27.8.2022 Ajoneuvot Aston Martin V12 Vantage Roadster – sukunsa viimeinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 23 vuoden jälkeen Aston Martin lopettaa V12-voimanlähteen valmistajana. Lopetus tapahtui tältä osin huipulta. Eräästä syystä emme kuitenkaan suosittele harkitsemaan ostoa. Maailman arvostetuimmaksi automerkiksikin tituleerattu Aston Martin joutuu mukautumaan kunkin aikakauden ilmiöihin ja vaatimuksiin siinä missä mikä tahansa muukin merkki. Iso ja polttoaineelle perso V12 ei ole enää tätä päivää edes superautossa, siispä katselemmekin parhaillaan viimeistä V12:lla varustettua tuotanto-Astonia.Ensimmäisen omatekoisen V12:nsa Aston julkisti 90-luvun lopussa. Tuo Ford-sukuinen 5,9-litrainen vapaastihengittävä istutettiin aikanaan silloiseen DB7:ään. Sen jälkeen V12 onkin vauhdittanut lukuisia Aston Martineita. Voimanlähdemuotona se on ollut merkin ehdoton lippulaiva. Nykyinen - tai siis viimeinen - V12 -mylly oli 5,2-litrainen ja kaksoisahdettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy249 valittuaEnnen kuin pääsemme tunnelmoimaan V12 Vantage Roadsteria yhtään enempää, kerrotaan toki, että Aston ehti myydä kaikki 249 tuotettavaa yksilöä ennen kuin suuri yleisö oli nähnyt autosta vilaustakaan. Kun kerran voi valita asiakkaansa, valitsee ne kaikkein uskollisimmat.Viimeinen kahdentoista sylinterin kera Gaydonin tehtaalta ulos rullaava Aston on samalla se kaikkein tehokkain avokattoinen Vantage. Pyöreät 700 hevosvoimaa ja muikeat 752 newtonmetriä takaavat asianmukaiset jäähyväiset hienolle voimanlähdemuodolle. V12 Vantage Roadster kiihtyy nollasta sataan 3,5 sekunnissa.V12 Vantage Coupé ja -Roadster jakoivat suurimman osan ominaisuuksistaan keskenään. Kuitenkin esimerkiksi kiinteä takasiipi oli kovakattoisessa vakiona, kun taas avomalliin sen sai valinnaisena.Kaksitoistasylinterinen versio avokattoisesta Vantagesta painaa yli sata kiloa V8-mallia enemmän. Näin on siitäkin huolimatta, että auto on käynyt läpi painonhallintaohjelman, jossa painoa on säästetty muun muassa pakoputkistossa ja istuimissa, hiilikuituisista korinosista puhumattakaan. Roadster seuraa sisarmallinsa V12 Vantage Coupén (kaikki 333 kappaletta myyty) jalanjäljissä siinäkin, että se on eräänlainen widebody. Kaikki lisätyt aerodynaamiset osakokonaisuudet antavat autolle peräti kymmenkertaisen määrän lisää downforcea muihin Vantage Roadstereihin verrattuna. Auton huippunopeus on 322 km/h, ja siinä vauhdissa auto imeytyy tiehen jo yli 200 lisäkilon voimalla.Ai että kuinka silmä lepää!Lähteet: Aston Martin, Top Gear Kuvat: Aston Martin Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaAston Martin V12 Vantage S Spitfire – Achtung, Spitfire! Hatunnosto perinteiselle urheiluautolle – Aston Martin V12 Vantage V600 Katoton ja kaksipaikkainen Aston Martin V12 Speedster prototyyppi: tältä se näyttää Käytetyt erikoisuudet – Aston Martin DB7 V12 Vantage Käytetyt erikoisuudet – Aston Martin V12 Vantage Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen