13.3.2016 Ajoneuvot 800 hevosvoiman moottoripyörä – Kolehmaisen Hayabusa Suomen tehokkain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henri Kolehmaisen Suzuki Hayabusassa on lähes viisi kertaa enemmän voimaa kuin vakiossa. Drag race -kausi lähestyy ja olennainen osa kauteen valmistautumista on vastustajien psyykkaus julkaisemalla tehopenkitysten tuloksia. Kovin isku koettiin SSB-luokassa (Super Street Bike), kun Henri Kolehmaisen Suzuki Hayabusan tehomittaustulokset lyötiin pöytään. Vai miltä kuulostaa 1300-kuutioisen moottoripyörän lukemat 725 hevosvoimaa ja 541 newtonmetriä takarenkaalta mitattuna? Moottoritehoksi muutettuna lukemat ovat noin 800 hevosvoimaa ja piirun vaille 600 newtonmetriä. Katuliikenteeseen tarkoitetulle Suzuki GSX1300R Hayabusalle tehdas on aikanaan ilmoittanut huipputehoksi 175 hevosvoimaa. Koko tekniikka uusiksi kaudelle 2016 - Meillä on pyörässä käytännössä kaikki uutta. Moottori, turboahdin, pakosarja sekä painekotelo on vaihdettu viime kauden jälkeen. Siihen nähden näihin lukemiin päästiin aika kivuttomasti, kertoo Henri Kolehmainen. Lauantaina tehdystä tehomittauksesta Kolehmaisen Any10 (=eniten) Race Team tiedotti lähes reaaliaikaisesti. Ensimmäiset lukemat olivat 606 hevosvoimaa, sitten 634, 667 ja 696. Jo tässä vaiheessa tiimille satoi onnitteluita uudesta Suomen ennätyksestä. Tämän jälkeen ahtopaineet nostettiin 2,22 bariin ja Any10 osoitti olevansa nimensä veroinen nostamalla ennätyksen vielä uudelle sataluvulle: 725,1 hv / 10 129 k/min. Polttoaineena Suzukin moottorissa käytetään VP Racingin C85-etanolia. Tavoitteena ”matala seiska” Tehomittaukset tehtiin Any10 Race Teamin toisen kuljettajan, Vesa Ruhasen Dynostarilla Taivasssalossa. Ruhanen muistuttaakin tiimin tehneen pitkäjänteistä työtä drag race -pyörien kehityksessä. - Any10 on lyönyt merkkipaalut muille ylittämällä ensimmäisenä Suomessa 400, 500 ja 600 hevosvoiman takarengastehot ja ylittämällä nyt ensimmäisenä 700 hevosvoiman rajan. Kolehmaisen tähänastinen ennätys varttimaililla on 7,51 sekuntia loppunopeuden ylittäessä niukasti 300 kilometriä tunnissa. - 725 hevosvoiman takarengastehoilla pitäisi lopputulos painua matalaan seiskaan ja loppunopeustavoitteena on ylittää 200 mailin raja eli 322 kilometriä tunnissa. Innokkaimmat povaavat jopa seitsemän sekunnin alitusta, mutta Crew Chief Rami Yliniemi lyö jäitä hattuun tällaisille puheille. - Ratikkapysäkillä ei kannata haaveilla avaruusmatkailusta ja maltti on valttia, muistuttaa Yliniemi. Kolehmainen ajaa tällä kaudella kiihdytysajon eli drag racen PM-sarjan. Kaksi osakilpailuista ajetaan Ruotsissa, lisäksi yksi osakilpailu järjestetään sekä Norjassa että Suomessa. Näiden lisäksi tiimi käy mahdollisesti testaamassa kalustoa joissakin SM-osakilpailuissa. - Nyt vaan odotetaan innolla kesää että päästään oikeasti ajamaan, toteaa Kolehmainen lopuksi. Facebook-video tehomittauksesta Tiimin esittelyvideo löytyy Any10 Race Bookista FB:ssä Teksti ja kuva: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku