13.3.2016 Ajoneuvot 800 hevosvoiman moottoripyörä – Kolehmaisen Hayabusa Suomen tehokkain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henri Kolehmaisen Suzuki Hayabusassa on lähes viisi kertaa enemmän voimaa kuin vakiossa. Drag race -kausi lähestyy ja olennainen osa kauteen valmistautumista on vastustajien psyykkaus julkaisemalla tehopenkitysten tuloksia. Kovin isku koettiin SSB-luokassa (Super Street Bike), kun Henri Kolehmaisen Suzuki Hayabusan tehomittaustulokset lyötiin pöytään. Vai miltä kuulostaa 1300-kuutioisen moottoripyörän lukemat 725 hevosvoimaa ja 541 newtonmetriä takarenkaalta mitattuna? Moottoritehoksi muutettuna lukemat ovat noin 800 hevosvoimaa ja piirun vaille 600 newtonmetriä. Katuliikenteeseen tarkoitetulle Suzuki GSX1300R Hayabusalle tehdas on aikanaan ilmoittanut huipputehoksi 175 hevosvoimaa.Koko tekniikka uusiksi kaudelle 2016- Meillä on pyörässä käytännössä kaikki uutta. Moottori, turboahdin, pakosarja sekä painekotelo on vaihdettu viime kauden jälkeen. Siihen nähden näihin lukemiin päästiin aika kivuttomasti, kertoo Henri Kolehmainen.Lauantaina tehdystä tehomittauksesta Kolehmaisen Any10 (=eniten) Race Team tiedotti lähes reaaliaikaisesti. Ensimmäiset lukemat olivat 606 hevosvoimaa, sitten 634, 667 ja 696. Jo tässä vaiheessa tiimille satoi onnitteluita uudesta Suomen ennätyksestä. Tämän jälkeen ahtopaineet nostettiin 2,22 bariin ja Any10 osoitti olevansa nimensä veroinen nostamalla ennätyksen vielä uudelle sataluvulle: 725,1 hv / 10 129 k/min. Polttoaineena Suzukin moottorissa käytetään VP Racingin C85-etanolia.Tavoitteena ”matala seiska”Tehomittaukset tehtiin Any10 Race Teamin toisen kuljettajan, Vesa Ruhasen Dynostarilla Taivasssalossa. Ruhanen muistuttaakin tiimin tehneen pitkäjänteistä työtä drag race -pyörien kehityksessä. - Any10 on lyönyt merkkipaalut muille ylittämällä ensimmäisenä Suomessa 400, 500 ja 600 hevosvoiman takarengastehot ja ylittämällä nyt ensimmäisenä 700 hevosvoiman rajan.Kolehmaisen tähänastinen ennätys varttimaililla on 7,51 sekuntia loppunopeuden ylittäessä niukasti 300 kilometriä tunnissa. - 725 hevosvoiman takarengastehoilla pitäisi lopputulos painua matalaan seiskaan ja loppunopeustavoitteena on ylittää 200 mailin raja eli 322 kilometriä tunnissa.Innokkaimmat povaavat jopa seitsemän sekunnin alitusta, mutta Crew Chief Rami Yliniemi lyö jäitä hattuun tällaisille puheille. - Ratikkapysäkillä ei kannata haaveilla avaruusmatkailusta ja maltti on valttia, muistuttaa Yliniemi.Kolehmainen ajaa tällä kaudella kiihdytysajon eli drag racen PM-sarjan. Kaksi osakilpailuista ajetaan Ruotsissa, lisäksi yksi osakilpailu järjestetään sekä Norjassa että Suomessa. Näiden lisäksi tiimi käy mahdollisesti testaamassa kalustoa joissakin SM-osakilpailuissa. - Nyt vaan odotetaan innolla kesää että päästään oikeasti ajamaan, toteaa Kolehmainen lopuksi.Facebook-video tehomittauksestaTiimin esittelyvideo löytyy Any10 Race Bookista FB:ssäTeksti ja kuva: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 24.1.2025 Uutinen Uusi vuosi, uudet päästösakot – EU uhkaa yhteensä 15 miljardin sanktioilla, Volkswagen voi joutua maksamaan yksin 1,5 miljardia 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa