12.8.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: sivutuulitestausta Pohjoismaissa lomaillessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Työt Mazdan kehityskeskuksessa Saksassa alkoivat heti hedelmällisesti, kun japanilaisjohtaja ymmärsi sivutuuliherkkyyden merkityksen pohjoismaisissa ajo-olosuhteissa. Kuten juttusarjan edellisessä osassa kerrottiin, aloitin vuoden 1989 alussa työt Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksessa Saksassa. Kyseinen Mazdan R&D-keskus, (Mazda Research Europe, MRE) toimi vuonna 1988 aluksi Frankfurtin keskustassa, mutta muutti loppuvuonna Oberurselin kaupunkiin. Sieltä, Weisskirchenin rautatieaseman vierestä, Mazda oli hankkinut seitsemän hehtaarin maa-alueen, jossa oli aiemmin toiminut vanha vahatehdas.Vuosi 1989 toimittiin vielä vanhassa rakennuksessa samalla kun uutta 10 000 neliömetrin toimitilaa alettiin rakentamaan. Uusi rakennus valmistui vuoden 1990 alussa, ja käsitti toimistotilojen ohella ison autohallin laitteineen testiautojen säilytystä, huoltoa ja säätöjä varten. Sijainti oli mainio koeajomahdollisuuksien kannalta. Moottoritiet olivat lähellä, ja kaikenlaisia mutkateitä löytyi runsaasti läheltä Taunus-vuoriston tuntumasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNetin puutetta, jälleen…R&D-keskuksissa on oma design-osasto, jossa tehdään ehdotuksia tulevan malliston ulkonäöstä ja sisustuksesta. Vertailevissa koeajoissa tutkitaan oman kaluston lisäksi laaja valikoima kilpailijoita. Tulevien mallien suunnittelua varten hyödynnetään laajaa tietokantaa Euroopan eri maista, muun muassa kartoitetaan kunkin maan sosioekonomiset ja demografiset (väestötilastolliset) seikat. Lisäksi selvitetään asiakkaiden arvostuksia ja autonkäyttötapoja perehtymällä kuhunkin maahan autolla ajamalla (image trip), havainnoimalla, haastattelemalla sekä teettämällä markkinatutkimuksia.Työskentelin Planning-osastolla, jossa oli haasteellinen iso työ kerätä satoja perustietoja kaikista Euroopan maista. Tietojen keruussa turvauduttiin usein maahantuojien apuun. Pyynnöstämme eri Euroopan maiden maahantuojien markkinointigurut keräsivät tiedot viranomaisilta ja muista lähteistä.Tuolloin ei ollut kaikkivaltiasta internetiä, ja sähköpostikin oli vielä lastenkengissä. Niinpä satojen perustietojen kerääminen faksilla ja kirjeitse tai haastattelemalla kustakin maasta osoittautui yllättävän työlääksi, etenkin kun samalla piti varmistaa, että eri lähteistä kerätyt tiedot olisivat mahdollisimman yhteismitallisia.Kiyoshi Fujiwara, joka nykyisin toimii Mazdan varatoimitusjohtajana.Sivutuulta matkailuautollaPlanning-osastolla oli huippuluokan osaamista: MRE:n kuuden henkilön suunnittelutiimiin kuulunut päällikkö Kiyoshi Fujiwara vieraili usein Saksassa Kielin yliopistossa hankkimassa tietoja ja ideoita istuinten ergonomian kehittämiseen. Ahkera ja idearikas Fujiwara oli todella kiinnostunut Euroopan oloista: kesälomansa ajaksi hän vuokrasi matkailuauton ja ajoi perheineen läpi Tanskan, Norjan, Ruotsin ja Suomen.Takaisin tullessaan hän ymmärsi hyvin kommenttini voimakkaasta sivutuulesta ja autojen sivutuuliherkkyydestä. Ennen reissua hän ajatteli, että sivutuuliherkkyys ei olisi ongelma Pohjoismaissa alhaisten nopeusrajoitusten vuoksi, mutta matkailuautolla tuhansia kilometrejä ajettuaan muutti mielensä. Pohjoismaista hän totesi muuten: ”Norja – parhaat maisemat, Suomi – ystävällisimmät ihmiset!”Etevästä Fujiwarasta tulikin muutaman vuoden kuluttua Mazdan Saksan tutkimuskeskuksen MRE:n johtaja. Japaniin palattuaan Fujiwara toimi muun muassa Mazdan teknisenä johtajana ja oli merkittävässä roolissa Mazdan Skyactiv-moottorien kehittämisessä.Nykyään Fujiwara on Mazdan varatoimitusjohtaja, Executive Vice President.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen