18.12.2020 Ajoneuvot BMW R 1800 GS Concept olisi toteutuessaan maailman suurin seikkailupyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW R18 -cruiserin moottori seikkailupyörä R 1250 GS:n rungossa on mielenkiintoinen konsepti, mutta onko sille todellisuudessa tarvetta? BMW R18 -cruiserin 1 802-kuutioinen kaksisylinterinen boxer on iskutilavuudeltaan kaikkien aikojen suurin BMW:n valmistama moottoripyörän moottori. Tehossa se jää kauas tehokkaimman BMW-moottorin taakse (S1000RR, 207 hv), ja ilmajäähdytteisenä ja kaksisylinterisenä se on toki tekniikaltaan paljon konservatiivisempi kuin esimerkiksi kymmenen vuoden ikään ehtinyt K1600-sarjan kuusisylinterinen rivimoottori. Mutta suurella iskutilavuudella on mahdollisuus saada paljon vääntöä jo alakierroksilla, mikä olisi moottorin tärkein vahvuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi versiotaBMW-varusteita ja -tarvikkeita toimittava brittiläinen Nippy Normans pyöritteli mielessään mahdollisuutta asentaa mammuttimainen R18-moottori BMW:n ison seikkailupyörän eli R 1250 GS:n runkoon, toki tässä vaiheessa vain teoriassa. Apuun pyydettiin Kardesign Ltd, jonka muotoilija Kar Lee hahmotteli miltä 1 800-kuutoinen GS voisi näyttää. Tuloksena on kaksi luonnosta, alumiinivanteinen R 1800 GS ja pinnavanteilla ja pidemmillä joustovaroilla varustettu R 1800 GS Adventure.R18-viritteisenä ilmajäähdytteinen boxer tuottaa maltillisen 91 hevosvoiman teholukeman 4750 kierroksella. Vääntöä se tarjoaa 158 newtonmetriä 3000 kierroksella. Nippy Normansin mukaan moottorista saisi helpolla ulos noin 140 hevosvoiman huipputehon. Se on käytännössä lähes sama lukema kuin R 1250 GS:n 136 hevosvoimaa eikä arvioitu 155 newtonmetrin vääntölukemakaan ole ratkaisevasti isompi kuin GS:n 143 newtonmetriä.Tappavan tasaista vääntöäSuurin ero GS-moottoriin olisi kierrosluvuissa, joilla parhaimmat teho- ja vääntölukemat saataisiin. Kun GS:n maksimitehon kierrosluku on 7 750 kierrosta ja väännölle vastaava lukema 6 250 kierrosta, niin Nippy Normansin mukaan R18-moottorin maksimiväännöstä 90 prosenttia olisi mahdollisuus saada jo 2 000 kierrokselta alkaen. Se tarkoittaisi, että siitä saataisiin käytännössä koko kierrosalueella yhtä paljon vääntöä kuin on GS:n maksimivääntö. Se merkitsisi täysin uudenlaista ajokokemusta.Toki tällä herkulla olisi myös kääntöpuolensa, paino. Kun 110-kiloinen moottori asennettaisiin GS:n runkoon, olisi pyörän kokonaispaino noin 280 kiloa. Toiseksi ongelmaksi voisi muodostua ilmajäähdytteisen moottorin korkeamman viritysasteen ja vaadittujen Euro 5 -päästömääräysten yhdistäminen. Lisäksi herää kysymys, tarvitseeko R 1250 GS enää lisää voimaa, varsinkaan jos se tuo mukanaan lisäpainoa?Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Nippy Normans Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”