Ajoneuvot | Uutinen | 22.3.2020

Kauppa käy merkki kerrallaan – chat-autokauppa nousukiidossa

Chatissa aloitettu autokauppa on nostanut päätään Suomessa jo ennen koronavirusepidemiaa. Sopivan auton voi halutessaan tilata jopa kotiovelle, jolloin käytössä on myös lakisääteinen palautusoikeus.

Jaa artikkeli

Jos Yhdysvalloissa autokauppiaat ovat turvautuneet koronan aikaan kotikäynteihin ja paperitöihin ulkosalla, on suomalaisella Kamuxilla paljon tekstaajavaltiolle soveltuvampi ratkaisu. Uusien autojen lisäksi käytettyjen autojen kauppa on siirtymässä enemmän etäkauppaan ja automyyjää lähestytään nykyisin yhä useammin chat-keskustelun kautta.

– Kauppoja chatin välityksellä teimme viime vuonna noin 1 000 kappaletta. Vuoden aikana chat-keskustelujen määrä on tuplaantunut. Tällä hetkellä puhumme noin 20 000 keskustelusta vuositasolla. Kyllä se kertoo asiointitavan muutoksesta selvää kieltä, kommentoi Kamuxin chat-ryhmän vetäjä Aku Korpela.

Chatin nähdään palvelevan hyvin esimerkiksi vuorotyötä tekevien ja muuten kiireisten ihmisten arjessa. Tyypilliset myymälöiden aukioloajat eivät palvele kaikkia. Toisaalta chattia käytetään jäänsärkijänä myös silloin, kun mielenkiintoinen auto sijaitsee eri paikkakunnalla.

– Nykyään ihmisillä on usein netistä jo katsottu se auto, joka kiinnostaa. Siitä on kuitenkin yhä edelleen kysymyksiä ja tässä vaiheessa chat-palvelu astuu mukaan kuvaan. Asiakas saa heti vastauksia kysymyksiinsä. Keskustelussa pohjaamme kuntoarvioon, mutta tarvittaessa saamme nopeasti lisää tietoa autosta myyjäverkostomme kautta. Autosta saa siis kattavan ja luotettavan käsityksen, vaikka se sijaitsisi toisella puolella Suomea. Monet haluavatkin keskustelun jälkeen autosta suoraan tarjouksen sähköpostiin, toteaa Kamuxin Suomen maajohtaja Tommi Iiskonmäki toteaa.

Kamuxin mukaan palvelutason salaisuutena ovat oikeat myyjät trendikkäiden chatbottien sijaan.
– Jos käyttäisimme chat-botteja, minun mielestäni koko hommaa ei kannattaisi tehdä. Vaikka kauppa tapahtuu verkosta, niin kyse on ihmisten välisestä kanssakäymisestä. Botti ei voi tehdä tarjousta asiakkaalle, sillä kyse on neuvottelusta ja vuorovaikutuksesta. Usein kauppaan liittyy vaihtoauton arviointi ja hinnoittelu. Meillä pitää olla asiantunteva myyjä keskustelukumppanina, joka voi tehdä tarjouksen saman tien, Korpela jatkaa.

Innokkaimmat verkoston myyjät tahkoavat 150 chat-kauppaa vuodessa. Asiakas puolestaan voi valita, tuodaanko sopiva auto myymälään vai kotiovelle. Myymälätilauksen yhteydessä asiakas sitoutuu varausmaksuun, kun taas kotitoimitusta koskee etämyynnin lakisääteinen 14 päivän palautusoikeus.

Lähde: Kamux Kuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu