28.6.2019 Ajoneuvot BMW Vision M Next – Ajajalle autonomian aikaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n futuristinen urheiluauto on näyttävä, ja se on myös kuvattu kuten konseptiauton kuuluu. Vahvat kontrastit ja värit henkivät menneiden vuosikymmenten futurismia, aikaa jolloin edessä oli vain syntetisaattorien ja rannekelloista tutun digitaaliteknologian rajattomat mahdollisuudet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy EASE ja Boost ja MITÄ? BMW kertoo Vision M Nextin olevan yhtiön näkemys ajamisen ilosta sitten joskus. Se on osa yhtiön tulevaisuuskuvan toista tukijalkaa. –Jos [aiemmin esitelty] BMW Vision iNEXT esitteli kuinka autonominen ajaminen voi muuttaa elämän autoissa, Vision M NEXT demonstroi kuinka huipputeknologia voi tehdä ajokokemuksetsa aidomman ja enemmän tunteisiin vetoavan, BMW Groupin muotoilujohtaja Adrian van Hooydonk kertoo. BMW nimittää kahta tukipilaria EASEksi ja BOOSTiksi. Yhtiön varsin korkealentoinen ja lyhennepainotteinen lehdistötiedote kertoo EASE- ja BOOST-konseptien olevan tasavertaisia rakennuspaloja yhtiön tulevaisuudessa, joka koostuu innovaatioalueista autonomia (A), verkottuneisuus (C), sähköistyminen (E) ja palvelut (S), eli ACES. Kun tähän lyödään mukaan design, päästään termiin D+ACES. Siitä ehkä kuullaan vielä. i8 ja Turbo Mutta palataan mielenkiintoisempiin asioihin. Vision M Next on kuin ladattavan i8-urheiluhybridin ja taannoisten BMW Turbo ja M1 -mallien aikakonesekoittimessa synnytetty liitto. Se ei ehkä näytä kaikkein viimeistellyimmältä konseptiautolta, mutta järkevän kokoisine munuaisineen ja näyttävine grafiikoineen ja villeine väreineen se edustaa BMW:n muotoilupuolen kirkkainta päätä. Voimalinjaksi kerrotaan nelisylinterisen bensiiniturbon ja sähkömoottorin yhteistyön tuottamat 600-hevosvoimaa. Sähkötoimintamatkaksi kerrotaan 100 kilometriä, joten auto sopisi mainiosti vaihtoehtoisen tulevaisuuden kaupunkeihin. Keulalta löytää Laser Wire -teknologiaksi nimetyt ajovalot. Käytännössä fosforipinnoitteiset valokuidut johtavat valon lähteestä linsseille, minkä kerrotaan tarjoavan hyvin tarkan valokuvion ja pienikokoisen umpion. Takavaloista taas löytää kätketyt BMW-logot viittauksena M1-superautoon. Ei mikään mittarsto, vaan BOOST Pod Sisältä voi löytää kuljettajakeskeiseksi luonnehditun ohjaamon, jonka keskipisteenä on jokin, mitä valmistaja nimittää BOOST Podiksi. Kyseessä lienee eräänlainen kolmeen tasoon jakautunut mittaristo, sillä sen kerrotaan muodostavan linkki auton ja kuljettajan välille. Ensimmäinen taso koostuu horisontaalisesti muotoillun ohjauspyörän kahdesta näytöstä, toinen taso taas kuljettajan näkökenttään rakennetusta Curved Glass Display -lasinäytöstä, ja kolmannen tason muodostaa tuulilasinäyttöön rakennettu sulautetun todellisuuden heijastusnäyttö. Tämän kaiken kerrotaan mahdollistavan kuljettajalle tärkeän informaation esittämisen suoraan näkökentässä, ja osaapa auto karsia tiedon märää nopeuden kasvaessa. On BMW Vision M Nextissä yksi ihan realistiseltakin ja hyvin käyttökelpoiseltakin kuulostava innovaatio: gyroskooppisten mukitelineiden kerrotaan tasoittavan sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyydet turhan läikkymisen estämiseksi. Teksit: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe