5.5.2014

Koeajo: Audi A3 g-tron

Kaasuautoilu on vaivatonta, kun alla on Audin uusi A3. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, päästöt. Huonoa: kaasun tiheähkö tankkaustarve, hankintahinta, valtion veroahneus.

Kaasuauto on yhtä vaivaton ajettava kuin bensiiniserkkunsakin. Merkittävin vaiva on löytää tankkausasema, joita on vasta parikymmentä.

Potkua on aivan riittävästi, sillä moottorin 110 hevosvoimaa riittävät viemään kevyttä autoa tarvittaessa ripeästikin.

Koeajo sisälsi varsin tasapäin kaupunki-, taajama- ja maantieajoa. Ajo oli mahdollisimman ympäristöystävällistä eli kaasulla etenevää.

Noin 400 kilometrin koeajon keskikulutukseksi kaasulla ajaen tuli 4,4 kiloa sadalla kilometrillä eli lähelle kaupunkiajon luvattua keskikulutusta.

Audia on erittäin helppo ajaa. Auto on tasapainoinen ajettava niin pikkuteiden mutkissa kuin moottoritielläkin.

Ohjausvaste on erinomainen ja ohjaus tarkka. Maantiellä matkantekoa vaivaa lievähkö rauhattomuus, taipumus vaelteluun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

400 kilometriä kaasulla

Jos asuu tai liikkuu tankkausaseman liepeillä, saa kaasuautosta kukkarolle ja ympäristölle edullisen kulkuneuvon. Liikennekäytössä biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat Gasumin mukaan jopa 90 prosenttia pienemmät kuin bensiinillä.

Kaasulla ajaen toimintamatkaa on keskimäärin 400 kilometriä, bensiinillä 900 kilometriä. Tavaratilan lattian alle sijaitseviin kahteen kaasusäiliöön mahtuu 14,4 kiloa kaasua. Autossa on myös 50 litran bensiinisäiliö.

Käytettävä polttoaine paljastuu kuskille mittaristosta, auton käytös ei sitä paljasta: Audi A3 kulkee ja kiihtyy yhtä rivakasti kaasulla tai bensiinillä.

Outoa verotusta

Kaasuautoilua kuritetaan käyttövoimaverolla, jota täytyy henkilöautosta maksaa 3,1 senttiä päivältä alkavaa 100 kiloa kohden laskettuna ajoneuvon kokonaismassasta. Koeajetussa Audissa veroa kertyy 215 euroa vuodessa.

Valtio toki tarvitsee veroeuronsa, mutta on outoa periä kaasuautosta käyttövoimaveroa, jos kerran halutaan suosia ympäristöystävällistä autoilua.

Tavallista bensiiniautoa hintavamman kaasuauton ostaja tuskin haluaa ehdoin tahdoin ajaa bensiinillä. Polttoaineena kaasu on varsin edullista: vertailuhinta bensiiniin oli maaliskuussa 0,899–0,963 euroa litralta.

Kaasu tulee Venäjältä

Maakaasu tulee jalostettuna lähinnä Venäjältä, biokaasu on kotimainen uusiutuva polttoaine, jota voidaan kehittää lannasta, elintarvikejätteistä ja yhdyskuntajätteistä.

Maa- ja biokaasu ovat kemialliselta koostumukseltaan samaa ainetta eli metaania.

Muita kaasukäyttöisiä henkilöautomalleja Suomessa ovat Mercedes-Benzin B- ja E-sarjalainen, Opelin Zafira Tourer, Volkswagenin Passat, Eco Up! ja Touran -mallit.

Seatin Mii TGI ja viisiovisen Leonin kaasuversio tulevat tarjolle kesän aikana. Volkswagen Golf TGI rantautuu Suomeen elokuussa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen

Audi A3 g-tron 1.4 TFSI S tronic

Hinta alkaen

32 388 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

37 731 €

Ajoneuvovero

77 €/ v

Käyttövoimavero

215 €/ v

Moottori

1 398 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 4800-6000 r/min

Vääntö

200 Nm (1500-3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (1500-3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,8 s

Huippunopeus

197 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,2 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

88 g/km

Mitat

pituus 4310 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1394 mm, akseliväli 2620 mm
Tavaratila: 380 l
Omamassa: 1355 kg

Muu tieto

EU-kulutus (kaup./maant./yhd.), kaasu: 4,1/2,7/3,2 kg/100 km.

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat