16.4.2022 Ajoneuvot Anita Mäkelän Top Fuel Dragster – ikuista säätöä 3,8 sekunnin takia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 305 metrin ajomatkalla Anita Mäkelän Top Fuelin vauhti ehtii nousta 511 kilometriin tunnissa. Mutta vain jos olosuhteet, auton säädöt ja kuljettaja ovat 100-prosenttisessa kunnossa. Mitä säädetään ja miten, sitä kävimme kysymässä tiimin päämekaanikko Sami Lehtimäeltä. American Car Show´n tehokkain ajoneuvo on Anita Mäkelän Top Fuel -dragsteri. Nelinkertaisen Top Fuel -luokan Euroopan mestarin autossa on 11 000 hevosvoimaa, 1000 jalan kilpailumatka on taittunut 3,821 sekunnissa ja paras loppunopeus on 511 kilometriä tunnissa. Kävimme näyttelyosastolla nykäisemässä tiimin päämekaanikko Sami Lehtimäkeä hihasta ja kyselimme, miten ennätysaika syntyy ja miten tiimi löytää niin usein kilpailijoita paremmat säädöt. Lehtimäki toteaa heti aluksi, että luokan tekniset säännöt määräävät hyvin tarkkaan kaikki tekniset asiat iskutilavuudesta lähtien, joten kehitysvaraa esimerkiksi osien suhteen on hyvin vähän. - Enemmän kyse on säätöjutuista. Ajat paranevat kun olosuhteet eli radat paranevat, plus saadaan kehitettyä pieniä teknisiä innovaatioita elektroniikkaan. Esimerkiksi tiedonkeruun avulla voidaan tehdä ”fine tuningia”, haetaan pieniä juttuja ja puhutaan sadasosasekuntien parannuksista loppuaikaan. Ulkopuolisen on helppo vannoa tehon nimeen, mutta Lehtimäen mukaan kaikilla kilpailijoilla on käytössään riittävästi voimaa. Anita Mäkelän auton teho on laskennallisesti noin 11 000 hevosvoimaa, ja tarvittaessa siitä voitaisiin puristaa vielä yli 1000 hevosvoimaa lisää. Moottorin ja kytkimen välinen kombinaatio on tarkkaa; jos on liian vähän moottoria ja kytkin liian ärhäkkä - tai toisinpäin - niin homma ei toimi. Siksi tiimin pitää ”lukea pitoa” radasta, ja pito muuttuu koko ajan mm. lämpötilan muuttuessa ja kun kumia tarttuu rataan joka lähdöstä lisää. Keskipakokytkintä säädetään muuttamalla käpälien painojen määrää tai vapauttamalla ajokäpäliä nopeammin puristamaan kytkintä. Se säätö ei tule ikinä valmiiksi. Yleensä muutetaan aina kytkintä ja sytytyskäyrää jokaiseen lähtöön. Lisäksi tehdään hienosäätöä polttoaineen rikastukseen ja kisapäivänä strategia auton säätöihin on erilainen kuin aika-ajopäivänä. Viikonloppuun lähdetään perussäädöillä ja aiempina vuosina ”mustaan kirjaan” kirjattujen säätötietojen sekä sääennusteen ja radan kitkan perusteella. Esimerkiksi kitkan mittaukseen käytetään erityistä absoluuttisen lukeman antavaa kitkamittaria, mutta myös ”tennarin jalkatuntuma” on tärkeä. Katsojan on esimerkiksi aika-ajopäivänä ajetuista loppuajoista ja -nopeuksista vaikea päätellä lähdön onnistumista. Kun taululle syttyy loppuaika ja loppunopeus, niin ne eivät kerro kaikkea. Auto voi olla nopea ensimmäisellä sadalla metrillä, suhteessa hitaampi seuraavat 100 metriä ja taas nopea viimeiset 100 metriä. Välillä testataan kytkinlevyjä ja muita juttuja, joten jokaisessa lähdössä ei tavoitella uutta Euroopan ennätystä. Lehtimäen mukaan Mäkelä ajaa lähtökohtaisesti aina täyskaasulähtöjä, vaikka moni muu kuljettaja saattaa ajaa vain esimerkiksi puoleen matkaan täysillä testatessaan kytkimen säätöjä lähtöä varten. - Me ajetaan lähtökohtaisesti aina täysillä maaliin asti. Siten opitaan enemmän ja kuljettajalla pysyy hyvä tuntuma. Se on tärkeää, sillä hyvänäkin kautena lähtöjä tulee vain nelisenkymmentä. Kisapäivänä ei juuri katsota kuka tulee viereiselle radalle, vaan aina ajetaan täysillä ja säädöillä, joilla tavoitellaan mahdollisimman kovaa aikaa. Tämä siksi, että kierroksen nopein saa aina valita radan seuraavalle kierrokselle, joten voiton lisäksi nopeimmalla ajallakin on merkitystä. Lähtölinjan valintakin on tärkeää. - Jos meitä ennen radalla on ajanut yksi Top Fuel, niin saatetaan burnikseen ottaa linja edellisen auton rengasurien vierestä. Sen jälkeen peruutetaan ja otetaan lähtöön linja samoista jäljistä kuin edellinen auto, sillä se on usein pitävin linja radassa. Jos on oikein lämmin keli, ei myöskään lämmitetä liikaa rataa suunnitellulta lähtölinjalta, sillä pito heikkenee kun radan lämpötila nousee tietyn rajan yli. Tämä tietty raja on noin 125 Fahrenheitiä, joka vastaa 52 celcius-astetta. Kuten edellä olevasta selviää, niin loppuaikaan vaikuttavia parametrejä on useita, Lehtimäen mukaan toistakymmentä. Jos näytän juuri ennen lähtöä poissaolevalta, niin se johtuu juuri siitä että mietin näitä parametrejä. Oikeat säädöt vaikuttavat loppuajan ja sijoituksen lisäksi myös auton kestävyyteen ja siten käyttökuluihin. Yhden lähdön laskennallinen hinta käyttökulujen osalta on noin 4000-5000 euroa. Jokaisen lähdön jälkeen moottori puretaan, vaihdetaan männät ja kiertokanget sekä tarkistetaan kampiakselin kunto. Viiden tonnin hintaisen kampiakselin kuntoa seurataan visuaalisella särötarkastuksella, eli säröt ovat ihan mitattavia suureita. Nähdään kun tiettyyn kohtaan alkaa tulla säröjä, ja nähdään milloin ne kasvavat niin suureksi ettei enää oteta riskiä ja käytetä samaa kampiakselia. Yhden kampiakselin lähtömäärä voi olla 1-10. Takarenkaat maksavat noin 1500 dollari kappale ja nekin saattavat kestää joko yhden tai kymmenen lähtöä. Renkaan rikkoo joko radalle jäänyt vieras esine tai ”yliliimattu” rata, joka repii renkaan pilalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Anita Mäkelän Top Fuel Dragster lyhyesti: Ennätys 3,821 sek / 1000 jalkaa (305 m), paras loppunopeus 511 km/h Kiihtyvyys 0-100 km/h 0,5 sek. Kiihtyvyys 0-200m: 2,13 sek / loppunopeus 454 km/h Polttoaineena 88,5% nitrometaani G-voimat kiihdytyksessä 5g, jarrutuksessa 6g Suoravetovaiheisto suunnanvaihtajalla Viisilevyinen keskipakokytkin Moottori 496cid (8,0 litraa), mekaaninen roots-ahdin Cromo-putkirunko, pituus 7,62 m, minimipaino kuljettajan kanssa 1168 kg Ensimmäinen suomalainen Top Fuel -tiimi, joka alitti viiden sekunnin rajapyykin varttimaililla (4,99 sek. v. 2001) Ensimmäinen Top Fuel -tiimi, joka ajoi alle viiden sekunnin Suomessa (Alastaron rata) Ensimmäinen suomalainen Top Fuel -tiimi, joka alitti neljän sekunnin rajapyykin 1000 jalan matkalla (turvallisuussyistä kilpailumatka on lyhennetty 1/4 mailista (402 m) 1000 jalkaan (305 m) Ensimmäinen eurooppalainen Top Fuel -tiimi, joka ajoi 3,8 sekunnin ajan 1000 jalan matkalla Eurooopassa Anita Mäkelällä 4 Euroopan mestaruutta Top Fuel -luokassa Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan