Ajoneuvot | 1.12.2019

Automuotoilijan luottomateriaali ei muutu – näin syntyy uusi Nissan

Uuden auton syntyprosessi vie vuosia. Suunnitelmien, luonnosten ja markkinatutkimusten lisäksi kuluu tonnikaupalla savea ennen lopullista valmistuspäätöstä. Tuotantolinjan päässä vihreää valoa tarjotaan vain harvoille onnistuneille ideoille.

Jaa artikkeli

Paddingtonin asemalla Lontoossa vastaan tulee sininen karhuherra. Satuhahmo Paddington on nyt kuitenkin sivuutettava vauhdilla, sillä luvassa on harvinaislaatuinen vierailu, eikä myöhästymiseen ole varaa.

Paddington_Lontoo_2019

Vierailukohde Nissan Design Center Europe sijaitsee varsin huomaamattomasti kanavan varrella aivan aseman tuntumassa. Muotoilukeskus ei yleensä ota vieraita vastaan, sillä rakennuksen uumenissa tehtävä työ on mitä suurimmassa määrin salaista.

Nissanin lisäksi samassa rakennuksessa majaansa pitää konsernimerkki Infiniti, joka suunnattiin alunperin Yhdysvaltain automarkkinoille tuntuvalla luksuspainotuksella.

Vaikka konserni on sama, on merkit erotettu muotoilukeskuksessa omiksi osastoikseen. Yhteistyötä ei tehdä juuri rakennuksen sähkösopimuksen vertaa enempää, vaikka johtajat esittävät avauspuheenvuoronsa vierailleen rinta rinnan. Ratkaisulla halutaan varmistua, että molemmat merkit pysyvät uskollisina omille juurilleen, eikä tahatonta sukunäköä synny suunnittelutyön eri vaiheessa.

Lontoon lisäksi Nissanilla on kaksi muutakin vastaavaa toimistoa, yksi Japanissa ja toinen Yhdysvalloissa. Apuna työskentelee myös liuta pienempiä toimistoja eri puolilla maailmaa, mutta uusien autojen ilmeestä vastaa viime kädessä tämä kolmikko, joka myös kilpailee keskenään siitä, kenen visio saa lopullisen hyväksynnän ja etenee parhaassa tapauksessa aina tuotantoon saakka.

Lontoon toimiston kädenjälki näkyy muun muassa mittavan menestyksen saavuttaneessa Nissan Qashqaissa. Valmistaja janoaa jatkumoa automallin menestykselle, joten seuraavaa sukupolvea odoteltaessa ei liene ihme, että katseet kääntyvät väistämättä Lontoon suuntaan.

Sijainti on otollinen muun muassa tulevien trendien haisteluun. Täällä ollaan vähintään askeleen verran edellä muuta Eurooppaa, kenties useammankin. Ainakin paikallisten mielestä.

Föli kokeilee kaksikerrosbussia syyskuussa

Trukkilavallinen savea

Uuden automallin tarina lähtee liikkeelle palaveripöydästä. Alkuvaiheessa visiointi on varsin lennokasta, mutta mitä pidemmälle suunnittelussa päästään, sitä enemmän realismi puhuu. Kynä ja paperi saavat pian rinnalleen Photoshopin ja virtuaalisen todellisuuden.

Luonnosten edetessä valmiimpaan suuntaan on vihdoin konkretian, eli saven vuoro.

Reilun kilon painoinen paketti sisältää kaksi ranteenpaksuista pötköä ruskeaa savea ja maksaa noin 25 euroa. Täysikokoisen auton muotojen toteuttamiseen savea kuluu helposti kaksi trukkilavallista, joten runsaasti käsityötä vaativa vaihe on tyyris myös raaka-aineiltaan.

Osan materiaalista voi toki kierrättää ja pohja rakennetaan putkirungon päälle muun muassa styroksia ja puuta hyödyntäen, mutta savessa ei voi loputtomiin säästää.

Nissan_Design_Center_2019

Konkreettinen malli on edelleen jokseenkin välttämätön osa autosuunnittelua, sillä se herättää luonnokset ja virtuaalimallit eloon. Ilman tätä vaihetta ei tuotantopäätöstä uskalla taatusti tehdä kovinkaan moni autoalan merkittävä peluri.

Savimalli ratkaisee voittajan

Pieni savimalli syntyy päivässä käsityönä. Suurempiin aikaa kuluu enemmän, vaikka apuna on 3d-tulostin, joka tekee mallin viimeistelyvalmiiksi puoli autoa kerrallaan. Todellista vastaavaa kokoluokkaa olevan mallin tulostaminen vie reilun päivän. Tulostusnopeuteen vaikuttaa koon lisäksi lopputuloksen laatu.

Yön aikana tulostuneen puolikkaan pariksi on tehtävä vielä toinen kylki, eli malli täytyy kääntää ympäri ennen aamukahvia. Vaikka ei uskoisi, tulee muutoksia vielä suurissakin malleissa yllättävän paljon.

– Joskus suunnitelmasta valmiina on vain keula, joten toteutan sen. Loppu täsmentyy myöhemmin ja malli muokataan silloin uudelleen, vieraiden savityöpajaa luotsaava Michael Ledger kertoo.

Kun savimalli on valmis, viimeistellään sen pinta ja lopulta kokonaisuus maalataan ja lakataan esittelykuntoon.

Nissanin suunnitteluprosessiin kuuluu vaihe, jossa eri muotoilutoimistojen näkemykset kuljetetaan valmiina savimalleina Japaniin pääkonttorille, jossa arvovaltainen raati kokoontuu tekemään lopullisen valinnan tulevasta tuotantomallista.

Nissan_Design_Center_2019

Se tarkoittaa, että kolme toimistoa saa jännittää kelpo tovin, mutta voittajana kotiin palaa vain yksi. Sen jälkeen muotovalio on vielä saateltava sarjatuotantovalmiuteen. Vaikka savea ei enää tarvita, on edessä mittava urakka.

Jaa artikkeli

Keskustelu