25.4.2021 Ajoneuvot Airbag-järjestelmä tallensi MotoGP-kaatumisen datan: seitsemän yli 20G:n iskua 5,2 sekunnissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MotoGP-kuljettajien airbag-nahkapuvussa on järjestelmä, joka tallentaa tiedot kuskiin kohdistuvista G-voimista kaatumistilanteessa. Sen mukaan Jorge Martinin kaatuminen viikko sitten Portimaon GP:ssä on yksi MotoGP-historian pahimmista. Pramac Racingin espanjalainen Ducati-kuljettaja Jorge Martin kaatui pahasti Portimaon GP:n vapaissa harjoituksissa. Radan oikealle taittuvaan seitsemänteen mutkaan tullessa vauhtia on nelos-viitosvaihteella reilusti yli kaksisataa kilometriä tunnissa. Kaatumisessa ei ole kysymys pelkästä ensimmäisestä iskusta kuljettajan iskeytyessä maahan, vaan suuren nopeuden takia kuljettaja pyörii ja iskeytyy radan asfalttiin ja turva-alueen soraan useita kertoja ennen pysähtymistään. Martin kävi onnettomuutta seuraavien päivien jälkeen kolmessa leikkauksessa, joissa korjattiin luunmurtumia saaneita käsiä sekä nilkkaa. Ja sitten hyvät uutiset: Jorge Martinin odotetaan palaavan tositoimiin jo kuusi viikkoa onnettomuuden jälkeen. Jos tämä toteutuu ja Martin nähdään jälleen Pramac-Ducatin sarvissa Mugellon osakilpailussa toukokuun lopulla, jää hänellä siinä tapauksessa loukkaantumisen takia väliin vain kaksi MM-osakilpailua: Jerez ja Le Mans. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Airbag-puku pakollinen Nopea toipuminen näin pahasta onnettomuudesta on paitsi kuljettajien huippuunsa treenatun kropan, myös koko ajan kovaa vauhtia kehittyvien turvavarusteiden ansiota. MotoGP-luokassa kuljettajan nahkapuvussa on sääntöjen mukaan oltava pakollisena onnettomuustilanteessa laukeava airbag-järjestelmä, joka vaimentaa kuljettajaan kohdistuvia iskuja. Jorge Martin käyttää Alpinestarsin valmistamaa ajopukua, ja ajopukuvalmistaja on nyt julkaissut airbag-järjestelmänsä keräämää dataa onnettomuudesta. Martinin airbag-järjestelmän laukeamisen jälkeen kului kokonaiset 5,2 sekuntia, ennen kuin kuljettaja lopulta pysähtyi radan turva-alueen soralle. Vertailun vuoksi Honda-kuljettaja Marc Marquezin yhdeksän kuukauden sairauslomaan johtaneessa onnettomuudessa viime keväänä vastaava aika oli vain 3,5 sekuntia. Martin ehti 5,2 sekunnin pyörimisen aikana saada seitsemän erillistä yli 20G:n voimalla tullutta iskua vartaloonsa. Juuri iskujen suuri määrä tekee sen, että onnettomuutta pidetään yhtenä MotoGP-historian pahimmista. Kovin isku oli voimakkuudeltaan yli 26 G:n suuruinen. Alpinestarsin airbag-pukujen käyttäjille mitattu korkein lukema on 29,9 G:tä, joka mitattiin Loris Bazille Sepangin testeissä keväällä 2016. Seuraavaksi kovin lukema on Marc Marquezin highsider Malesien GP:n aika-ajoissa vuodelta 2019, jolloin järjestelmään taltioitui 26,27 G:n lukema. Martinin odotettu paluu toukokuun lopulla kertoo MotoGP-kuljettajien huippukunnosta ja pelottomuudesta, mutta on selvää että ilman airbag-järjestelmää paluuseen menisi huomattavasti pidempi aika. Tai paluuta ei tulisi lainkaan. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MotoGP Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan