Ajoneuvot | Moottoriurheilu | 23.1.2019

Arctic Lapland Rally: Bossesta Bottakseen – Timo Rautiainen palaa kartanlukijaksi liki kymmenen vuoden tauon jälkeen

Timo Rautiainen, joka tunnetaan Marcus Grönholmin mestaruusvuosien kartanlukijana, palaa rallipoluille Valtteri Bottaksen aisaparina Tunturirallin legendaarisissa maisemissa.

Jaa artikkeli

– Pitäisiköhän mun hommata tuollainen myös, heittää Timo Rautiainen ja osoittaa AKK:n Mestareiden Ilta -palkintojenjakogaalan seinällä roikkuvan t-paidan ”Up in the *** of Timo” -tekstiä.

Episodi, joka sattui Turkin rallissa 2004, jäi ikuisesti elämään. Erikoiskokeella ollut harjateräksen kappale takertui Marcus ”Bosse” Grönholmin ja Rautiaisen Peugeot 307 WRC -auton pohjaan, ja tunkeutui siitä läpi satuttaen kartturia pahasti.

Pätkän maalissa Grönholm sitten lausui haastattelijalle pikaisesti yllä mainitut sanat, suomeksi ”jotain tuli istuimen läpi suoraan Timon takapuoleen”, ja tehosti tapahtumaa vielä asiaankuuluvilla käsimerkeillä. Legenda oli valmis.

Ratakuskien ralliin

Kokenut kartanlukija on pitkään pysytellyt ralliauton ulkopuolella, mutta nyt hän on jälleen parrasvaloissa. Perjantaina 25.1. starttaavassa Arctic Lapland Rallyssa, tutunomaisemmin Tunturirallissa, Rautiainen istahtaa toisen moottoriurheilutähden, formula 1 -kuljettaja Valtteri Bottaksen kartturiksi M Sport -tallin Ford Fiesta RS WRC -autoon.

F1-kuskeille kyseinen ralli on muodostunut jo eräänlaiseksi perinteeksi, ovathan siihen osallistuneet Bottasta lukuun ottamatta kaikki autourheilun kuninkuusluokassa kisanneet suomalaiset – Leo Kinnunen, Keke Rosberg, Jyrki Järvilehto, Mika Salo, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen sekä Heikki Kovalainen.

Vauhdikkuus vaistoissa

Rautiainen saavutti aikanaan Grönholmin kanssa kaksi rallin maailmanmestaruutta sekä 30 osakilpailuvoittoa. Laji on säilynyt läheisenä aktiiviuran lopettamisen jälkeenkin, sillä Rautiainen on kiertänyt sarjaa tarkkailijana ja tuomarina, ja hänet nimitettiin viime joulukuussa FIAn MM-rallikomission varapuheenjohtajaksi.

– Kilpailuun olen viimeksi osallistunut vuoden 2010 Ruotsin rallissa. Sen jälkeen olen kyllä ollut Bossen kyydissä, kun testasimme Volkswagen Polo WRC:tä tuhansien kilometrien verran vuonna 2017, Rautiainen toteaa.

Nykyisten WRC-autojen vauhti on siis tiedossa. Järjestelmät ovat kuitenkin noista ajoista hieman muuttuneet, joten oppien päivitys on paikallaan.

– Tilasin M-Sportilta kartturin ohjekirjan sähköpostiin, jotta pystyin vähän opettelemaan etukäteen nappuloiden sijainteja ja näyttöjen merkityksiä. Eiköhän se homma jostain selkäytimestä taas tule, Rautiainen naurahtaa.

Paljon opeteltavaa

Yhteys Bottakseen syntyi Grönholmin kautta viime kesänä.

– Valtteri lähti tutkimaan mahdollisuuksia osallistua Tunturiin ja otti yhteyttä Bosseen. Hän puolestaan kysyi minulta, että jos tällainen toteutuu, olisinko lähdössä. Vastasin, että mikä ettei. Joulukuussa Valtteri sitten soitti, että palikat ovat valmiina, lähdetkö kyytiin, Rautiainen muistelee.

Aluksi parivaljakko kävi harjoittelemassa nuottien tekoa siviiliautolla.

– Kehitimme Valtterille ihan oman nuottisysteemin, eli emme ryhtyneet käyttämään Bossen ja minun nuotteja sellaisenaan. Skaalaa nuoteissa on yksinkertaistettu normaalisti käyttämästämme 11–12 erilaisesta, Rautiainen paljastaa.

Bottakselle ralliautoilu tällä tasolla, täysiverisen WRC-auton ohjaimissa, on uusi kokemus. Ralli on haastava laji jopa F1-kuljettajalle, kuten Kimi Räikkösen suorituksista kausilla 2010–2011 saatoimme nähdä.

– Siinä on monta opeteltavaa elementtiä – ei pelkästään nelivetoinen auto lumella, vaan nimenomaan nuotitus ja nuotin kuunteleminen. Ei se helppoa ole, mutta Valtteri on kunnianhimoinen ja vauhtia tiedetään testien perusteella olevan, Rautiainen kertoo.

Lisätiedot: www.arcticrally.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu