6.12.2021

BMW XM Concept – heille, jotka valitsevat tehon vaikka silmät kiinni

BMW XM

Hammaspiikittely sen kun jatkuu ja se on aina vaan yhtä hauskaa. Mutta mihinkään ei pääse siitä, että kyseessä on M-historian toinen vain siihen tarkoitukseen tehty malli, eikä siitä, että se on lajissaan tehokkain.

BMW:n M-mallit ovat tunnetusti niitä hurjimpia, joita baijerilaisvalmistaja käsistään päästää. Ne ovat kaikki muokattuja versioita BMW:n perusmallistosta. Kaikki paitsi yksi, sillä vuodelta 1978 muistamamme Italdesign Giugiaron piirtämä M1 oli vain ja ainoastaan M-malli. Tämä keskimoottorinen, kulttiasemansa ansainnut urheiluauto oli oman aikansa tuote. Vahvasti sitä on myös XM, kaikkien aikojen toinen varta vasten M-Bemariksi tehty malli. Sen sijaan, että BMW M olisi tehnyt seuraa Mercedes-AMG GT:lle tai Porsche 911:lle, päätti se seurata todellista megatrendiä, ja esitellä urheilusuvin, tässä vaiheessa konseptin tasoisena.

BMW XM Concept

Lopputulos on suorastaan järkälemäinen urheilumaasturi (perustuu X7:aan), jonka ilmiasusta löytyy sangen voimakkaita linjoja ja yksityiskohtia. Sentään kaikki niistä eivät todennäköisesti päädy ainakaan sellaisenaan tuotantoversioon, mutta liikenee XM Conceptista varmasti oma osansa siihenkin, vähintään maski takuuvarmasti. Lukijatietokilpailun kysymyksenä esitettäköön, mikä yksityiskohta auton perässä (se on itse asiassa pari) on suora tribuutti M1:lle? Vastaus selviää jutun lopussa.

Auton muodoista vastaa BMW:n nykyinen päämuotoilija Domagoj Dukec, joka tavoitteli sanojensa mukaan "raakaa monoliittimaista olemusta". Huomattavasti perinteisemmät sisätilat on puolestaan piirretty muistuttamaan "katedraalista".

BMW XM Concept

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuhannen newtonmetrin kerhoon

Voimalinjaltaan BMW XM on lataushybridi, mikä on sekin erittäin trendikästä. Tummahkon savupilven sen yläpuolelle luo kuitenkin (ilmeisesti melko kookas) V8, jonka yksityiskohdat tarkentuvat myöhemmin. Ilmeisesti kyse ei ole ainakaan suoraan valmistajan nykyisestä 4,4-litraisesta, vaan jostain uudesta. BMW:n oman määritelmän mukaan auto on ” ensimmäinen sähköistetty BMW M High-Performance -malli.” Yhdistelmä tekee joka tapauksessa erittäin hyvää työtä siellä konepellin alla. 750 hevosvoiman (552 kW) teholukema ja pyöreän tuhannen newtonmetrin vääntömomentti puhuvat puolestaan.

Ekoautopuolta pönkitetään puolestaan mahdollisuudella ajaa nykylataushybrideille tyypillisesti 80 kilometrin osuus pelkällä sähköllä. Monia muita suorituskykylukemia BMW M pitää vielä toistaiseksi vakan alla.

BMW XM Concept
Monien toisistaankin riippumaton mielipide on, että XM:n sivuprofiili tuo mieleen Škoda Kodiaqin. Takakulman sekamelska puolestaan tuo mieleen joulusiivouksen.

Tuotantoversiota kohti

BMW XM näyttää toki konseptiautolta, mutta melko lailla valmiilta sellaiselta. Erityisesti sisätiloissa ollaan ilmiselvästi lähellä tuotantoautoa, ainakin joistain kulmista katsottuna. Se ei olekaan ihme, sillä myyntivalmista BMW XM:ää saamme ihmetellä ilmeisesti jo ensi vuonna.

Ja M1:stähän muistellaan tosiaan tyylikkäästi perässä. Sen tupla-BMW-logot ovat löytäneet uudet koloset takalasin yläreunalta.

Tietojen mukaan BMW Concept XM:n tuotantoversio nähdään siis vain ja ainoastaan BMW M -mallina, joten kyseessä lienee elämäntapasporttimaasturi hinnaston yläpäähän.

Lähteet: BMW, Top Gear Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat