27.8.2022 Ajoneuvot Aston Martin V12 Vantage Roadster – sukunsa viimeinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 23 vuoden jälkeen Aston Martin lopettaa V12-voimanlähteen valmistajana. Lopetus tapahtui tältä osin huipulta. Eräästä syystä emme kuitenkaan suosittele harkitsemaan ostoa. Maailman arvostetuimmaksi automerkiksikin tituleerattu Aston Martin joutuu mukautumaan kunkin aikakauden ilmiöihin ja vaatimuksiin siinä missä mikä tahansa muukin merkki. Iso ja polttoaineelle perso V12 ei ole enää tätä päivää edes superautossa, siispä katselemmekin parhaillaan viimeistä V12:lla varustettua tuotanto-Astonia. Ensimmäisen omatekoisen V12:nsa Aston julkisti 90-luvun lopussa. Tuo Ford-sukuinen 5,9-litrainen vapaastihengittävä istutettiin aikanaan silloiseen DB7:ään. Sen jälkeen V12 onkin vauhdittanut lukuisia Aston Martineita. Voimanlähdemuotona se on ollut merkin ehdoton lippulaiva. Nykyinen - tai siis viimeinen - V12 -mylly oli 5,2-litrainen ja kaksoisahdettu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 249 valittua Ennen kuin pääsemme tunnelmoimaan V12 Vantage Roadsteria yhtään enempää, kerrotaan toki, että Aston ehti myydä kaikki 249 tuotettavaa yksilöä ennen kuin suuri yleisö oli nähnyt autosta vilaustakaan. Kun kerran voi valita asiakkaansa, valitsee ne kaikkein uskollisimmat. Viimeinen kahdentoista sylinterin kera Gaydonin tehtaalta ulos rullaava Aston on samalla se kaikkein tehokkain avokattoinen Vantage. Pyöreät 700 hevosvoimaa ja muikeat 752 newtonmetriä takaavat asianmukaiset jäähyväiset hienolle voimanlähdemuodolle. V12 Vantage Roadster kiihtyy nollasta sataan 3,5 sekunnissa. V12 Vantage Coupé ja -Roadster jakoivat suurimman osan ominaisuuksistaan keskenään. Kuitenkin esimerkiksi kiinteä takasiipi oli kovakattoisessa vakiona, kun taas avomalliin sen sai valinnaisena. Kaksitoistasylinterinen versio avokattoisesta Vantagesta painaa yli sata kiloa V8-mallia enemmän. Näin on siitäkin huolimatta, että auto on käynyt läpi painonhallintaohjelman, jossa painoa on säästetty muun muassa pakoputkistossa ja istuimissa, hiilikuituisista korinosista puhumattakaan. Roadster seuraa sisarmallinsa V12 Vantage Coupén (kaikki 333 kappaletta myyty) jalanjäljissä siinäkin, että se on eräänlainen widebody. Kaikki lisätyt aerodynaamiset osakokonaisuudet antavat autolle peräti kymmenkertaisen määrän lisää downforcea muihin Vantage Roadstereihin verrattuna. Auton huippunopeus on 322 km/h, ja siinä vauhdissa auto imeytyy tiehen jo yli 200 lisäkilon voimalla. Ai että kuinka silmä lepää! Lähteet: Aston Martin, Top Gear Kuvat: Aston Martin Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Aston Martin V12 Vantage S Spitfire – Achtung, Spitfire! Hatunnosto perinteiselle urheiluautolle – Aston Martin V12 Vantage V600 Katoton ja kaksipaikkainen Aston Martin V12 Speedster prototyyppi: tältä se näyttää Käytetyt erikoisuudet – Aston Martin DB7 V12 Vantage Käytetyt erikoisuudet – Aston Martin V12 Vantage Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku