2.7.2019 Ajoneuvot BMW-kehityspomo: Sähköautot eivät kiinnosta eurooppalaisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattavat hybridit ovat toistaiseksi paras ratkaisu Eurooppaan, uskoo BMW:n kehitysjohtaja. –Kysyntää täyssähköautoille ei ole, BMW:n kehitysjohtaja Klaus Fröhlich latasi alkuviikosta Münchenissä yhtiön NextGen-teknologiapäivillä.Euroopan markkinatilanteeseen viittaava väite on kova: kilpailijat, kuten Audi, Mercedes-Benz ja Jaguar ovat kuluvan vuoden aikana julkaisseet täyssähköiset katumaasturinsa, ja taustalla Volkswagen Groupin ja Daimlerin kaltaiset emokonsernit polttavat kymmeniä miljardeja sähköautokilpailussa. Tähän konserneja motivoi Euroopan unionin huipputiukat päästötavoitteet, niin kutsuttu 95 gramman raja. Tavoitteesta luisuttiin entistä kauemmas viime vuonna, mistä Moottori uutisoi viikko sitten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarve vai pakko?Forbesin haastattelussa Fröhlich nostaa esiin kiinnostavan pointin.–Sähköautojen tarve tulee viranomaisvaatimuksista, ei asiakaskysynnästä.Hän jatkaa kertomalla, miten autoala kyllä voisi myydä miljoona sähköautoa eurooppalaisille, jos kysyntää syntyisi.Kannustimien ansiosta näin onkin käynyt esimerkiksi Norjassa. Mutta esimerkiksi energiapolitiikkansa sotkeneessa Saksassa tilanne on Fröhlichin mukaan täysin erilainen: sähkö maksaa 50 senttiä kilowattitunnilta, joten sähköauto ei välttämättä tule pikkudieseliä edullisemmaksi ajaa. Ja tähän päälle tulevat latausinfraan ja jälleenmyyntiarvoon liittyvät pelot.Takana etumatkaBMW iX3 ConceptFröhlich on sikäli mielenkiintoinen hahmo kommentoimaan sähköautoilua, sillä hänen työnantaja BMW otti varaslähdön sähkökilpaan i3-mallillaan jo vuonna 2013. Fröhlichin mukaan BMW:n sähköautoohjelma alkoi jo vuonna 2004, kun kilpailijat ryhtyivät toimeen vuosikymmen myöhemmin. Silti vielä tänään BMW:n ainoa sähköauto on yhä i3, eikä se ole saamassa jatkoa malli-iän täytyttyä vuonna 2022. Yhtiöltä on kyllä tulossa esimerkiksi täyssähköinen iX3-katumaasturi ja muita sähköautoja, mutta kilpailijat ovat nyt edellä.–Täyssähköautot ovat hyviä Yhdysvaltojen Kaliforniaan ja Kiinaan, muualla maailmassa suuriakkuiset ladattavat hybridit toimivat paremmin.Yhdysvalloissa sähköautot toimivat hänen mielestään siksi, että ostajilla on usein valmiiksi monta autoa, eli hän voi käyttää sähköautoa paikallisajoihin ja toista vaihtoehtoa pidempiin siirtymiin.Mistä haluamme maksaa?Sähköautojen toimintamatkasta Fröhlichillä on selvä näkemys: kysymys on vain siitä, mihin sinulla on varaa.–Maksat toimintamatkasta, ero 350 ja 600 kilometrin välillä on 10 000 euroa. Tarjoa molemmat vaihtoehdot ja katso, kuinka moni on lopulta valmis maksamaan 600 kilometristä?Euroopassa Fröhlich näkee ladattavat hybridit toistaiseksi houkuttelevimpana teknologiana. Kultakaivos nekään eivät autonvalmistajalle ole.–Ladattavat hybridit eivät ole sähköautoja kalliimpia, mutta ne ovat tuhansia euroja perinteisiä polttomoottoreita arvokkaampia, eikä tätä hintalisää voida velottaa täysin asiakkaalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVasta historia arvioi strategianHänen mielestään siirtymää sähköistykseen on ylihehkutettu. Sähköautojen materiaalikulut ovat akkujen takia korkeat, ja sähköautojen kysynnän kasvaessa voivat akkukulut nousta entisestään.On vaikea sanoa ovatko Fröhlichin kommentit syitä vai seurauksia BMW:n sähköautotilanteesta. Ainakin hän yrittää vakuutella työnantajansa olevan tilanteen tasalla.–Emme ole myöhässä sähköautojen suhteen. Ei ole tarpeeksi asiakkaita ostamaan 70 000–100 000 euron autoja.Kommentillaan hän viitannee suoraan Jaguar I-Paceen, Audi E-troniin ja Mercedes-Benz EQC:hen.Kolmikon myynti tuleekin näyttämään, oliko BMW:n strategia oikea ja Fröhlichin kommentit vilpittömiä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta