16.4.2022 Ajoneuvot Anita Mäkelän Top Fuel Dragster – ikuista säätöä 3,8 sekunnin takia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 305 metrin ajomatkalla Anita Mäkelän Top Fuelin vauhti ehtii nousta 511 kilometriin tunnissa. Mutta vain jos olosuhteet, auton säädöt ja kuljettaja ovat 100-prosenttisessa kunnossa. Mitä säädetään ja miten, sitä kävimme kysymässä tiimin päämekaanikko Sami Lehtimäeltä. American Car Show´n tehokkain ajoneuvo on Anita Mäkelän Top Fuel -dragsteri. Nelinkertaisen Top Fuel -luokan Euroopan mestarin autossa on 11 000 hevosvoimaa, 1000 jalan kilpailumatka on taittunut 3,821 sekunnissa ja paras loppunopeus on 511 kilometriä tunnissa.Kävimme näyttelyosastolla nykäisemässä tiimin päämekaanikko Sami Lehtimäkeä hihasta ja kyselimme, miten ennätysaika syntyy ja miten tiimi löytää niin usein kilpailijoita paremmat säädöt. Lehtimäki toteaa heti aluksi, että luokan tekniset säännöt määräävät hyvin tarkkaan kaikki tekniset asiat iskutilavuudesta lähtien, joten kehitysvaraa esimerkiksi osien suhteen on hyvin vähän.- Enemmän kyse on säätöjutuista. Ajat paranevat kun olosuhteet eli radat paranevat, plus saadaan kehitettyä pieniä teknisiä innovaatioita elektroniikkaan. Esimerkiksi tiedonkeruun avulla voidaan tehdä ”fine tuningia”, haetaan pieniä juttuja ja puhutaan sadasosasekuntien parannuksista loppuaikaan.Ulkopuolisen on helppo vannoa tehon nimeen, mutta Lehtimäen mukaan kaikilla kilpailijoilla on käytössään riittävästi voimaa. Anita Mäkelän auton teho on laskennallisesti noin 11 000 hevosvoimaa, ja tarvittaessa siitä voitaisiin puristaa vielä yli 1000 hevosvoimaa lisää.Moottorin ja kytkimen välinen kombinaatio on tarkkaa; jos on liian vähän moottoria ja kytkin liian ärhäkkä - tai toisinpäin - niin homma ei toimi.Siksi tiimin pitää ”lukea pitoa” radasta, ja pito muuttuu koko ajan mm. lämpötilan muuttuessa ja kun kumia tarttuu rataan joka lähdöstä lisää. Keskipakokytkintä säädetään muuttamalla käpälien painojen määrää tai vapauttamalla ajokäpäliä nopeammin puristamaan kytkintä.Se säätö ei tule ikinä valmiiksi. Yleensä muutetaan aina kytkintä ja sytytyskäyrää jokaiseen lähtöön. Lisäksi tehdään hienosäätöä polttoaineen rikastukseen ja kisapäivänä strategia auton säätöihin on erilainen kuin aika-ajopäivänä. Viikonloppuun lähdetään perussäädöillä ja aiempina vuosina ”mustaan kirjaan” kirjattujen säätötietojen sekä sääennusteen ja radan kitkan perusteella. Esimerkiksi kitkan mittaukseen käytetään erityistä absoluuttisen lukeman antavaa kitkamittaria, mutta myös ”tennarin jalkatuntuma” on tärkeä. Katsojan on esimerkiksi aika-ajopäivänä ajetuista loppuajoista ja -nopeuksista vaikea päätellä lähdön onnistumista.Kun taululle syttyy loppuaika ja loppunopeus, niin ne eivät kerro kaikkea. Auto voi olla nopea ensimmäisellä sadalla metrillä, suhteessa hitaampi seuraavat 100 metriä ja taas nopea viimeiset 100 metriä.Välillä testataan kytkinlevyjä ja muita juttuja, joten jokaisessa lähdössä ei tavoitella uutta Euroopan ennätystä. Lehtimäen mukaan Mäkelä ajaa lähtökohtaisesti aina täyskaasulähtöjä, vaikka moni muu kuljettaja saattaa ajaa vain esimerkiksi puoleen matkaan täysillä testatessaan kytkimen säätöjä lähtöä varten.- Me ajetaan lähtökohtaisesti aina täysillä maaliin asti. Siten opitaan enemmän ja kuljettajalla pysyy hyvä tuntuma. Se on tärkeää, sillä hyvänäkin kautena lähtöjä tulee vain nelisenkymmentä.Kisapäivänä ei juuri katsota kuka tulee viereiselle radalle, vaan aina ajetaan täysillä ja säädöillä, joilla tavoitellaan mahdollisimman kovaa aikaa. Tämä siksi, että kierroksen nopein saa aina valita radan seuraavalle kierrokselle, joten voiton lisäksi nopeimmalla ajallakin on merkitystä.Lähtölinjan valintakin on tärkeää.- Jos meitä ennen radalla on ajanut yksi Top Fuel, niin saatetaan burnikseen ottaa linja edellisen auton rengasurien vierestä. Sen jälkeen peruutetaan ja otetaan lähtöön linja samoista jäljistä kuin edellinen auto, sillä se on usein pitävin linja radassa. Jos on oikein lämmin keli, ei myöskään lämmitetä liikaa rataa suunnitellulta lähtölinjalta, sillä pito heikkenee kun radan lämpötila nousee tietyn rajan yli. Tämä tietty raja on noin 125 Fahrenheitiä, joka vastaa 52 celcius-astetta.Kuten edellä olevasta selviää, niin loppuaikaan vaikuttavia parametrejä on useita, Lehtimäen mukaan toistakymmentä.Jos näytän juuri ennen lähtöä poissaolevalta, niin se johtuu juuri siitä että mietin näitä parametrejä.Oikeat säädöt vaikuttavat loppuajan ja sijoituksen lisäksi myös auton kestävyyteen ja siten käyttökuluihin. Yhden lähdön laskennallinen hinta käyttökulujen osalta on noin 4000-5000 euroa. Jokaisen lähdön jälkeen moottori puretaan, vaihdetaan männät ja kiertokanget sekä tarkistetaan kampiakselin kunto. Viiden tonnin hintaisen kampiakselin kuntoa seurataan visuaalisella särötarkastuksella, eli säröt ovat ihan mitattavia suureita.Nähdään kun tiettyyn kohtaan alkaa tulla säröjä, ja nähdään milloin ne kasvavat niin suureksi ettei enää oteta riskiä ja käytetä samaa kampiakselia.Yhden kampiakselin lähtömäärä voi olla 1-10. Takarenkaat maksavat noin 1500 dollari kappale ja nekin saattavat kestää joko yhden tai kymmenen lähtöä. Renkaan rikkoo joko radalle jäänyt vieras esine tai ”yliliimattu” rata, joka repii renkaan pilalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Anita Mäkelän Top Fuel Dragster lyhyesti: Ennätys 3,821 sek / 1000 jalkaa (305 m), paras loppunopeus 511 km/h Kiihtyvyys 0-100 km/h 0,5 sek. Kiihtyvyys 0-200m: 2,13 sek / loppunopeus 454 km/h Polttoaineena 88,5% nitrometaani G-voimat kiihdytyksessä 5g, jarrutuksessa 6g Suoravetovaiheisto suunnanvaihtajalla Viisilevyinen keskipakokytkin Moottori 496cid (8,0 litraa), mekaaninen roots-ahdin Cromo-putkirunko, pituus 7,62 m, minimipaino kuljettajan kanssa 1168 kg Ensimmäinen suomalainen Top Fuel -tiimi, joka alitti viiden sekunnin rajapyykin varttimaililla (4,99 sek. v. 2001) Ensimmäinen Top Fuel -tiimi, joka ajoi alle viiden sekunnin Suomessa (Alastaron rata) Ensimmäinen suomalainen Top Fuel -tiimi, joka alitti neljän sekunnin rajapyykin 1000 jalan matkalla (turvallisuussyistä kilpailumatka on lyhennetty 1/4 mailista (402 m) 1000 jalkaan (305 m) Ensimmäinen eurooppalainen Top Fuel -tiimi, joka ajoi 3,8 sekunnin ajan 1000 jalan matkalla Eurooopassa Anita Mäkelällä 4 Euroopan mestaruutta Top Fuel -luokassa Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen