4.9.2020 Ajoneuvot Aprilia Tuono V4 X – 221-hevosvoimainen tykki vain ratakäyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aprilia on esitellyt rajoitettuna eränä valmistettavan 221-hevosvoimaisen Tuono V4 X -erikoismallin, joka on tarkoitettu pelkästään ratakäyttöön. Moottoripyörävalmistajilta on totuttu aina silloin tällöin näkemään tehokkaista supersport-luokan pyöristä tehtyjä, vain ratakäyttöön tarkoitettuja erikoismalleja. Tunnetuimpina näistä pari vuotta sitten esitelty 215-hevosvoimainen ja vain 146 kiloa kuivana painanut BMW HP4 Race sekä Kawasakin kompressoriahdetun H2-mallin ratakireä 310-hevosvoimainen H2R-rinnakkaismalli. Italialaisvalmistaja Apriliakin pani viime vuonna lusikkansa samaan soppaan esittelemällä RSV4-mallin 10-vuotisjuhlien kunniaksi RSV4 X -erikoismallin. Nyt Aprilia laajentaa samaa filosofiaa tehokkaiden nakupyörien luokkaan esittelemällä vain ratakäyttöön suunnitellun Tuono V4 X:n, jolle ilmoitetaan 221 hevosvoiman huipputeho ja kuivapainoa pyörällä on vain 166 kiloa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu moottori Moottori on Aprilia RSV4 1100 Factorysta lainattu 1 077-kuutioinen ja 217-hevosvoimainen V4, josta on saatu muutama ylimääräinen hevosvoima käyttämällä Akrapovicin full race -pakoputkistoa ja säätämällä ECU pelkästään ratakäyttöä varten. Näin ollen päästömääräyksistä ei ole tarvinnut välittää. Laihdutuskuuri on pitänyt sisällään mm. katuajovarusteiden karsimisen. Valojen ja vilkkujen poistaminen on mahdollistanut samalla sähköjärjestelmän yksinkertaistamisen. Myös ohjaustangon katkaisimet on vaihdettu paremmin rata-ajoon sopiviin nappeihin. Alkuperäistä muotoilua noudattava tankki on vaihdettu kevyemmäksi ja kateosat sekä keulan sivuille asennetut siivet ovat hiilikuitua. Vanteiksi on vaihdettu Marchesinin valmistamat huippukevyet takoalumiinivanteet, joille on pyöräytetty rata-ajoon tarkoitetut sileät slicks-renkaat. Elektroniikkapaketti on samalla tavalla täydellinen kuin muissakin Tuono 1100 V4 -malleissa lisättynä mittariston GPS-pohjaisella kierrosaikanäytöllä. Jousituksesta vastaa Öhlinsin semiaktiivinen alusta. Vain piirun verran Superbike-pyöriä hitaampi Aprilia Racingin testikuljettaja Lorenzo Savadori kellotti Tuono V4 X:llä Imolan radalla 1.50 -kierrosajan testatessaan kehitystyön alla ollutta versiota. Nakupyöräksi kierrosaika on uskomattoman kova, sillä World Superbike -luokan MM-osakilpailun viime vuoden Imolan voittaja Jonathan Rean paras kierrosaika oli korkea 1.45 ja MM-pisteille ajettiin vielä kolme sekuntia hitaammilla kierrosajoilla. Jos veroton 34 900 euron hinta aiheuttaa kirvelyä silmissä, niin tuskaa toivottavasti lievittää se, että hinta pitää sisällään sekä pyörän väreihin soinnutetun kisakypärän että opastetun kierroksen Aprilian tehtaan kilpailuosastolla. Mutta vain nopeimmille, sillä uutta Tuono V4 X -mallia valmistetaan erittäin rajoitettuna eränä. Valmistusmäärää ei vielä kerrottu, mutta viime vuonna esiteltyä ja 5 000 euroa kalliimpaa RSV4 X -mallia valmistettiin vain kymmenen kappaleen erä, joten siitä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä valmistusmäärästä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Aprilia Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku