1.12.2019 Ajoneuvot Automuotoilijan luottomateriaali ei muutu – näin syntyy uusi Nissan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden auton syntyprosessi vie vuosia. Suunnitelmien, luonnosten ja markkinatutkimusten lisäksi kuluu tonnikaupalla savea ennen lopullista valmistuspäätöstä. Tuotantolinjan päässä vihreää valoa tarjotaan vain harvoille onnistuneille ideoille. Paddingtonin asemalla Lontoossa vastaan tulee sininen karhuherra. Satuhahmo Paddington on nyt kuitenkin sivuutettava vauhdilla, sillä luvassa on harvinaislaatuinen vierailu, eikä myöhästymiseen ole varaa. Vierailukohde Nissan Design Center Europe sijaitsee varsin huomaamattomasti kanavan varrella aivan aseman tuntumassa. Muotoilukeskus ei yleensä ota vieraita vastaan, sillä rakennuksen uumenissa tehtävä työ on mitä suurimmassa määrin salaista. Nissanin lisäksi samassa rakennuksessa majaansa pitää konsernimerkki Infiniti, joka suunnattiin alunperin Yhdysvaltain automarkkinoille tuntuvalla luksuspainotuksella. Vaikka konserni on sama, on merkit erotettu muotoilukeskuksessa omiksi osastoikseen. Yhteistyötä ei tehdä juuri rakennuksen sähkösopimuksen vertaa enempää, vaikka johtajat esittävät avauspuheenvuoronsa vierailleen rinta rinnan. Ratkaisulla halutaan varmistua, että molemmat merkit pysyvät uskollisina omille juurilleen, eikä tahatonta sukunäköä synny suunnittelutyön eri vaiheessa. Lontoon lisäksi Nissanilla on kaksi muutakin vastaavaa toimistoa, yksi Japanissa ja toinen Yhdysvalloissa. Apuna työskentelee myös liuta pienempiä toimistoja eri puolilla maailmaa, mutta uusien autojen ilmeestä vastaa viime kädessä tämä kolmikko, joka myös kilpailee keskenään siitä, kenen visio saa lopullisen hyväksynnän ja etenee parhaassa tapauksessa aina tuotantoon saakka. Lontoon toimiston kädenjälki näkyy muun muassa mittavan menestyksen saavuttaneessa Nissan Qashqaissa. Valmistaja janoaa jatkumoa automallin menestykselle, joten seuraavaa sukupolvea odoteltaessa ei liene ihme, että katseet kääntyvät väistämättä Lontoon suuntaan. Sijainti on otollinen muun muassa tulevien trendien haisteluun. Täällä ollaan vähintään askeleen verran edellä muuta Eurooppaa, kenties useammankin. Ainakin paikallisten mielestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Trukkilavallinen savea Uuden automallin tarina lähtee liikkeelle palaveripöydästä. Alkuvaiheessa visiointi on varsin lennokasta, mutta mitä pidemmälle suunnittelussa päästään, sitä enemmän realismi puhuu. Kynä ja paperi saavat pian rinnalleen Photoshopin ja virtuaalisen todellisuuden. Luonnosten edetessä valmiimpaan suuntaan on vihdoin konkretian, eli saven vuoro. Reilun kilon painoinen paketti sisältää kaksi ranteenpaksuista pötköä ruskeaa savea ja maksaa noin 25 euroa. Täysikokoisen auton muotojen toteuttamiseen savea kuluu helposti kaksi trukkilavallista, joten runsaasti käsityötä vaativa vaihe on tyyris myös raaka-aineiltaan. Osan materiaalista voi toki kierrättää ja pohja rakennetaan putkirungon päälle muun muassa styroksia ja puuta hyödyntäen, mutta savessa ei voi loputtomiin säästää. Konkreettinen malli on edelleen jokseenkin välttämätön osa autosuunnittelua, sillä se herättää luonnokset ja virtuaalimallit eloon. Ilman tätä vaihetta ei tuotantopäätöstä uskalla taatusti tehdä kovinkaan moni autoalan merkittävä peluri. Savimalli ratkaisee voittajan Pieni savimalli syntyy päivässä käsityönä. Suurempiin aikaa kuluu enemmän, vaikka apuna on 3d-tulostin, joka tekee mallin viimeistelyvalmiiksi puoli autoa kerrallaan. Todellista vastaavaa kokoluokkaa olevan mallin tulostaminen vie reilun päivän. Tulostusnopeuteen vaikuttaa koon lisäksi lopputuloksen laatu. Yön aikana tulostuneen puolikkaan pariksi on tehtävä vielä toinen kylki, eli malli täytyy kääntää ympäri ennen aamukahvia. Vaikka ei uskoisi, tulee muutoksia vielä suurissakin malleissa yllättävän paljon. – Joskus suunnitelmasta valmiina on vain keula, joten toteutan sen. Loppu täsmentyy myöhemmin ja malli muokataan silloin uudelleen, vieraiden savityöpajaa luotsaava Michael Ledger kertoo. Kun savimalli on valmis, viimeistellään sen pinta ja lopulta kokonaisuus maalataan ja lakataan esittelykuntoon. Nissanin suunnitteluprosessiin kuuluu vaihe, jossa eri muotoilutoimistojen näkemykset kuljetetaan valmiina savimalleina Japaniin pääkonttorille, jossa arvovaltainen raati kokoontuu tekemään lopullisen valinnan tulevasta tuotantomallista. Se tarkoittaa, että kolme toimistoa saa jännittää kelpo tovin, mutta voittajana kotiin palaa vain yksi. Sen jälkeen muotovalio on vielä saateltava sarjatuotantovalmiuteen. Vaikka savea ei enää tarvita, on edessä mittava urakka. Teksti ja kuvat Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt