20.3.2020

Automyyntiä kotikäynnillä: yhdysvaltalaiset autokauppiaat käyvät koronaa vastaan

Automyyntiä kotikäynnillä

Koronaviruksen aiheuttama taantuma näkyy myös Yhdysvaltain autokaupassa. Vahinkoja kuitenkin torjutaan edullisella rahoituksella, kotikäynneillä ja etäisyydellä.

Vaikka koronavirus tuntuu vahvasti jokaisella talouden alalla, löytyy yhdysvaltalaisista autokauppiaista vielä sitä kuuluisaa yrittämisen henkeä. Ravintoloiden vanavedessä liikesuunta on käännetty toisin päin, eli nyt autokauppias tulee autosta kiinnostuneen luokse.

Bloomberg raportoi seattlelaisesta automyyjästä, jonka asiakas oli kiinnostunut Kian tila-autosta. Asiakas oli ottanut liikkeeseen yhteyttä edullisen rahoitustarjouksen perässä. 400 vahvistetun koronavirustapauksen Washingtonin osavaltiossa asiakas ei kuitenkaan missään tapauksessa halunnut lähteä autoliikkeeseen.

Myyjä ratkaisi tilanteen lähettämällä asiamiehensä kotikäynnille hyvin varustellun auton kanssa. Asiakas laittoi nimet paperiin noin 37 000 euron ajoneuvosta. Myyjä kiittelee, että tällä kertaa asiakas suostui ottamaan liikkeen edustajan vastaan.

– Jos he sallivat, me tulemme kyllä heidän luokseen, kommentoi automyyjä Jim Ault.
– Volyymit ovat alhaalla, mutta kauppa käy yhä.

Aultin mukaan hänen myynnissään on noin viidenneksen lasku tähän mennessä maaliskuussa, ja Yhdysvalloissa paheneva koronaviruskriisi tuskin helpottaa tilannetta. Yksi autokauppa tuskin kääntää tilannetta, mutta kotikäynneillä voidaan helpottaa tilannetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Desinfiointia ja etäisyyttä

Toinen autokauppias kertoo, että asiakkaat kyllä tulevat liikeeseen, mutta vaihtoauton arviointi ja paperityöt halutaan hoitaa muista etäällä, yleensä parkkipaikalla. Asiakkaat eivät mielellään ole liikkeessä sisällä muiden kanssa.

– Nyt ovat epätavalliset ajat, joten täytyy tehdä epätavallisia asioita, kommentoi autoliikeketjun eteläisissä osavaltioissa omistava Mike Bowsher.

Ohiolaisessa Ford-liikkeessä autojen sisätilat puhdistetaan desinfiointiliinoilla ennen ja jälkeen kuin ne saapuvat huoltoon tai ne viedään myyntitiloihin. Liikkeiden aukioloaikoja on tiivistetty ja ne on pidetään auki pääkallomiehityksellä sen sijaan, että ne suljettaisiin täysin. Näin myös työntekijät saavat palkkaa.

– Jos suljet autoliikkeet, miten lääkäreiden autot ja tavaroiden toimituksessa käytettävät kuorma-autot saavat huoltonsa, kommentoi Ford-myyjä Rhett Ricart.

autokauppa

Vahingontorjuntaa rahoitustarjouksilla

Monien merkkien rahoituskampanjat muistuttavat General Motorsin "Keep American Rolling" -tarjouskampanjaa, jonka GM tarjosi WTC-iskujen jälkipäivinä. Kampanjaa kehutaan vuolaasti sen roolista syvän taantuman torjumisessa syksyllä 2001. Myös GM tarjoaa nyt edullisia rahoituksia eri merkkiensä kautta. Odotettavissa on, että muut Yhdysvalloissa myytävät automerkit seuraavat perässä vahinkoja rajatakseen.

Finanssipankki Morgan Stanleyllä uskotaan, että kampanjoista huolimatta maan automyynti saattaa pudota 15,5 miljoonaan autoon, eli taantumalukemiin. Viime vuonna maassa myytiin 17 miljoonaa autoa.

Myös yhdysvaltalaisille autovalmistajille näkymät ovat niin ikään surkeat. Teslan vuosimyynti tulee heikkenemään Model Y:n esittelystä huolimatta ja General Motors joutuu käyttämään 3,5 miljardia dollaria kassastaan. Ford kertoi jäädyttävänsä osinkonsa tältä vuodelta ja lainaavansa 15,4 miljardia dollaria, venyttäen nykyiset luotonantajat loppuun. Myös Ford käynnistää Yhdysvalloissa edullisen autorahoituskampanjan myynnin piristämiseksi.

Lähde: Bloomberg Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat