, ja saakin amerikkalaisessa luokituksessa full-size SUV:in statuksen. Auton valmistus alkaa muuten jo tämän vuoden loppupuolella muiden X-mallien rinnalla Etelä-Carolinan Spartanburgissa, Yhdysvalloissa.

Superlatiivinen voimalinja

M-tunnuksen ovat saaneet tähän mennessä lukuisat bensiinimoottorikäyttöiset-, monet dieselkäyttöiset ja parit täyssähköiset Bemarit, mutteivät vielä koskaan lataushybridimallit. XM yhdistääkin nyt poltto- ja sähkömoottorin tehokkaimmassa BMW:ssä ikinä.

Pääosaa paketissa esittää M:n virittämä versio BMW:n 4,4-litraisesta V8:sta. Harvat ja valitut ovat jo päässeet ottamaan tuntumaa XM:stä prototyypin muodossa, ohjaamokin vielä visusti naamioituna. Heidän raporttiensa perusteella XM:ää ei kannata tuomita pelkillä ennakkoluuloilla. 650 hevosvoiman teho ja 800 newtonmetrin vääntö ilman turboviivettä saavat varmasti monet pyörtämään ennakkoluuloissaan lausumiaan haukkuja. XM on yksinkertaisesti nopea.

BMW XM
XM:n suunnittelijat kertovat (avoimesti) koeajaneensa vastaavia autoja kilpailijoiden leireistä suunnitteluprosessin aikana. Ideoita ja toisaalta kohteita, joita BMW kokee voivansa tehdä paremmin, on haettu ainakin Lamborghini Uruksesta, Bentley Bentaygasta ja Mercedes-AMG G63:sta.

Kaikkia suorituskykylukemia ynnä muita speksejä ei vielä paljastettu, mutta lataushybridi liikkuu pelkällä sähköllä ennakkotietojen mukaan 80 kilometrin matkan. Ne 80 kilometriä eivät kuitenkaan ole äänettömiä, mistä huolen pitää Hans Zimmerin luoma synteettinen soundi. Polttomoottorin herätessä alkaa kuitenkin se varsinainen metakka.

Tekniikka alustassa on eniten sukua X5 M:n ja M5:n vastaavalle. Softa- ja muuta puolta on kuitenkin edelleen päivitetty, ja ajotilasta riippuen XM osaa olla myös erittäin mukava, sillä sen on supermaasturin ohella tarkoitus olla myös superluksusauto.

BMW XM
Loppu jääkin sitten varsinaisessa esittelyssä paljastettavaksi. Se tapahtuu piakkoin, sillä XM on hyvin lähellä valmista.

Lähteet: BMW, Top Gear Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat