13.9.2022

Aprilia RSV4 Xtrenta – Kaikkien aikojen tehokkain Aprilia

Aprilia RSV4 Xtrenta

Aprilian ensimmäisestä ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruudesta on kulunut 30 vuotta. Sen kunniaksi noalelaistehdas esittelee kaikkien aikojen tehokkaimman Aprilian.

Vuonna 1945 perustettu Aprilia kasvoi vähitellen polkupyörien ja mopojen valmistajasta isompien moottoripyörien valmistajaksi. Ensimmäinen ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruus tuli 125-kuutioisissa kaudella 1992 Alessandro Gramignin ajamana.

Myöhemmin Aprilialla ovat menestystä niittäneet mm. sellaiset italialaiset megatähdet kuin Loris Capirossi, Max Biaggi ja Valentino Rossi. MotoGP-sarjan 125- ja 250-kuutioisten lukuisten maailmanmestaruuksien lisäksi Aprilialla on juhlittu maailmanmestaruuksia Superbiken ja Supermoton MM-sarjoissa.

Aprilia RSV4 Xtrenta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mestaruuden juhlamalli - Aprilia RSV4 Xtrenta

Nyt Aprilia juhlistaa kaikkien aikojen ensimmäisen ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruutensa 30-vuotispäivää julkistamalla lippulaiva RSV4:stä Xtrenta-erikoismallin. Perusmallin RSV4:n voimanlähteenä on tiiviskokoinen 65 asteen sylinterikulmalla varustettu 1099-kuutioinen V4-moottori, joka tuottaa 217 hevosvoiman huipputehon.

Xtrenta-erikoismallissa moottorin puristussuhdetta on nostettu, vaihdettu MotoGP- ja Formula1-moottoreista tuttu Sprint Filter -ilmansuodatin sekä pakopuolelta avarrettu hengitystä SC Projectin putkistolla. Lopputuloksena huipputehon luvataan kasvaneen 230 hevosvoimaan.

Aprilia RSV4 Xtrenta

Kasvaneen tehon ja suuremman lämpökuorman takia jäähdytin on vaihdettu Superbike-kilpureista tuttuun Taleo Technoracingin valmistamaan jäähdyttimeen ja Magneti Marellin valmistama ECU säädetty vastaamaan moottorin parempaa hengitystä.

MotoGP-insinöörit mukana

Aerodynamiikan parantamiseksi paikalle on hälyytetty Aprilian MotoGP-tiimin insinöörit, ja MotoGP-tyyppisillä siivekkeillä luvataan saavutettavan 25 prosenttia suurempi alaspäin painava voima mutta samalla ne vähentävät ilmanvastusta neljällä prosentilla. Aprilian mukaan tavallisella maksavalla asiakkaalla ei ole ikinä ennen ollut mahdollisuutta hankkia näin hienostuneella aerodynamiikalla varustettua moottoripyörää.

Aprilia RSV4 Xtrenta

Ajettavuus on viimeistelty Öhlinsin jousituksella, jotka on käytetty Andreanin pajalla modifioitavina. Jarruina on Brembon kisakäyttöön suunnittelemat GP4-MS -satulat yhdessä 330-millisten levyjen kanssa.

Renkaat ovat Pirellin valmistamia ja suoraan Superbiken MM-tasolta, edessä SC-1 ja takana SC-X. Pyörän kuivapainoksi kerrotaan 166 kilogrammaa, jolloin tankatun pyörän paino on tarkalleen 200 kiloa.

Aprilia RSV4 Xtrenta

Aprilia RSV4 Xtrentan valmistusmäärä on vain 100 kappaletta. Hinta ilman arvonlisäveroa on 50 000 euroa. Pyörä ei ole rekisteröitävissä katuliikenteeseen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Aprilia

Aprilia RSV4 Xtrenta

Luetuimmat