16.4.2021

Dacialle kaksi tähteä kolariturvallisuudesta – huono Euro NCAP -tulos

Dacia Sandero ja Sandero Stepway

Euro NCAP antoi Dacialle kaksi tähteä kolariturvallisuudesta. Nyt vaarassa on myös jo kertaalleen saadun palkinnon peruminen.

Törmäystestiohjelma Euro NCAP luovutti Dacialle kaksi tähteä kolariturvallisuudesta. Tämä koskee Dacia Logan ja Dacia Stepway -malleja ja tulos on suoraan sanottuna heikko. Itse asiassa se on alhaisin annettu arvosana sitten vuonna 2020 viimeksi uudistuneen testijärjestelyn aloittamisen.

Kyseessä on kova kolaus Dacian tuoreiden mallien maineelle. Moottori koeajoi kolaritestatun Dacia Sanderon hiljattain, joka jättikin jälkeensä varsin positiivisen kuvan.

Samaa mieltä oli myös britannialainen What Car?, joka palkitsi Sanderon vuoden autona Car of the Year -tittelillä. Nyt he harkitsevat tuon nimityksen perumista, joka olisi varsin kova kannanotto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dacialle kaksi tähteä kolariturvallisuudesta

Euro NCAP -törmäystestiohjelma on ollut käynnissä vuodesta 1997 arvioimassa uusien autojen turvallisuutta. Tarkemman pisteytyksen tulkintaa helpotetaan lopuksi tähdillä, joita autolle annetaan korkeintaan viisi kappaletta. Viime vuosina neljä tai viisi tähteä onkin muodostunut lähes standardiksi autonvalmistajien pyrkiessä osoittamaan panostustaan turvallisuuteen.

Tuoreimmassa Euro NCAP -julkaisussa tähän täyden viiden tähden tulokseen ylsivät Volkswagen Groupin sähköiset Škoda Enyaq iV sekä Volkswagen ID.4. Sen sijaan Euro NCAP antoi Dacialle kaksi tähteä sekä Loganin että Sanderon osalta.

Nämä ovat toki selvästi edullisemman luokan autoja, joka näkyy erityisesti aktiivisen turvavarustelun saralla. Dacian näiden mallien automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa vain muut autot, mutta ei ollenkaan jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Myöskään kaista-avustin ei kuulu varusteluun.

Itse asiassa Euro NCAP totesi varsinaisen kolariturvallisuuden olevan kunnioitettavalla tasolla ja mahdollistavan jopa neljän tähden tulos. Ongelmat olivat muilla osa-alueilla.

– Turvallisuus on kulkenut eteenpäin. Suurimmat harppaukset saavutetaan nyt hyödyntämällä onnettomuuksia ehkäisevää teknologiaa. Dacia on selvästi löytänyt markkinansa ja pidättäytyy siinä, mutta kaksi tähteä ei osoita juurikaan kunnianhimoa edes edulliselta tuotteelta, sanoo Euro NCAP:n pääsihteeri Michiel van Ratingen.

Perutaan vuoden auto

Tämän seurauksena britannialainen What Car? pohtii pitäisikö vuoden auto -titteli riistää Sanderolta. He kertovat saaneensa ennen valintaa vakuutteluja ulkopuolisilta asiantuntijoilta, että Sanderon pitäisi yltää vähintään kolmen tähden tulokseen. Kahden tähden tulos alitti What Car? -julkaisun odotukset ja siten he ovat päivittäneet autolle antamiaan pisteitä.

Tällä hetkellä he analysoivat Euro NCAP -testien tuloksia tarkemmin ja keskustelevat Dacian kanssa automerkin mahdollisesti suunnittelemista parannuksista. Mikäli tulosta ei saada kohennettua, Dacia Sandero tulee menettämään sille luovutetun vuoden auto -arvonimen.

On hyvä huomioida Euro NCAP -testien arvostelun tiukentuvan ja vaatimusten kasvavan jatkuvasti. Näitä päivitettiin viimeksi vuonna 2020. Ennen päivitystä viisi tähteä saanut auto saattaisi hyvin saada päivityksen jälkeen vain kolme tähteä.

Turvallisuuden suhteen tapahtuu jatkuvaa edistystä. Siitä vain on hieman hankalaa viestiä sujuvasti.

Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto, Lähteet: Euro NCAP ja WhatCar

Luetuimmat