10.7.2020

Uudehkon merkin ensimmäinen täyssähköinen – Cupra el-Born

Cupra el-Born

Cupra el-Born on varsin tuoreen automerkin ensimmäinen sähköauto. Sporttisuus tuntuu olevan tähtäimessä, mutta tärkeämpää lienee lupailtu jopa 500 kilometrin toimintamatka.

Cupra el-Born haluaa vastata konsernin arkisähköautojen sporttisemmasta puolesta, kun kauan odotettu samalle MEB-pohjalevylle perustuva sisar Volkswagen ID.3 keskittyy arkikäytettävyyteen. Tiedotteessa ensimmäiseksi nostettu paljastettu arvo on kiihtyvyys paikaltaan 50 kilometrin tuntinopeuteen, joka vie 2,9 sekuntia. Lisäksi Cupra painottaa, että autosta löytyy erityisesti tätä mallia varten kehitetty DCC Sport.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Todellisuudessa arkikäytön kannalta huomattavasti merkittävämpi tekijä saattaa olla latausteho, akun koko ja akun mahdollistama toimintamatka. Akun kapasiteetti on 82 kilowattituntia, josta käytettävissä on 77 kilowattituntia. Tämän avulla autolla lupaillaan pääsevän jopa 500 kilometriä yhdellä latauksella.

Pikalatauksen kyvykkyydestä paljastetaan mahdollisuus saada vähintään 260 kilometriä lisää toimintamatkaa puolen tunnin latauksen aikana. Tämän voisi arvailla tarkoittavan 100 kilowatin lataustehoa.

Cupran luonne

Ainakin puheissa paino on vahvasti mallin sporttisessa luonteessa ja kuinka tämä on ollut keskiössä koko kehitysvaiheen ajan. Dynamic Chassis Control Sport (DCC Sport) on alustansäätöjärjestelmä, joka on kehitetty erityisesti tätä autoa varten ja sen luvataan mukautuvan kaikenlaisiin olosuhteisiin. Tämä tarkoittanee iskunvaimennuksen säätöä, mutta asiaa ei ole paljastettu.

– Cupra el-Bornissa on nähtävissä kaikki Cupra-brändin geenit. Olemme vieneet alkuperäisen konseptiauton seuraavalle tasolle luoden yhä urheilullisemman ja dynaamisemman muotokielen ja suunnitelleet uudelleen sen teknologian. Cupra el-Born on elävä todiste suorituskyvyn ja täyssähköauton upeasta yhteensopivuudesta, kehuu Cupran toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

Cupran luonne

Sisätilojen puolella Cupra haluaa yhdistää laatua suorituskykyominaisuuksiin. Etuistuimiin on haettu kuppipenkkimäistä tunnelmaa integroiduilla niskatuilla ja ohjauspyörässä on sekä ajotilanvalitsin että Cupra -painikkeet. Lisätty todellisuus, eli AR-teknologia, on osa heijastusnäytön toimintaa.

Materiaalivalintoihin kerrotaan kiinnitetyn huomiota laatuvaikutelman varmistamiseksi, mutta myös kestävä kehitys on otettu huomioon. Sisätiloissa on nimittäin hyödynnetty jonkin verran kierrätysmateriaaleja, vaikka niiden sijaintia ei olekaan paljastettu. Mittojen osalta voinee arvailla Cupran olevan varsin lähellä ID.3:n arvoja.

Uusi Cupra el-Born valmistetaan Volkswagenin Zwickaun tehtaassa Itä-Saksassa, eli samassa paikassa sisarensa Volkswagen ID.3:n kanssa. Cupran uutta sähköautomallia lupaillaan vuodelle 2021.

 

Kuvat ja lähde: Cupra

 

Luetuimmat