1.12.2019 Ajoneuvot Automuotoilijan luottomateriaali ei muutu – näin syntyy uusi Nissan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden auton syntyprosessi vie vuosia. Suunnitelmien, luonnosten ja markkinatutkimusten lisäksi kuluu tonnikaupalla savea ennen lopullista valmistuspäätöstä. Tuotantolinjan päässä vihreää valoa tarjotaan vain harvoille onnistuneille ideoille. Paddingtonin asemalla Lontoossa vastaan tulee sininen karhuherra. Satuhahmo Paddington on nyt kuitenkin sivuutettava vauhdilla, sillä luvassa on harvinaislaatuinen vierailu, eikä myöhästymiseen ole varaa.Vierailukohde Nissan Design Center Europe sijaitsee varsin huomaamattomasti kanavan varrella aivan aseman tuntumassa. Muotoilukeskus ei yleensä ota vieraita vastaan, sillä rakennuksen uumenissa tehtävä työ on mitä suurimmassa määrin salaista.Nissanin lisäksi samassa rakennuksessa majaansa pitää konsernimerkki Infiniti, joka suunnattiin alunperin Yhdysvaltain automarkkinoille tuntuvalla luksuspainotuksella.Vaikka konserni on sama, on merkit erotettu muotoilukeskuksessa omiksi osastoikseen. Yhteistyötä ei tehdä juuri rakennuksen sähkösopimuksen vertaa enempää, vaikka johtajat esittävät avauspuheenvuoronsa vierailleen rinta rinnan. Ratkaisulla halutaan varmistua, että molemmat merkit pysyvät uskollisina omille juurilleen, eikä tahatonta sukunäköä synny suunnittelutyön eri vaiheessa.Lontoon lisäksi Nissanilla on kaksi muutakin vastaavaa toimistoa, yksi Japanissa ja toinen Yhdysvalloissa. Apuna työskentelee myös liuta pienempiä toimistoja eri puolilla maailmaa, mutta uusien autojen ilmeestä vastaa viime kädessä tämä kolmikko, joka myös kilpailee keskenään siitä, kenen visio saa lopullisen hyväksynnän ja etenee parhaassa tapauksessa aina tuotantoon saakka.Lontoon toimiston kädenjälki näkyy muun muassa mittavan menestyksen saavuttaneessa Nissan Qashqaissa. Valmistaja janoaa jatkumoa automallin menestykselle, joten seuraavaa sukupolvea odoteltaessa ei liene ihme, että katseet kääntyvät väistämättä Lontoon suuntaan.Sijainti on otollinen muun muassa tulevien trendien haisteluun. Täällä ollaan vähintään askeleen verran edellä muuta Eurooppaa, kenties useammankin. Ainakin paikallisten mielestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrukkilavallinen saveaUuden automallin tarina lähtee liikkeelle palaveripöydästä. Alkuvaiheessa visiointi on varsin lennokasta, mutta mitä pidemmälle suunnittelussa päästään, sitä enemmän realismi puhuu. Kynä ja paperi saavat pian rinnalleen Photoshopin ja virtuaalisen todellisuuden.Luonnosten edetessä valmiimpaan suuntaan on vihdoin konkretian, eli saven vuoro.Reilun kilon painoinen paketti sisältää kaksi ranteenpaksuista pötköä ruskeaa savea ja maksaa noin 25 euroa. Täysikokoisen auton muotojen toteuttamiseen savea kuluu helposti kaksi trukkilavallista, joten runsaasti käsityötä vaativa vaihe on tyyris myös raaka-aineiltaan.Osan materiaalista voi toki kierrättää ja pohja rakennetaan putkirungon päälle muun muassa styroksia ja puuta hyödyntäen, mutta savessa ei voi loputtomiin säästää.Konkreettinen malli on edelleen jokseenkin välttämätön osa autosuunnittelua, sillä se herättää luonnokset ja virtuaalimallit eloon. Ilman tätä vaihetta ei tuotantopäätöstä uskalla taatusti tehdä kovinkaan moni autoalan merkittävä peluri.Savimalli ratkaisee voittajanPieni savimalli syntyy päivässä käsityönä. Suurempiin aikaa kuluu enemmän, vaikka apuna on 3d-tulostin, joka tekee mallin viimeistelyvalmiiksi puoli autoa kerrallaan. Todellista vastaavaa kokoluokkaa olevan mallin tulostaminen vie reilun päivän. Tulostusnopeuteen vaikuttaa koon lisäksi lopputuloksen laatu.Yön aikana tulostuneen puolikkaan pariksi on tehtävä vielä toinen kylki, eli malli täytyy kääntää ympäri ennen aamukahvia. Vaikka ei uskoisi, tulee muutoksia vielä suurissakin malleissa yllättävän paljon.– Joskus suunnitelmasta valmiina on vain keula, joten toteutan sen. Loppu täsmentyy myöhemmin ja malli muokataan silloin uudelleen, vieraiden savityöpajaa luotsaava Michael Ledger kertoo.Kun savimalli on valmis, viimeistellään sen pinta ja lopulta kokonaisuus maalataan ja lakataan esittelykuntoon.Nissanin suunnitteluprosessiin kuuluu vaihe, jossa eri muotoilutoimistojen näkemykset kuljetetaan valmiina savimalleina Japaniin pääkonttorille, jossa arvovaltainen raati kokoontuu tekemään lopullisen valinnan tulevasta tuotantomallista.Se tarkoittaa, että kolme toimistoa saa jännittää kelpo tovin, mutta voittajana kotiin palaa vain yksi. Sen jälkeen muotovalio on vielä saateltava sarjatuotantovalmiuteen. Vaikka savea ei enää tarvita, on edessä mittava urakka.Teksti ja kuvat Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla - avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä