23.1.2019 Ajoneuvot Arctic Lapland Rally: Bossesta Bottakseen – Timo Rautiainen palaa kartanlukijaksi liki kymmenen vuoden tauon jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Timo Rautiainen, joka tunnetaan Marcus Grönholmin mestaruusvuosien kartanlukijana, palaa rallipoluille Valtteri Bottaksen aisaparina Tunturirallin legendaarisissa maisemissa. – Pitäisiköhän mun hommata tuollainen myös, heittää Timo Rautiainen ja osoittaa AKK:n Mestareiden Ilta -palkintojenjakogaalan seinällä roikkuvan t-paidan ”Up in the *** of Timo” -tekstiä.Episodi, joka sattui Turkin rallissa 2004, jäi ikuisesti elämään. Erikoiskokeella ollut harjateräksen kappale takertui Marcus ”Bosse” Grönholmin ja Rautiaisen Peugeot 307 WRC -auton pohjaan, ja tunkeutui siitä läpi satuttaen kartturia pahasti.Pätkän maalissa Grönholm sitten lausui haastattelijalle pikaisesti yllä mainitut sanat, suomeksi ”jotain tuli istuimen läpi suoraan Timon takapuoleen”, ja tehosti tapahtumaa vielä asiaankuuluvilla käsimerkeillä. Legenda oli valmis.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatakuskien ralliinKokenut kartanlukija on pitkään pysytellyt ralliauton ulkopuolella, mutta nyt hän on jälleen parrasvaloissa. Perjantaina 25.1. starttaavassa Arctic Lapland Rallyssa, tutunomaisemmin Tunturirallissa, Rautiainen istahtaa toisen moottoriurheilutähden, formula 1 -kuljettaja Valtteri Bottaksen kartturiksi M Sport -tallin Ford Fiesta RS WRC -autoon.F1-kuskeille kyseinen ralli on muodostunut jo eräänlaiseksi perinteeksi, ovathan siihen osallistuneet Bottasta lukuun ottamatta kaikki autourheilun kuninkuusluokassa kisanneet suomalaiset – Leo Kinnunen, Keke Rosberg, Jyrki Järvilehto, Mika Salo, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen sekä Heikki Kovalainen.Vauhdikkuus vaistoissaRautiainen saavutti aikanaan Grönholmin kanssa kaksi rallin maailmanmestaruutta sekä 30 osakilpailuvoittoa. Laji on säilynyt läheisenä aktiiviuran lopettamisen jälkeenkin, sillä Rautiainen on kiertänyt sarjaa tarkkailijana ja tuomarina, ja hänet nimitettiin viime joulukuussa FIAn MM-rallikomission varapuheenjohtajaksi.– Kilpailuun olen viimeksi osallistunut vuoden 2010 Ruotsin rallissa. Sen jälkeen olen kyllä ollut Bossen kyydissä, kun testasimme Volkswagen Polo WRC:tä tuhansien kilometrien verran vuonna 2017, Rautiainen toteaa.Nykyisten WRC-autojen vauhti on siis tiedossa. Järjestelmät ovat kuitenkin noista ajoista hieman muuttuneet, joten oppien päivitys on paikallaan.– Tilasin M-Sportilta kartturin ohjekirjan sähköpostiin, jotta pystyin vähän opettelemaan etukäteen nappuloiden sijainteja ja näyttöjen merkityksiä. Eiköhän se homma jostain selkäytimestä taas tule, Rautiainen naurahtaa.Paljon opeteltavaaYhteys Bottakseen syntyi Grönholmin kautta viime kesänä.– Valtteri lähti tutkimaan mahdollisuuksia osallistua Tunturiin ja otti yhteyttä Bosseen. Hän puolestaan kysyi minulta, että jos tällainen toteutuu, olisinko lähdössä. Vastasin, että mikä ettei. Joulukuussa Valtteri sitten soitti, että palikat ovat valmiina, lähdetkö kyytiin, Rautiainen muistelee.Aluksi parivaljakko kävi harjoittelemassa nuottien tekoa siviiliautolla.– Kehitimme Valtterille ihan oman nuottisysteemin, eli emme ryhtyneet käyttämään Bossen ja minun nuotteja sellaisenaan. Skaalaa nuoteissa on yksinkertaistettu normaalisti käyttämästämme 11–12 erilaisesta, Rautiainen paljastaa.Bottakselle ralliautoilu tällä tasolla, täysiverisen WRC-auton ohjaimissa, on uusi kokemus. Ralli on haastava laji jopa F1-kuljettajalle, kuten Kimi Räikkösen suorituksista kausilla 2010–2011 saatoimme nähdä.– Siinä on monta opeteltavaa elementtiä – ei pelkästään nelivetoinen auto lumella, vaan nimenomaan nuotitus ja nuotin kuunteleminen. Ei se helppoa ole, mutta Valtteri on kunnianhimoinen ja vauhtia tiedetään testien perusteella olevan, Rautiainen kertoo.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Taneli Niinimäki / AKKLisätiedot: www.arcticrally.fiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?