12.8.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: sivutuulitestausta Pohjoismaissa lomaillessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Työt Mazdan kehityskeskuksessa Saksassa alkoivat heti hedelmällisesti, kun japanilaisjohtaja ymmärsi sivutuuliherkkyyden merkityksen pohjoismaisissa ajo-olosuhteissa. Kuten juttusarjan edellisessä osassa kerrottiin, aloitin vuoden 1989 alussa työt Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksessa Saksassa. Kyseinen Mazdan R&D-keskus, (Mazda Research Europe, MRE) toimi vuonna 1988 aluksi Frankfurtin keskustassa, mutta muutti loppuvuonna Oberurselin kaupunkiin. Sieltä, Weisskirchenin rautatieaseman vierestä, Mazda oli hankkinut seitsemän hehtaarin maa-alueen, jossa oli aiemmin toiminut vanha vahatehdas. Vuosi 1989 toimittiin vielä vanhassa rakennuksessa samalla kun uutta 10 000 neliömetrin toimitilaa alettiin rakentamaan. Uusi rakennus valmistui vuoden 1990 alussa, ja käsitti toimistotilojen ohella ison autohallin laitteineen testiautojen säilytystä, huoltoa ja säätöjä varten. Sijainti oli mainio koeajomahdollisuuksien kannalta. Moottoritiet olivat lähellä, ja kaikenlaisia mutkateitä löytyi runsaasti läheltä Taunus-vuoriston tuntumasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Netin puutetta, jälleen… R&D-keskuksissa on oma design-osasto, jossa tehdään ehdotuksia tulevan malliston ulkonäöstä ja sisustuksesta. Vertailevissa koeajoissa tutkitaan oman kaluston lisäksi laaja valikoima kilpailijoita. Tulevien mallien suunnittelua varten hyödynnetään laajaa tietokantaa Euroopan eri maista, muun muassa kartoitetaan kunkin maan sosioekonomiset ja demografiset (väestötilastolliset) seikat. Lisäksi selvitetään asiakkaiden arvostuksia ja autonkäyttötapoja perehtymällä kuhunkin maahan autolla ajamalla (image trip), havainnoimalla, haastattelemalla sekä teettämällä markkinatutkimuksia. Työskentelin Planning-osastolla, jossa oli haasteellinen iso työ kerätä satoja perustietoja kaikista Euroopan maista. Tietojen keruussa turvauduttiin usein maahantuojien apuun. Pyynnöstämme eri Euroopan maiden maahantuojien markkinointigurut keräsivät tiedot viranomaisilta ja muista lähteistä. Tuolloin ei ollut kaikkivaltiasta internetiä, ja sähköpostikin oli vielä lastenkengissä. Niinpä satojen perustietojen kerääminen faksilla ja kirjeitse tai haastattelemalla kustakin maasta osoittautui yllättävän työlääksi, etenkin kun samalla piti varmistaa, että eri lähteistä kerätyt tiedot olisivat mahdollisimman yhteismitallisia. Kiyoshi Fujiwara, joka nykyisin toimii Mazdan varatoimitusjohtajana. Sivutuulta matkailuautolla Planning-osastolla oli huippuluokan osaamista: MRE:n kuuden henkilön suunnittelutiimiin kuulunut päällikkö Kiyoshi Fujiwara vieraili usein Saksassa Kielin yliopistossa hankkimassa tietoja ja ideoita istuinten ergonomian kehittämiseen. Ahkera ja idearikas Fujiwara oli todella kiinnostunut Euroopan oloista: kesälomansa ajaksi hän vuokrasi matkailuauton ja ajoi perheineen läpi Tanskan, Norjan, Ruotsin ja Suomen. Takaisin tullessaan hän ymmärsi hyvin kommenttini voimakkaasta sivutuulesta ja autojen sivutuuliherkkyydestä. Ennen reissua hän ajatteli, että sivutuuliherkkyys ei olisi ongelma Pohjoismaissa alhaisten nopeusrajoitusten vuoksi, mutta matkailuautolla tuhansia kilometrejä ajettuaan muutti mielensä. Pohjoismaista hän totesi muuten: ”Norja – parhaat maisemat, Suomi – ystävällisimmät ihmiset!” Etevästä Fujiwarasta tulikin muutaman vuoden kuluttua Mazdan Saksan tutkimuskeskuksen MRE:n johtaja. Japaniin palattuaan Fujiwara toimi muun muassa Mazdan teknisenä johtajana ja oli merkittävässä roolissa Mazdan Skyactiv-moottorien kehittämisessä. Nykyään Fujiwara on Mazdan varatoimitusjohtaja, Executive Vice President. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku