2.7.2019 Ajoneuvot BMW-kehityspomo: Sähköautot eivät kiinnosta eurooppalaisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattavat hybridit ovat toistaiseksi paras ratkaisu Eurooppaan, uskoo BMW:n kehitysjohtaja. –Kysyntää täyssähköautoille ei ole, BMW:n kehitysjohtaja Klaus Fröhlich latasi alkuviikosta Münchenissä yhtiön NextGen-teknologiapäivillä. Euroopan markkinatilanteeseen viittaava väite on kova: kilpailijat, kuten Audi, Mercedes-Benz ja Jaguar ovat kuluvan vuoden aikana julkaisseet täyssähköiset katumaasturinsa, ja taustalla Volkswagen Groupin ja Daimlerin kaltaiset emokonsernit polttavat kymmeniä miljardeja sähköautokilpailussa. Tähän konserneja motivoi Euroopan unionin huipputiukat päästötavoitteet, niin kutsuttu 95 gramman raja. Tavoitteesta luisuttiin entistä kauemmas viime vuonna, mistä Moottori uutisoi viikko sitten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarve vai pakko? Forbesin haastattelussa Fröhlich nostaa esiin kiinnostavan pointin. –Sähköautojen tarve tulee viranomaisvaatimuksista, ei asiakaskysynnästä. Hän jatkaa kertomalla, miten autoala kyllä voisi myydä miljoona sähköautoa eurooppalaisille, jos kysyntää syntyisi. Kannustimien ansiosta näin onkin käynyt esimerkiksi Norjassa. Mutta esimerkiksi energiapolitiikkansa sotkeneessa Saksassa tilanne on Fröhlichin mukaan täysin erilainen: sähkö maksaa 50 senttiä kilowattitunnilta, joten sähköauto ei välttämättä tule pikkudieseliä edullisemmaksi ajaa. Ja tähän päälle tulevat latausinfraan ja jälleenmyyntiarvoon liittyvät pelot. Takana etumatka BMW iX3 Concept Fröhlich on sikäli mielenkiintoinen hahmo kommentoimaan sähköautoilua, sillä hänen työnantaja BMW otti varaslähdön sähkökilpaan i3-mallillaan jo vuonna 2013. Fröhlichin mukaan BMW:n sähköautoohjelma alkoi jo vuonna 2004, kun kilpailijat ryhtyivät toimeen vuosikymmen myöhemmin. Silti vielä tänään BMW:n ainoa sähköauto on yhä i3, eikä se ole saamassa jatkoa malli-iän täytyttyä vuonna 2022. Yhtiöltä on kyllä tulossa esimerkiksi täyssähköinen iX3-katumaasturi ja muita sähköautoja, mutta kilpailijat ovat nyt edellä. –Täyssähköautot ovat hyviä Yhdysvaltojen Kaliforniaan ja Kiinaan, muualla maailmassa suuriakkuiset ladattavat hybridit toimivat paremmin. Yhdysvalloissa sähköautot toimivat hänen mielestään siksi, että ostajilla on usein valmiiksi monta autoa, eli hän voi käyttää sähköautoa paikallisajoihin ja toista vaihtoehtoa pidempiin siirtymiin. Mistä haluamme maksaa? Sähköautojen toimintamatkasta Fröhlichillä on selvä näkemys: kysymys on vain siitä, mihin sinulla on varaa. –Maksat toimintamatkasta, ero 350 ja 600 kilometrin välillä on 10 000 euroa. Tarjoa molemmat vaihtoehdot ja katso, kuinka moni on lopulta valmis maksamaan 600 kilometristä? Euroopassa Fröhlich näkee ladattavat hybridit toistaiseksi houkuttelevimpana teknologiana. Kultakaivos nekään eivät autonvalmistajalle ole. –Ladattavat hybridit eivät ole sähköautoja kalliimpia, mutta ne ovat tuhansia euroja perinteisiä polttomoottoreita arvokkaampia, eikä tätä hintalisää voida velottaa täysin asiakkaalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vasta historia arvioi strategian Hänen mielestään siirtymää sähköistykseen on ylihehkutettu. Sähköautojen materiaalikulut ovat akkujen takia korkeat, ja sähköautojen kysynnän kasvaessa voivat akkukulut nousta entisestään. On vaikea sanoa ovatko Fröhlichin kommentit syitä vai seurauksia BMW:n sähköautotilanteesta. Ainakin hän yrittää vakuutella työnantajansa olevan tilanteen tasalla. –Emme ole myöhässä sähköautojen suhteen. Ei ole tarpeeksi asiakkaita ostamaan 70 000–100 000 euron autoja. Kommentillaan hän viitannee suoraan Jaguar I-Paceen, Audi E-troniin ja Mercedes-Benz EQC:hen. Kolmikon myynti tuleekin näyttämään, oliko BMW:n strategia oikea ja Fröhlichin kommentit vilpittömiä. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku