Ajoneuvot Koeajo 28.2.2014

Koeajo: Audi A8

Audin A8 on kohtelias edustusauto, joka valaisee tien ja ympäristön parhaalla mahdollisella tavalla, mutta välttää häikäisemästä kanssaliikkujia. Hyvää: ilmajousitus, valot huomioivat muun liikenteen, pimeänäkö. Huonoa: lang-version jalkatila lepoasennossa jää melko lyhyeksi.

Audin lippulaiva haluaa nyt erottua muista Audi-malleista. Keulan ilme on matalampi kuin aikaisemmin. Konepelti, jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri yhdessä uusien ajovalojen kanssa ovat tunnusomaisia uudelle A8:lle.

Ajovaloissa käytetään uutta Matrix led-tekniikkaa, jota muun muassa auton navigaatiojärjestelmä ohjaa. Kaukovaloyksikössä on 25 yksittäistä valodiodia, jotka syttyvät, sammuvat ja himmenevät ajotilanteen mukaan. Uskomattomalta kuulostavat liki miljoona erilaista valoversiota mahdollistavat todella monipuolisen ja kuljettajaa palvelevan valojen käytön. Tai oikeastaan automatiikan, sillä valot päälle kytkettyään kuljettaja voi jättää ne auton säädeltäväksi.

Muu liikenne hyötyy

Erityisen vaikuttavaa on valojen käyttäytyminen pimeällä kaarteessa, jossa saavutetaan edellä ajava ajoneuvo ja samaan aikaan myös vastakkaisesta suunnasta lähestyy toinen ajoneuvo. Tällöin A8 käyttää kaarrevaloa valaisemaan kaarteen sisäkurvin, jättää edellä ajavan ja vastaantulevan ajoneuvon varjoon, mutta valaisee kaistojen välin ja ulkokaarteen vastaantulijan vierestä.

Tällainen valoautomatiikka on mahdollista vain erittäin monipuolisen, ympäristöstä kerätyn tiedon avulla. Tätä tietoa navigointijärjestelmälle kerätään pysäköintitutkan, etäisyystutkan ja taustapeilin kohdalla tuulilasissa olevan kameran avulla. Sama tiedonkeruu mahdollistaa myös erittäin havainnollisen pysäköinti- ja kääntymisavun ahtaissa paikoissa.

Kuljettajalla monta apulaista

Huippumalliin on tietenkin saatavilla kuljettajan avuksi myös huippuluokan turvallisuusjärjestelmät. Audi A8:ssa uusia järjestelmiä ovat kaistavahti, tuulilasinäyttö ja pimeänäköavustin. Kaistavahti tarttuu pontevasti ohjaukseen, jos järjestelmä havaitsee, että auto on ajautumassa kaistaviivojen yli.

Tuulilasinäyttö tuo ajetun nopeuden ja vallitsevan nopeusrajoituksen kätevästi kuljettajan näkökenttään, kun ne heijastuvat tuulilasiin juuri kuljettajan katseen kannalta parhaaseen kohtaan.

Pimeänäköavustin taas kykenee havaitsemaan pimeässä tai hämärässä ajolinjalla tai sitä kohti liikkuvan eläimen tai ihmisen. Ensin mahdollinen vaaratilanne korostetaan kirkkailla reunuksilla ajotietokoneen näytössä, ja lopulta tilanteesta varoitetaan kuuluvalla äänimerkillä.

Ilmajousitus ja neliveto vakiona

Uuden A8:n moottorivalikoimaan kuuluu kaksi bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa. 3.0 TFSI- bensiinimoottorin teho on 228 kW (310 hv) ja sylintereiden lepuutusjärjestelmällä varustetun 4.0 TFSI V8-biturbon 320 kW (435 hv). 3.0 TDI diesel-moottorin teho on 190 kW (258 hv) ja 4.2 TDI:n 283 kW (385 hv). Ylellisintä versiota, Audi A8 L W12 quattroa kuljettaa 6,3-litrainen moottori, jossa on tehoa 368 kW (500 hv).

Taloudellisimmillaan A8 kulkee 100 kilometriä 5,9 litralla dieseliä. Moottorina on tällöin uutta moottorisukupolvea edustava kolmelitrainen TDI. Polttoaineenkulutuksesta on nipistetty puoli litraa satasella ja hiilidioksidipäästöistä 14 grammaa kilometrillä. Tehoa kuitenkin on saatu lisää 8 hevosvoimaa ja vääntöä 30 Nm. Audi A8 on ilmajousitettu ja varustettu aina jatkuvatoimisella quattro-nelivetojärjestelmällä, jonka sieluna on itselukkiutuva ja väännön tunnistava keskitasauspyörästö.

Tyyliä sisältä ulos

Sisätiloissa käytetyt laadukkaat materiaalit ja hillitty tapa sisustaa tekevät Audin matkustamosta tyylikkään. Ylilyönteihin ei sorruta, vaikka valot ovat myös sisustuksen elementteinä. Kokonaisuuden kannalta on tärkeää, että ulkoinen tyyli säilyy tultaessa sisälle.

Mitat ovat pysyneet ennallaan. Vain pitkän Lang-version pituutta ja akseliväliä on kasvatettu 13 senttiä. Vaikka tätä mallia myydään lukumääräisesti vähän, on sen merkitys edustusautoluokassa ilman muuta merkittävä. Maahantuojan mukaan yli puolet Suomessa myytävistä A8-malleista myydään pitkällä korimallilla.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat