2.7.2019

BMW-kehityspomo: Sähköautot eivät kiinnosta eurooppalaisia

Klaus Fröhlich

Ladattavat hybridit ovat toistaiseksi paras ratkaisu Eurooppaan, uskoo BMW:n kehitysjohtaja.

–Kysyntää täyssähköautoille ei ole, BMW:n kehitysjohtaja Klaus Fröhlich latasi alkuviikosta Münchenissä yhtiön NextGen-teknologiapäivillä.

Euroopan markkinatilanteeseen viittaava väite on kova: kilpailijat, kuten Audi, Mercedes-Benz ja Jaguar ovat kuluvan vuoden aikana julkaisseet täyssähköiset katumaasturinsa, ja taustalla Volkswagen Groupin ja Daimlerin kaltaiset emokonsernit polttavat kymmeniä miljardeja sähköautokilpailussa. Tähän konserneja motivoi Euroopan unionin huipputiukat päästötavoitteet, niin kutsuttu 95 gramman raja. Tavoitteesta luisuttiin entistä kauemmas viime vuonna, mistä Moottori uutisoi viikko sitten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarve vai pakko?

Forbesin haastattelussa Fröhlich nostaa esiin kiinnostavan pointin.

–Sähköautojen tarve tulee viranomaisvaatimuksista, ei asiakaskysynnästä.

Hän jatkaa kertomalla, miten autoala kyllä voisi myydä miljoona sähköautoa eurooppalaisille, jos kysyntää syntyisi.

Kannustimien ansiosta näin onkin käynyt esimerkiksi Norjassa. Mutta esimerkiksi energiapolitiikkansa sotkeneessa Saksassa tilanne on Fröhlichin mukaan täysin erilainen: sähkö maksaa 50 senttiä kilowattitunnilta, joten sähköauto ei välttämättä tule pikkudieseliä edullisemmaksi ajaa. Ja tähän päälle tulevat latausinfraan ja jälleenmyyntiarvoon liittyvät pelot.

Takana etumatka

BMW Concept iX3
BMW iX3 Concept

Fröhlich on sikäli mielenkiintoinen hahmo kommentoimaan sähköautoilua, sillä hänen työnantaja BMW otti varaslähdön sähkökilpaan i3-mallillaan jo vuonna 2013. Fröhlichin mukaan BMW:n sähköautoohjelma alkoi jo vuonna 2004, kun kilpailijat ryhtyivät toimeen vuosikymmen myöhemmin. Silti vielä tänään BMW:n ainoa sähköauto on yhä i3, eikä se ole saamassa jatkoa malli-iän täytyttyä vuonna 2022. Yhtiöltä on kyllä tulossa esimerkiksi täyssähköinen iX3-katumaasturi ja muita sähköautoja, mutta kilpailijat ovat nyt edellä.

–Täyssähköautot ovat hyviä Yhdysvaltojen Kaliforniaan ja Kiinaan, muualla maailmassa suuriakkuiset ladattavat hybridit toimivat paremmin.

Yhdysvalloissa sähköautot toimivat hänen mielestään siksi, että ostajilla on usein valmiiksi monta autoa, eli hän voi käyttää sähköautoa paikallisajoihin ja toista vaihtoehtoa pidempiin siirtymiin.

Mistä haluamme maksaa?

Sähköautojen toimintamatkasta Fröhlichillä on selvä näkemys: kysymys on vain siitä, mihin sinulla on varaa.

–Maksat toimintamatkasta, ero 350 ja 600 kilometrin välillä on 10 000 euroa. Tarjoa molemmat vaihtoehdot ja katso, kuinka moni on lopulta valmis maksamaan 600 kilometristä?

suomalaiset haluavat ladata sähköautot kotona

Euroopassa Fröhlich näkee ladattavat hybridit toistaiseksi houkuttelevimpana teknologiana. Kultakaivos nekään eivät autonvalmistajalle ole.

–Ladattavat hybridit eivät ole sähköautoja kalliimpia, mutta ne ovat tuhansia euroja perinteisiä polttomoottoreita arvokkaampia, eikä tätä hintalisää voida velottaa täysin asiakkaalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vasta historia arvioi strategian

Hänen mielestään siirtymää sähköistykseen on ylihehkutettu. Sähköautojen materiaalikulut ovat akkujen takia korkeat, ja sähköautojen kysynnän kasvaessa voivat akkukulut nousta entisestään.

On vaikea sanoa ovatko Fröhlichin kommentit syitä vai seurauksia BMW:n sähköautotilanteesta. Ainakin hän yrittää vakuutella työnantajansa olevan tilanteen tasalla.

–Emme ole myöhässä sähköautojen suhteen. Ei ole tarpeeksi asiakkaita ostamaan 70 000–100 000 euron autoja.

Kommentillaan hän viitannee suoraan Jaguar I-Paceen, Audi E-troniin ja Mercedes-Benz EQC:hen.

Kolmikon myynti tuleekin näyttämään, oliko BMW:n strategia oikea ja Fröhlichin kommentit vilpittömiä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW

Luetuimmat