4.9.2020

Aprilia Tuono V4 X – 221-hevosvoimainen tykki vain ratakäyttöön

Aprilia Tuono V4 X

Aprilia on esitellyt rajoitettuna eränä valmistettavan 221-hevosvoimaisen Tuono V4 X -erikoismallin, joka on tarkoitettu pelkästään ratakäyttöön.

Moottoripyörävalmistajilta on totuttu aina silloin tällöin näkemään tehokkaista supersport-luokan pyöristä tehtyjä, vain ratakäyttöön tarkoitettuja erikoismalleja. Tunnetuimpina näistä pari vuotta sitten esitelty 215-hevosvoimainen ja vain 146 kiloa kuivana painanut BMW HP4 Race sekä Kawasakin kompressoriahdetun H2-mallin ratakireä 310-hevosvoimainen H2R-rinnakkaismalli. Italialaisvalmistaja Apriliakin pani viime vuonna lusikkansa samaan soppaan esittelemällä RSV4-mallin 10-vuotisjuhlien kunniaksi RSV4 X -erikoismallin. Nyt Aprilia laajentaa samaa filosofiaa tehokkaiden nakupyörien luokkaan esittelemällä vain ratakäyttöön suunnitellun Tuono V4 X:n, jolle ilmoitetaan 221 hevosvoiman huipputeho ja kuivapainoa pyörällä on vain 166 kiloa.

Aprilia Tuono V4 X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu moottori

Moottori on Aprilia RSV4 1100 Factorysta lainattu 1 077-kuutioinen ja 217-hevosvoimainen V4, josta on saatu muutama ylimääräinen hevosvoima käyttämällä Akrapovicin full race -pakoputkistoa ja säätämällä ECU pelkästään ratakäyttöä varten. Näin ollen päästömääräyksistä ei ole tarvinnut välittää.

Aprilia Tuono V4 X

Laihdutuskuuri on pitänyt sisällään mm. katuajovarusteiden karsimisen. Valojen ja vilkkujen poistaminen on mahdollistanut samalla sähköjärjestelmän yksinkertaistamisen. Myös ohjaustangon katkaisimet on vaihdettu paremmin rata-ajoon sopiviin nappeihin. Alkuperäistä muotoilua noudattava tankki on vaihdettu kevyemmäksi ja kateosat sekä keulan sivuille asennetut siivet ovat hiilikuitua.

Vanteiksi on vaihdettu Marchesinin valmistamat huippukevyet takoalumiinivanteet, joille on pyöräytetty rata-ajoon tarkoitetut sileät slicks-renkaat. Elektroniikkapaketti on samalla tavalla täydellinen kuin muissakin Tuono 1100 V4 -malleissa lisättynä mittariston GPS-pohjaisella kierrosaikanäytöllä. Jousituksesta vastaa Öhlinsin semiaktiivinen alusta.

Vain piirun verran Superbike-pyöriä hitaampi

Aprilia Tuono V4 X

Aprilia Racingin testikuljettaja Lorenzo Savadori kellotti Tuono V4 X:llä Imolan radalla 1.50 -kierrosajan testatessaan kehitystyön alla ollutta versiota. Nakupyöräksi kierrosaika on uskomattoman kova, sillä World Superbike -luokan MM-osakilpailun viime vuoden Imolan voittaja Jonathan Rean paras kierrosaika oli korkea 1.45 ja MM-pisteille ajettiin vielä kolme sekuntia hitaammilla kierrosajoilla.

Jos veroton 34 900 euron hinta aiheuttaa kirvelyä silmissä, niin tuskaa toivottavasti lievittää se, että hinta pitää sisällään sekä pyörän väreihin soinnutetun kisakypärän että opastetun kierroksen Aprilian tehtaan kilpailuosastolla. Mutta vain nopeimmille, sillä uutta Tuono V4 X -mallia valmistetaan erittäin rajoitettuna eränä. Valmistusmäärää ei vielä kerrottu, mutta viime vuonna esiteltyä ja 5 000 euroa kalliimpaa RSV4 X -mallia valmistettiin vain kymmenen kappaleen erä, joten siitä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä valmistusmäärästä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Aprilia

Luetuimmat