28.7.2022

Audi RS6 – automaailman ääripäät jo 20 vuotta yhdessä

Neljä sukupolvea Audi RS6:sia on osoittanut, että superauton suorituskyvyn voi todellakin yhdistää isoon farmariin, kysy vaikka Kimi Räikköseltä.

20 vuotta sitten, siis vuonna 2002, debyyttinsä teki yllättävän monta Volkswagen-konsernin erikoisuutta, jotka ovat sittemmin osoittautuneet eritasoisiksi menestyksiksi. Emomerkki eteni luksussegmenteissä Touaregin ja Phaetonin myötä, Porsche lanseerasi katumaasturin ja Audi teki niin seesteisestä A6:staan villin asentamalla siihen Cosworthin kanssa kehitetyn tuplaturbo-V8:n.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ärjyvä pioneeri

Jos emme ota laskuihin hetken aikaa 90-luvulla tuotannossa ollutta E34-polven BMW M5 Touringia (3,8-litraisella rivikuutosella), oli vuoden 2002 Audi RS6 Avant käytännössä maailman ensimmäinen superfarmari.

RS6:n voi kyllä todeta muuttuneen vuosien varrella.

Ensimmäisen polven RS6:n 4,2-litrainen biturbo-V8 oli todellakin Cosworthin kanssa yhteistyössä kehitetty, olihan brittimoottorivalmistaja tuolloin Audin omistuksessa. Parivaljakko sai herätettyä alumiinilohkoisesta moottorista 450 hevosvoimaa (Plus-mallissa 480) ja 580 newtonmetriä.

Jo aivan täältä alusta lähtien RS6:n ainoa mahdollinen vetotapa on ollut Quattro, näin jo aivan historiallisten syiden velvoittamana. Edellä kuvaillun voimanlähteen ja nelivedon suoman pidon turvin auto oli tarvittaessa vahva niin asfaltti-, sora-, kuin lumipinnallakin.

Jo 20 vuotta sitten Audi RS6 oli vahva myös Autobahnilla (huiput 250 km/h), kiihdytyskisoissa (0-100 km/h 4,5 sekuntia) sekä ostoskeskuksissa tai lentokenttäkuljetuksissa (455 litran tavaratila).

Kului neljä piinaavaa RS6:detonta vuotta, ennen kuin Audi avasi seuraavan luvun tässä teoksessaan. Tällä kertaa C6-alustalle rakennettuun malliin istutettiin peräti V10. Silloisten Audi R8:n ja Lamborghini Gallardon 5,2-litraiselle sukua ollut, mutta kermatetran verran pienempi voimanlähde latoi C5:een verrattuna 130 hevosvoimaa ja 70 newtonmetriä lisää.

Toisin kuin kilpailijat, Audi joutui pudottamaan harvinaiseksi jääneen sedan-mallisen RS6:n valikoimasta pois. RS6 on olemuksellisesti superfarmari.

Tuohon aikaan Audi RS6 Avantilla oli myös luontainen vihollinen, nimittäin aivan vastaavasti V10:llä varustettu superfarmari, BMW M5 Touring E61. Kilpailija jäi kuitenkin kuriositeetiksi, sillä BMW:llä M5 Sedanin ja Touringin myyntikäyrät pysyivät vahvasti porrasperäisen puolella. Audilla taas RS6 Avant oli tuolloinkin selvästi suositumpi, mikä puolestaan johti täysin päinvastaiseen tulokseen, nimittäin sedanin putoamiseen pois valikoimasta tämän sukupolven jälkeen.

Kaikkiin Audin RS-malleihin tarjotaan aina vain yhtä voimalinjaa per malli ja sukupolvi. RS6:ssa V10-aikaa kesti vain parisen vuotta.

Audi otti RS6:n - tästedes siis pelkästään Avantina - takaisin kuvioihin muutaman vuoden tauon jälkeen mallivuodelle 2013. Tässä kohtaa V8 palasi mallin keulille 4-litraisena, edelleen tuplaturbolla, tehoa nyt standardisti 560 hevosvoimaa ja vääntöä hulppeat 700 newtonmetriä. Perhefarkun moottori on perustaltaan sama, kuin esimerkiksi Bentleyn V8-malleissa tai Porsche Panamerassa, ja laatutaso sekä toisaalta myös käyttökustannukset ovat vastaavasti hyvin samaa maata.

Kuvan C7-sukupolven RS6 oli myös Kimi Räikkösen valinta perheautoksi.

Ei tarvitse olla formulamiljonääri ostaakseen RS6:n, muttei siitä ainakaan haittaa ole. Tähän kategoriaan kuuluvista henkilöistä tiettävästi ainakin Michael Schumacher sekä Kimi Räikkönen ovat aikanaan valinneet RS6:n. Heistä jälkimmäisen aiemmin omistama, vuoden 2014 RS6 Avant, keräsi kansainvälistäkin mediahuomiota ilmestyttyään netti-ilmoituksella myyntiin vuonna 2019. Kimille aiemmin kuulunut yksilö oli jonkin verran ylihintainen ja eri tavoin muun muassa tehojensa puolesta modifioitu. RS6 houkutteleekin erityisen paljon ison budjetin tuunaajia, sillä sen muokkauksia eivät koske samanlaiset kirjoittamattomat säännöt, kuin perinteisemmillä superautoilla.

Viimeisimmän polven myötä RS6:n linjat ovat sähäkämmät kuin koskaan, eikä enää jää epäselväksi mistä mallista on kyse. Tällä kertaa 4-litraista V8:aa komppaa myös 48 voltin kevythybridijärjestelmä. SUV- ja sähköautojen maailmassa RS6 jatkaa edelleen vähän erikoistakin suosiotaan, ja on huimalla monipuolisuudellaan jälleen onnistunut voittamaan ostajia puolelleen eri mantereilla.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Audi, Carbuzz Kuvat: Audi

Luetuimmat