6.6.2016

Äänisuunnittelua pyyhkimistä pakoputkiin – kultakorvan päivätyö

äänisuunnittelu Seat

Äänet ja äänieristys ovat merkittävä osa auton matkustusmukavuutta, mutta pohdittujen yksityiskohtien määrä saattaa silti yllättää.

Suuri osa auton laatuvaikutelmasta syntyy äänistä. Mikä sitten määrittelee miellyttävän äänen?
– Oikea ääni ei saa olla liian kova tai erottua muista, eikä se saa olla liian korkea tai matala, kuvailee Seatin akustiikkaosaston insinööri Núria Pellisé.

Pellisé työskentelee kahdeksan tuntia päivässä analysoiden kaikkia auton tuottamia ääniä ja arvioiden niiden vaikutusta matkustusmukavuuteen. Moottorin ja pakoputkiston lisäksi esimerkiksi vilkun ääni ja tuulilasinpyyhkimet tarkastetaan ja suunnitellaan. Eräs tärkeä yksityiskohta ovat ovet: oven sulkeutumisen ääni on usein ensimmäinen osa auton antamaa laatuvaikutelmaa. Ovessa oikea ääni on "pehmeä naksaus, joka viestii laadusta" ja sen täytyy antaa mielikuva oven hyvästä sovituksesta.

äänisuunnittelu Seat
Kuunteluhuoneessa asiantuntijat pohtivat eri äänivaihtoehtojen välillä.

Subjektiivisen aistimittauksen lisäksi eri äänivaihtoehdot nauhoitetaan mallinukella, jonka kaksi mikrofonia matkivat ihmiskorvan kuuloa. Nauhoitusten jälkeen asiantuntijat analysoivat tuloksia kuunteluhuoneessa ja valitsevat mahdollisimman hyvin laadusta viestivän äänen.

Kun Pelliséltä kysytään onko jossain Seatin mallissa erityinen soundi, hän mainitsee brändin ja mallin urheilullisia arvoja heijastelevat Cupra-mallien pakoputket, jotka on suunniteltu urheilullista ääntä ajatellen. Vastaavasti muissa malleissa työ tähtää usein matkustusmukavuuden parantamiseen.
– Nykyisen Leonin kohdalla teimme enemmän töitä, jotta moottori kuulostaisi hiljaisemmalta verrattuna edeltävään malliin, ääni-insinööri jatkaa.

Lähde ja kuvat: Seat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat