13.3.2016 Ajoneuvot 800 hevosvoiman moottoripyörä – Kolehmaisen Hayabusa Suomen tehokkain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henri Kolehmaisen Suzuki Hayabusassa on lähes viisi kertaa enemmän voimaa kuin vakiossa. Drag race -kausi lähestyy ja olennainen osa kauteen valmistautumista on vastustajien psyykkaus julkaisemalla tehopenkitysten tuloksia. Kovin isku koettiin SSB-luokassa (Super Street Bike), kun Henri Kolehmaisen Suzuki Hayabusan tehomittaustulokset lyötiin pöytään. Vai miltä kuulostaa 1300-kuutioisen moottoripyörän lukemat 725 hevosvoimaa ja 541 newtonmetriä takarenkaalta mitattuna? Moottoritehoksi muutettuna lukemat ovat noin 800 hevosvoimaa ja piirun vaille 600 newtonmetriä. Katuliikenteeseen tarkoitetulle Suzuki GSX1300R Hayabusalle tehdas on aikanaan ilmoittanut huipputehoksi 175 hevosvoimaa. Koko tekniikka uusiksi kaudelle 2016 - Meillä on pyörässä käytännössä kaikki uutta. Moottori, turboahdin, pakosarja sekä painekotelo on vaihdettu viime kauden jälkeen. Siihen nähden näihin lukemiin päästiin aika kivuttomasti, kertoo Henri Kolehmainen. Lauantaina tehdystä tehomittauksesta Kolehmaisen Any10 (=eniten) Race Team tiedotti lähes reaaliaikaisesti. Ensimmäiset lukemat olivat 606 hevosvoimaa, sitten 634, 667 ja 696. Jo tässä vaiheessa tiimille satoi onnitteluita uudesta Suomen ennätyksestä. Tämän jälkeen ahtopaineet nostettiin 2,22 bariin ja Any10 osoitti olevansa nimensä veroinen nostamalla ennätyksen vielä uudelle sataluvulle: 725,1 hv / 10 129 k/min. Polttoaineena Suzukin moottorissa käytetään VP Racingin C85-etanolia. Tavoitteena ”matala seiska” Tehomittaukset tehtiin Any10 Race Teamin toisen kuljettajan, Vesa Ruhasen Dynostarilla Taivasssalossa. Ruhanen muistuttaakin tiimin tehneen pitkäjänteistä työtä drag race -pyörien kehityksessä. - Any10 on lyönyt merkkipaalut muille ylittämällä ensimmäisenä Suomessa 400, 500 ja 600 hevosvoiman takarengastehot ja ylittämällä nyt ensimmäisenä 700 hevosvoiman rajan. Kolehmaisen tähänastinen ennätys varttimaililla on 7,51 sekuntia loppunopeuden ylittäessä niukasti 300 kilometriä tunnissa. - 725 hevosvoiman takarengastehoilla pitäisi lopputulos painua matalaan seiskaan ja loppunopeustavoitteena on ylittää 200 mailin raja eli 322 kilometriä tunnissa. Innokkaimmat povaavat jopa seitsemän sekunnin alitusta, mutta Crew Chief Rami Yliniemi lyö jäitä hattuun tällaisille puheille. - Ratikkapysäkillä ei kannata haaveilla avaruusmatkailusta ja maltti on valttia, muistuttaa Yliniemi. Kolehmainen ajaa tällä kaudella kiihdytysajon eli drag racen PM-sarjan. Kaksi osakilpailuista ajetaan Ruotsissa, lisäksi yksi osakilpailu järjestetään sekä Norjassa että Suomessa. Näiden lisäksi tiimi käy mahdollisesti testaamassa kalustoa joissakin SM-osakilpailuissa. - Nyt vaan odotetaan innolla kesää että päästään oikeasti ajamaan, toteaa Kolehmainen lopuksi. Facebook-video tehomittauksesta Tiimin esittelyvideo löytyy Any10 Race Bookista FB:ssä Teksti ja kuva: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?