25.4.2021 Ajoneuvot Airbag-järjestelmä tallensi MotoGP-kaatumisen datan: seitsemän yli 20G:n iskua 5,2 sekunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MotoGP-kuljettajien airbag-nahkapuvussa on järjestelmä, joka tallentaa tiedot kuskiin kohdistuvista G-voimista kaatumistilanteessa. Sen mukaan Jorge Martinin kaatuminen viikko sitten Portimaon GP:ssä on yksi MotoGP-historian pahimmista. Pramac Racingin espanjalainen Ducati-kuljettaja Jorge Martin kaatui pahasti Portimaon GP:n vapaissa harjoituksissa. Radan oikealle taittuvaan seitsemänteen mutkaan tullessa vauhtia on nelos-viitosvaihteella reilusti yli kaksisataa kilometriä tunnissa. Kaatumisessa ei ole kysymys pelkästä ensimmäisestä iskusta kuljettajan iskeytyessä maahan, vaan suuren nopeuden takia kuljettaja pyörii ja iskeytyy radan asfalttiin ja turva-alueen soraan useita kertoja ennen pysähtymistään. Martin kävi onnettomuutta seuraavien päivien jälkeen kolmessa leikkauksessa, joissa korjattiin luunmurtumia saaneita käsiä sekä nilkkaa. Ja sitten hyvät uutiset: Jorge Martinin odotetaan palaavan tositoimiin jo kuusi viikkoa onnettomuuden jälkeen. Jos tämä toteutuu ja Martin nähdään jälleen Pramac-Ducatin sarvissa Mugellon osakilpailussa toukokuun lopulla, jää hänellä siinä tapauksessa loukkaantumisen takia väliin vain kaksi MM-osakilpailua: Jerez ja Le Mans. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Airbag-puku pakollinen Nopea toipuminen näin pahasta onnettomuudesta on paitsi kuljettajien huippuunsa treenatun kropan, myös koko ajan kovaa vauhtia kehittyvien turvavarusteiden ansiota. MotoGP-luokassa kuljettajan nahkapuvussa on sääntöjen mukaan oltava pakollisena onnettomuustilanteessa laukeava airbag-järjestelmä, joka vaimentaa kuljettajaan kohdistuvia iskuja. Jorge Martin käyttää Alpinestarsin valmistamaa ajopukua, ja ajopukuvalmistaja on nyt julkaissut airbag-järjestelmänsä keräämää dataa onnettomuudesta. Martinin airbag-järjestelmän laukeamisen jälkeen kului kokonaiset 5,2 sekuntia, ennen kuin kuljettaja lopulta pysähtyi radan turva-alueen soralle. Vertailun vuoksi Honda-kuljettaja Marc Marquezin yhdeksän kuukauden sairauslomaan johtaneessa onnettomuudessa viime keväänä vastaava aika oli vain 3,5 sekuntia. Martin ehti 5,2 sekunnin pyörimisen aikana saada seitsemän erillistä yli 20G:n voimalla tullutta iskua vartaloonsa. Juuri iskujen suuri määrä tekee sen, että onnettomuutta pidetään yhtenä MotoGP-historian pahimmista. Kovin isku oli voimakkuudeltaan yli 26 G:n suuruinen. Alpinestarsin airbag-pukujen käyttäjille mitattu korkein lukema on 29,9 G:tä, joka mitattiin Loris Bazille Sepangin testeissä keväällä 2016. Seuraavaksi kovin lukema on Marc Marquezin highsider Malesien GP:n aika-ajoissa vuodelta 2019, jolloin järjestelmään taltioitui 26,27 G:n lukema. Martinin odotettu paluu toukokuun lopulla kertoo MotoGP-kuljettajien huippukunnosta ja pelottomuudesta, mutta on selvää että ilman airbag-järjestelmää paluuseen menisi huomattavasti pidempi aika. Tai paluuta ei tulisi lainkaan. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MotoGP Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?