18.12.2020

BMW R 1800 GS Concept olisi toteutuessaan maailman suurin seikkailupyörä

BMW R18 -cruiserin moottori seikkailupyörä R 1250 GS:n rungossa on mielenkiintoinen konsepti, mutta onko sille todellisuudessa tarvetta?

BMW R18 -cruiserin 1 802-kuutioinen kaksisylinterinen boxer on iskutilavuudeltaan kaikkien aikojen suurin BMW:n valmistama moottoripyörän moottori. Tehossa se jää kauas tehokkaimman BMW-moottorin taakse (S1000RR, 207 hv), ja ilmajäähdytteisenä ja kaksisylinterisenä se on toki tekniikaltaan paljon konservatiivisempi kuin esimerkiksi kymmenen vuoden ikään ehtinyt K1600-sarjan kuusisylinterinen rivimoottori. Mutta suurella iskutilavuudella on mahdollisuus saada paljon vääntöä jo alakierroksilla, mikä olisi moottorin tärkein vahvuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi versiota

BMW-varusteita ja -tarvikkeita toimittava brittiläinen Nippy Normans pyöritteli mielessään mahdollisuutta asentaa mammuttimainen R18-moottori BMW:n ison seikkailupyörän eli R 1250 GS:n runkoon, toki tässä vaiheessa vain teoriassa. Apuun pyydettiin Kardesign Ltd, jonka muotoilija Kar Lee hahmotteli miltä 1 800-kuutoinen GS voisi näyttää. Tuloksena on kaksi luonnosta, alumiinivanteinen R 1800 GS ja pinnavanteilla ja pidemmillä joustovaroilla varustettu R 1800 GS Adventure.

R18-viritteisenä ilmajäähdytteinen boxer tuottaa maltillisen 91 hevosvoiman teholukeman 4750 kierroksella. Vääntöä se tarjoaa 158 newtonmetriä 3000 kierroksella. Nippy Normansin mukaan moottorista saisi helpolla ulos noin 140 hevosvoiman huipputehon. Se on käytännössä lähes sama lukema kuin R 1250 GS:n 136 hevosvoimaa eikä arvioitu 155 newtonmetrin vääntölukemakaan ole ratkaisevasti isompi kuin GS:n 143 newtonmetriä.

Tappavan tasaista vääntöä

Suurin ero GS-moottoriin olisi kierrosluvuissa, joilla parhaimmat teho- ja vääntölukemat saataisiin. Kun GS:n maksimitehon kierrosluku on 7 750 kierrosta ja väännölle vastaava lukema 6 250 kierrosta, niin Nippy Normansin mukaan R18-moottorin maksimiväännöstä 90 prosenttia olisi mahdollisuus saada jo 2 000 kierrokselta alkaen. Se tarkoittaisi, että siitä saataisiin käytännössä koko kierrosalueella yhtä paljon vääntöä kuin on GS:n maksimivääntö. Se merkitsisi täysin uudenlaista ajokokemusta.

Toki tällä herkulla olisi myös kääntöpuolensa, paino. Kun 110-kiloinen moottori asennettaisiin GS:n runkoon, olisi pyörän kokonaispaino noin 280 kiloa. Toiseksi ongelmaksi voisi muodostua ilmajäähdytteisen moottorin korkeamman viritysasteen ja vaadittujen Euro 5 -päästömääräysten yhdistäminen. Lisäksi herää kysymys, tarvitseeko R 1250 GS enää lisää voimaa, varsinkaan jos se tuo mukanaan lisäpainoa?

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Nippy Normans

Luetuimmat